Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hon kanske pratade i telefonen? Eller hade telefonen uppe så det såg ut som hon skulle ringa. GM kanske inte ville gå fram så länge hon pratade i telefonen eftersom hon i sådana fall kunde berätta för den hon samtalade med. Och heller ej gå fram om hon riskerade att starta ett samtal precis innan han kom fram till moppen. GM kanske avvaktade för han inte ville riskerade att någon i andra änden av telefonen fick nys om att en man (GM) närmade sig vem mannen var.

Det låter troligt. Frågan är var GM och LH har befunnit sig i förhållande till varandra. GM vill säkert inte exponera sig allt för mycket och då är det troligast att han befunnit sig i ladan mittemot kaféet. LH måste då ha befunnit sig vid gaveln eller framför kaféet för annars hade hon inte varit synlig för GM.
2015-07-10, 11:50
Medlem
Har MGM's telefoner blivit pejlade så man kan se hur de rört sig?
2015-07-10, 11:56
Medlem
Tamborinos avatar
Är det nån vet eller har hört något om vad bröderna jobbade med och var dom höll till under veckan fram till BO hittades .
Dom fick ju avbryta arbetet i Ladan .
2015-07-10, 11:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om ett fordon kör 45 km/h och har 45 km att köra tar det i 1 timme. Men nu kan det så klart vara förseningar efter vägen, men det ideala är en timme. Sen vet vi ju inte om hon trimmat den och kör snäppet snabbare.

Du kör ju inte 45 km/timmen hela vägen, altså tar det lite mera än en timme.
Tvivlar på att hon trimmat den.
2015-07-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Om BO dog vid cafet/ladan varför lämnade GM inte platsen bara? Det måste vara det rimligaste, låta kroppen ligga kvar. Risken att bli upptäckt ökar ju dramatiskt när han forslar bort kroppen hm...
Han kanske i panik tänkte att han skulle kunna göra sig av med den sen? Är hon våldtagen finns kanske sperma i henne så han ville väl se till att ingen skulle kunna binda honom. Sedan var han nog inte beredd på alla som började springa omkring direkt.
2015-07-10, 12:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns nog inte någon EU-scooter som gör 45km/h. Då är något fel på den.. 55-65km/h är mer verklighet, och då är den inte trimmad, utan endast "inkörd"
Tjejer brukar mig veterligen inte vilja ha trim på mopederna.
Sak samma.
Vid den tidpunkten, en söndagskväll på landsbygden, är det inte så troligt att trafik kan ha försenat resan.

Hemresan lär inte ens ta en timma på en sådan moped. Snarare max 50min, då det tar som kortast 38min med bil (förutsatt att aktuell väg är kortaste/snabbaste vägen)
Mestadels 80-väg.
Föräldrarna reagerar precis när dom borde. Inga konstigheter eller frågetecken, överhuvudtaget tycker jag.

Det står ju svart på vitt att just Lisa's moped's tophastighet är 45 km/t:

http://biluppgifter.se/fordon/?o=5468710&i=3&s=merinfo

Och min förfrågan hade ju inte med någon misstäkliggörande av Lisa's föräldrar att göra, det skrev jag i mitt inlägg.
2015-07-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Om BO dog vid cafet/ladan varför lämnade GM inte platsen bara? Det måste vara det rimligaste, låta kroppen ligga kvar. Risken att bli upptäckt ökar ju dramatiskt när han forslar bort kroppen hm...

Det är intressant varför lämnade inte GM platsen bara?

Men GM hade 2 1/2 timme ostörd tid och troligen räknade med ytterligare tid - han visste ju inte att Lisas pappa och pådraget skulle börja samma kväll
Kanske räknade monstret med ett dygn att göra sig av med allt? Ingen död kvinna funnen = inga ev spår

Om polisen börjat leta på måndag fm hade man kanske inte hittat Lisa - och Lisas föräldrar hade fått leva resten av livet med den fruktansvärda ovissheten vad som hade hänt deras barn?
2015-07-10, 12:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Och min förfrågan hade ju inte med någon misstäkliggörande av Lisa's föräldrar att göra, det skrev jag i mitt inlägg.
Det är ingen som provkört just hennes moppe för att få fram toppfart. Det är en moped i Klass I och sådana ska vara konstruerade för en toppfart på 45 km/h

Ofta går de fortare även utan trimning.
2015-07-10, 12:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Är det nån vet eller har hört något om vad bröderna jobbade med och var dom höll till under veckan fram till BO hittades .
Dom fick ju avbryta arbetet i Ladan .
De letade väl i brunnar och hjälpte till att tömma gödselbrunnar i området.
Personal från Blombergs Egendom hjälpte till enligt media, och AJ har inga andra anställda än gästarbetare enligt allabolag och merinfo. Om det fanns personal som var anställda av arrendatorn i sökarbetet framgår inte, men det är annars fullt möjligt.
2015-07-10, 12:27
Medlem
Vet inte varför hastigheten på Lisas moped är viktig - men det är inte svårt att få upp den på en (PGO?)
Men som 17-åring är det inte spec klokt att köra fortare än tillåtet då man kan få vänta på bilkörkortet om man åker dit
2015-07-10, 12:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

45km/h står det inskrivet för alla EU-mopeder, det är den hastigheten dom lagstadgat får färdas i.
I verkligheten går dom snabbare, speciellt en "inkörd" scooter med variator-drift.
Helt otrimmat är 65km/h en glädjande verklighet för de flesta ungdomar.

Jag uppfattade att det inte handlade om ett ifrågasättande av föräldrarna.

Poängen var att den beräknade hemresan är betydligt kortare än vad du uppgav. Du kan med lätthet dra av runt 20min.
Resan bör ha tagit under en timma.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-10 kl. 12:40.
2015-07-10, 12:30
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det är intressant varför lämnade inte GM platsen bara?

Men GM hade 2 1/2 timme ostörd tid och troligen räknade med ytterligare tid - han visste ju inte att Lisas pappa och pådraget skulle börja samma kväll
Kanske räknade monstret med ett dygn att göra sig av med allt? Ingen död kvinna funnen = inga ev spår

Om polisen börjat leta på måndag fm hade man kanske inte hittat Lisa - och Lisas föräldrar hade fått leva resten av livet med den fruktansvärda ovissheten vad som hade hänt deras barn?

Exakt, GM kunde omöjligt veta att Lisa var 17 år. Han kanske trodde hon var runt 20 och bodde i egen lägenhet. Och därmed inget stort pådrag direkt.

Men hon dog inte vid mopeden redan, fullständigt osannolikt.
Senast redigerad av katw 2015-07-10 kl. 12:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in