Vilken exakt situation tror, eller vet, ni fik Lisa's mamma till, klockan 20:15 att ringa cafet's ägare LS ?
(Jag har en specifik anledning att ställa denna frågan som jag lovar att återkomma till, och det har på inget sätt als med någon misstanke till Lisa's familj att göra, det lovar jag)
Det vill säga, var det:
1.När mamma och pappa, båda fortfarande hemma, blev oroliga iom att Lisa inte kommit hem ennu hemma i Stöpen? (Lisa hade sms'at kl 18:23 att hon åkte hemåt och borde vara hemma ca kl 19:40 )
2.Just efter pappan åkt iväg för att hoppas möta Lisa på vägen mellan cafeet och hemmet ?
3.Efter pappan nått fram till cafeet och upptäckt att Lisa's moped stod där vid cafeet med nycklen i och Lisa's kasse med hennes saker låg på marken ?
4. något annat ?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
Lena Svedung ringer alltid till kaféet klockan sex varje dag och frågar personalen hur det gått. Så också den här söndagen. Allt har varit lugnt, säger personalen, de är på väg att gå.
- Jag vet att de har gått hem strax efter sex, så när Lisas mamma ringer mig kvart över åtta och frågar när Lisa åkte, så tittar jag på klockan. Och då förstår jag att det är något som inte stämmer, säger Lena Svedung.
Två av tjejerna gick åt ett håll, Lisa Holm runt hörnet för att hämta mopeden. Sedan dess har ingen sett henne.
- Du kan tänka dig att de flickorna som stängde dörren och gick åt andra hållet undrar vad som hände bakom knuten. Man borde få slippa tänka på sådant, men det gör man. Vi vet ju inte. Vi vet inte om hon kom fram till moppen. Vi vet ingenting.
Mina tankar och ca beräkningar:
Lisa's mopeds toppfat är 45 km/t, och det är 44.6 km från cafeet till hemmet, dvs man kan anta att det tar mer än 1 timme att köra den sträckan, ska vi säga 1 timme och 10 minuter, minst.
Det vill säga att mamma och pappa kunde förvänta att Lisa skulle anlända till hemmet kl ca ca 19:40.
Man kan väl anta att man då väntar ca 15 minuter innan man börjar bli riktigt orolig eller hur?
OK...då är klockan ca 19:55.
Då kan man väl anta att mamma eller pappa ringer till Lisa?
Men när dom ringer går Lisas telefon direkt till telefonsvarare, vi vet ju nu att telefonen stängts av/förstörts? redan kl ca 18:30, så mamma och pappa kan inte få kontakt med Lisa och blir ytterligare oroliga.
Pappa åker förmodligen iväg ca kl 20:05 och hoppas hitta Lisa på vägen till cafeet och att hon tx. fått slut på benzin eller dylikt, i värsta fall haft någon olycka.
Det tar ca 38 minuter att åka i bil från hemmet till cafeet, men iom pappan sannolikt kört lite långsammare en normalt för att kolla om Lisa ligger i diket någon stans på vägen, så låt oss anta att pappan använder ca 12 minuter extra och därför anländer vid cafeet ca kl 20:55.
När pappa hittar Lisa's moped med nycklen i och Lisa'a kasse på marken, och ingen Lisa, ringer han på momangen sina SOG - Särskilda OperationsGruppen/militär kompisar, som snabbt åker mot Cafeet för att hjälpa söka efter Lisa.
Pappan letar runt cafeet och hittar inte Lisa.
Kl ca 21:30 ringer pappan polisen som anländer ca kl 22:00.
Info på Lisa's moped:
http://biluppgifter.se/fordon/?o=5468710&i=3&s=merinfo
PEUGEOT SFXR EU (2001)
Toppfart 45 km/h