Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-10, 01:38
Medlem
Kallekuling2015s avatar
Lär det dröja någon månad eller två tills vi har ett förundersökningsprotokoll på Flashback?

Kommer FUP troligtvis innehålla bilder från obduktionen av kroppen och kan den publiceras även om ingen är gripen?
2015-07-10, 01:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var ju genom att mopeden lämnades kvar med nycklarna i låset som pappan och polisen fattade att nåt hänt. Hade GM gömt mopeden långt ute i skogen, och likaså hennes kropp, hade alla trott att hon åkt iväg och istället letat efter vägarna.
Ja precis - och riskerat att hitta henne!!
Mördaren ville naturligtvis inte att hon skulle hittas.

alltså körde han tillbaka mopeden.

Alla eftersökningar utgick sen från mopeden/caféet. Ingen har tänkt på att följa hennes färdväg. Ingen tänkte ju på att mopeden blev tillbaka körd.
Så det var ett bra beslut av mördaren såkalrt.

Han mördare, och började omedelbart tänka vad han skulle göra. Och eftersom han visste att hon var på väg hem från jobb, så körde han tillbaka mopeden till jobbet. Då kunde han vara säker på att hennes föräldrar skulle leta vid mopeden - och inte längs med hennes färdväg.
2015-07-10, 01:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuling2015
Lär det dröja någon månad eller två tills vi har ett förundersökningsprotokoll på Flashback?

Kommer FUP troligtvis innehålla bilder från obduktionen av kroppen och kan den publiceras även om ingen är gripen?

FUP kommrr först om det blir ett åtal. Och om det blir ett åtal vet vi inte än. Runt nov-dec tror jag det var nån som skrev ifall det snart leder till åtal.
2015-07-10, 01:44
Medlem
Moderna mobiltelefoner med positionerings appar är ju guld värt i utredningssyfte, saknas sådana så är det närmsta mobilmast som plockas in, då kan det diffa en hel del men det är beroende på hur tätt masterna står.
2015-07-10, 01:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ja precis - och riskerat att hitta henne!!
Mördaren ville naturligtvis inte att hon skulle hittas.

alltså körde han tillbaka mopeden.

Alla eftersökningar utgick sen från mopeden/caféet. Ingen har tänkt på att följa hennes färdväg. Ingen tänkte ju på att mopeden blev tillbaka körd.
Så det var ett bra beslut av mördaren såkalrt.

Han mördare, och började omedelbart tänka vad han skulle göra. Och eftersom han visste att hon var på väg hem från jobb, så körde han tillbaka mopeden till jobbet. Då kunde han vara säker på att hennes föräldrar skulle leta vid mopeden - och inte längs med hennes färdväg.

Det är väl lättare att hitta henne inomhus på en arbetsplats inte långt ifrån caféet än i en av alla skogar? Så fort som hon hittades nu har man väl aldrig hittat nån som legat väl gömd i en skog utan att mördaren erkänt? Linda Chen hittades aldrig spontant och inte heller Caroline Stenlund. Jag kan inte komma på nån som varit nedgrävd eller väl gömd i en skog som hittats inom en vecka. Eller två.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-10 kl. 01:53.
2015-07-10, 01:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej. Som jag förklarat flera gånger så körde hon själv från jobbet.
Hon åkte på sin väg hemmåt, och det var alltså söderut.
När telefonen stängdes av borde gå att räkna ut ungefärligt på kartan hur långt hon han köra innan hon - eller nån annan - stängde av den. Och då alltså se ungefär hur långt hon hann på sin hemväg.

Där blev hon mördad.
Dvs ca 5 - 7 minuter i 30 kmh söderut.
Hon kanske hade en liftare med sig.
Men en person som hon plockade upp på vägen, en person som hon kände. Förmodligen ganska nära eftersom han visste var hon jobbade.

Den personen mördade henne och körde sen omedelbart tillbaka mopeden.
Det för att förhindra att någon skulle tro att hon var mördad ,förhindra att någon började leta efter hennes moped och henne.
Så han körde tillbaka mopeden och sprang omedelbart hem igen. Därför tog han inte ut nyckeln från moppen såklart.

Sen på natten tog han sin bil och åkte till mordplatsen och plockade upp liket och körde det till ladan. KAnske samma natt, eller så flyttades liket runt. HAn lämnade vanten som felspår åt polisen vid ladan för att polisen skulle misstänka "utlänningarna" istället.
Fullt möjligt scenario. Gm kan t.o.m. ha haft tid att köra liket till Martorp innan allt drog i gång. - I ett snarlikt scenario skulle LH inte ha behövt ta upp någon liftare; hon kan ha stoppats av någon okänd/flyktig bekant på vägen.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-10 kl. 01:50.
2015-07-10, 01:53
Medlem
GM kan även ha lurat iväg LH rejält, dvs bett henne titta på en sak/hjälpa till med något snabbt.
Och då den häktade är invandrare så kunde han även dra "rasistkortet" om hon nekade, vilket tvingade henne att följa med.

Jag menar, de flesta tänker inte: han som jag träffat x antal gånger kommer nu våldta eller mörda mig om jag följer efter...

Min teori bara.
2015-07-10, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Borde inte mobilsöksresultatet ha räknats som teknisk bevisning vid första häktningsförhandlingen om datan fanns då? Undrar för det kändes som det inte riktigt fanns någon teknisk bevisning till den första häktningsförhandlingen, men det kanske var en missuppfattning. Men om mobilposition fanns känns det som om de borde ha läckt till media innan yppandeförbudet kom in i bilden. Och att GW skulle ha uttalat sig i frågan.

Jag har en känsla av att MGM hade en äldre mobil som var hemma på laddning när/om han tog kontakt med LH

Eftersom det inte går att få en person häktad enbart på mobilsök. Det fås bara fram mobilens position inte vem som hade den med sig vid aktuell tidpunk. Finns det tillräckligt med annan bevisning så brukar denna få vänta till ett senare tillfälle.
2015-07-10, 01:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Borde inte mobilsöksresultatet ha räknats som teknisk bevisning vid första häktningsförhandlingen om datan fanns då? Undrar för det kändes som det inte riktigt fanns någon teknisk bevisning till den första häktningsförhandlingen, men det kanske var en missuppfattning. Men om mobilposition fanns känns det som om de borde ha läckt till media innan yppandeförbudet kom in i bilden. Och att GW skulle ha uttalat sig i frågan.

Jag har en känsla av att MGM hade en äldre mobil som var hemma på laddning när/om han tog kontakt med LH

Jag säger som jag postat två gånger tidigare, för länge sedan nu, i denna tråd. Mitt heta tips till polisens utredare som har tillgång till masttömningar:

Citat:
En avstängd telefon är också en telefon

Detta kan vara centralt, oavsett vem som är GM.
Jag räknar kallt med att MGM:s telefon är noga pejlad, vid alla tänkbara kritiska tidpunkter som kan komma i fråga...
Men är eventuella alternativa GM kontrollerade på samma sätt?
Tillåt mig tvivla.

Nej, ulvan, någon teknisk bevisning förelåg ej förrän vid omhäktningen.
Men som du antyder, kan mobilspårningen vara just den bevisning som fällde avgörandet.
Dock ej redan från början!
2015-07-10, 01:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Det är väl lättare att hitta henne inomhus på en arbetsplats inte långt ifrån caféet än i en av alla skogar? Så fort som hon hittades nu har man väl aldrig hittat nån som legat väl gömd i en skog utan att mördaren erkänt? Linda Chen hittades aldrig spontant och inte heller Caroline Stenlund.
Hittad hos människor som inte har någon som helst statistisk anledning att mörda en ung flicka.
Det borde säga dig något.

Den Extermt korta tiden mellan hennes avsked och sista sms - och mobilavstängningen (överfall/mord) tyder på en gärningsman med Extremt låg tröskel.
Men den häktade har Ingen historia av "kort stubin" eller instabilt humör etc.
Hade den häktade varit den riktiga gärningsmannen så hade han haft en fullsmockad personlig myndighetshistoria. Det ena krogslagmålet efter det andra, den ena kvinnomisshandeln efter den andra, det ena uppsagda jobbet efter det andra etc.

Människor går inte över gränsen SÅ fort utan en historia av motsvarande beteende.

Men han har som bekant ingen sådan historia.

Dvs detta mord är begått av antingen en Orsak (tex svartsjuka), djupa känslor (förälskelse) eller en helt okänd Äkta galning som bara av en slump bara råkade åka förbi.
dvs jämför med Robin Hood Hills-mordet i USA. Där ter killar blev oskyldigt dömda för sexmord på tre småpojkar. Polisen ignorerade Helt ett inkommet tips om en helt nedblodad stor man som gick in just vid mordtiden på ett café och blodade ner toaletten och väggarna, hade massa vatten o lera på byxorna.
Dvs han kom uppenbarligen bara förbi de små pojkarna av en olycklig slump och dödade dem - eftersom han Var en äkta mördare som bara väntade på att få mörda igen.
det skulle kunna ha hänt här också - av en olycklig slump så bara råkade en erfaren och beslutsam äkta mördare komma förbi exakt när hon skulle köra iväg.

Men den nu häktade killen, han har ingen historia av att gå över gränsen - någonsin.
Det innebär att han inte heller denna gången skulle gå så Extremt mycket över gränsen - dessutom så Extremt snabbt.
Det är helt enkelt Helt Osannolikt. Sådant händer inte i verkligheten.
2015-07-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Tveklöst ja . En tränad och erfaren hund hade känt spåren efter den som t.e.x hade försökt gömma en handske och hittat den . När man går med en sökhund så försöker man också gå rätt i vind för att underlätta för hunden . Att hunden hade känt handsken inne i ladan genom att bara gå utanför är mer tveksamt om den inte låg där dörrarna var borta förstås . Men har en person eller två gått in i ladan hade hunden följt det spåret och hittat handsken . Och den kan inte ha legat särskilt väl gömd eftersom den på måndagen kunde ligga där helt öppet . Har man inte använt hundar på söndagskvällen så ska polisen dra på sig den största dumstruten dom kan hitta .

Men kan polisen kunna ha fått fram hundar redan på söndagen?

Pappan kom väl till platsen ca 20.00 på söndagskvällen. Han ringde väl polis ganska omedelbart men det måste ha tagit litet tid för polisen att samla ihop sig och ta sig till platsen. Ett par timmar måste det ha tagit i alla fall. Sökhundar finns väl inte överallt tillgängliga. Och vid det laget var det redan mörkt.
2015-07-10, 02:01
Medlem
Citat:
Jag tror det finns två varianter av kvinnor vid kidnappning/våldtäkt - de som gör motstånd och de som inte gör det. En del hoppas komma lindrigare undan genom att inte göra motstånd, andra kämpar för livet.

Vilken sort LH tillhörde vet jag inte.

Håller med dig om två scenarion men håller inte med om " de som gör motstånd och de som inte gör det. En del hoppas komma lindrigare undan genom att inte göra motstånd, andra kämpar för livet. " det de flesta glömmer är en reaktion som närmast kan liknas med total passivitet, bortdomning, förlamning, ingen kontroll egentligen total uppgivenhet, där har vi ett trauma som de flesta offer råkar ut för men vi andra har svårt att förstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in