2015-07-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Almedalen tror jag påverkar extremt lite. För om man ska vara ärlig så var det inte J.Å's bästa tal. Spelar dock knappt någon roll vad han säger längre då alla vet var SD står och ännu mer var 7k står. Det är som ett självspelande piano.

Verkligheten har kommit ikapp svenska folket, och nu går det fort!

Ja, men det hjälper alltid att synas mycket Att vara i blickfånget och vara omtalade. Då går det ännu fortare och det är då vi vanligtvis gör våra skutt uppåt!
2015-07-09, 19:55
Medlem
Som vissa skriver här så har det absolut hänt något ja. Bland män märker jag det.

Bara senaste veckan har jag pratat med flera rätt nya bekantskaper, om allmänna saker och väldigt fort har det kommit upp saker om invandringen. Det här är alltså personer som inte har en aning om var jag står i frågan. Dom säger öppet och utan omsvep nu att dom inte vill vara i ett visst område egentligen, för att det är så mycket invandrare där. Dom säger öppet och utan omsvep att det är ett problem för dom.

Bland män är det absolut proppen ur! Särskilt äldre män. Äldre kvinnor kan jag tänka mig också. Fast dom är nog pensionärer. Männen jag avser är i 50-60-årsåldern som är mest öppna med sin kritik.

Det är kul att se, för många av dom här äldre personerna är riktigt tuffa och böjer sig inte för att säga vad dom tycker och att säga ifrån om dom tycker något är fel. Jag har sett det vid demonstrationer, i valrörelsen när Jimmie höll tal, mot stökiga invandrare. Äldre personer med rullatorer som vågar säga ifrån ordentligt och inte finner sig i vad som helst. Det är häftigt att se, för dom är ju i ett underläge egentligen om något skulle hända. Yngre människor ser jag ytterst sällan göra sådant som att konfrontera vänsterpack och invandrare på plats.
Senast redigerad av 1126 2015-07-09 kl. 20:01.
2015-07-09, 20:17
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Äldre personer med rullatorer som vågar säga ifrån ordentligt och inte finner sig i vad som helst. Det är häftigt att se, för dom är ju i ett underläge egentligen om något skulle hända. Yngre människor ser jag ytterst sällan göra sådant som att konfrontera vänsterpack och invandrare på plats.
Det var längesen civilkurage dog ut i det här landet. Sånt som du skriver kommer bara blott vara ett minne av det fina Sverige jag växte upp i. En tid när ytterdörren alltid lämnades olåst, grannen kunde ju vara för full för att hitta hem (ja, jag är från Norrland.) Bilnycklarna var alltid i tändningslåset, mitt och ditt, ja, nog fan var det bättre förr.

Men samtidigt känner jag stolthet över den opinion som nu råder och växer allt mer. Journalisterna fattar inget, de lever inte i verkligheten. SD får si och så i opinionsundersökningar och allt de gör är att babbla värdegrund, genustrams etc. Folket har genomskådat lögnen.
2015-07-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Om man ponerar att modellen stämmer ner på tiondelen av en procent, så har de tre stora partierna idag:

S: 27.2%
M: 26.1 %
SD: 20.8%

För S och SD stämmer det där nog. Men siffran för M är för hög, dom skulle inte få 26,1% idag. Dra av åtminstone 2 procentenheter.

Jag har varit med i matchen länge, mina bedömningar brukar stämma rätt bra
Senast redigerad av 1126 2015-07-09 kl. 20:23.
2015-07-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du har alltså missat att SD varit ett litet marginalparti på razze- och nazze-kanten (av artighet skriver jag inte tokparti) fram till 2008, då de fick plats i riksdagen, främst på grund av tafattheten hos övriga partier angående flykting- och invandringsfrågorna?

Du har kanske missat att det finns kvar en hård kärna av tokhöger, som vid otaliga tillfällen visat upp sig och skämt ut sig själva och partiet (gärna framhållet i media)? Du har alltså missat att SD har (genom mycket medvetet, men inte alldeles enkelt) arbete positionerat om sig från att vara ett toknazzeparti till något som vill ge intryck av att vara en realpolitisk aktör?

Problemet för SD är trovärdigheten. Det ju litet naivt att tro att detta skulle hänt tidigare bara tidningarna inte kritiserat den tidiga versionen av partiet, eftersom det är ett målmedvetet arbete med värderingsfrågor och hårdhänta, nu synliga, uteslutningsärenden som lagt grunden till detta. När man analyserar hur den här omvälvningen kunnat ske kommer troligen medias rapportering och anpassningen till den rapporteringen att vara en stor del av förklaringen.

Allt bygger förstås på att SD inte gör en FP eller C, dvs minskar i omfattning då de minskar i politik relevans, men JUST NU ser det inte ut som att deras nisch hotas i någon större omfattning. Det tycker jag givetvis är bedrövligt.

Partiledningen har dock visat att de håller gamla tokmedlemmar stenhårt i örat! Ett oförsiktigt uttalande så är det foten i röven omgående. Sannolikt har uteslutningarna gjort att många vågar sympatisera med SD.
2015-07-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu får vi börja ställa frågan: är M:s medverkan i DÖ det största strategiska misstag som något politiskt parti någonsin gjort i svensk politik?

KAn tänkas...men det räddade alliansen kortsiktigt! Men ja...sannolikt så är det en rejäl taktik miss.....såtillvida M inte avser bryta DÖ vid lämpligt tillfälle.
2015-07-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Är industriarbetare själv och kan intyga att folket flyr i DRIVOR från S just nu! Det går oerhört snabbt och även om de kan dölja det ännu så finns inga tvivel om att det mycket mycket snart kommer vara full panik i S. Arbetarna är fly förbannade och även de mest övertygade facksossarna börjar vackla när invandringen kommer på tal på rasterna. S är slut som arbetarnas parti...inga som helst tvivel om saken.

LO har varit påtagligt tyst om SD sista tiden.....eller tar jag fel?
2015-07-09, 20:41
Medlem
Storus Pittuss avatar
Om jag fick önska så skulle jag vilja se en ou med resultaten nedbrutna efter kön. Är det möjligt att sd redan nu är större än s eller m bland män?

/SP
2015-07-09, 20:56
Medlem
Tror SD inom kort når 25% i en mätning och går om M. Tror det blir Sentio under sommaren.

Rolig bild på Reinfeldt och Billström.
www.twitter.com/MXCartoons/status/619193858912555008

Blir enormt spännande i höst när roboten Batra ska fortsätta släppa igenom skattehöjningar. Dels kommer vi ha massa missnöjda sossar som ser sin välfärd minska pga invandringen och sen en massa moderater som får massinvandring och massiva skattehöjningar. Kan SD nå 30 % i slutet av året?

Noterbart också att opinionsartikeln är den mest lästa artikeln på Expressen idag. Trots mängder av klick har man valt att lägga den som artikel ca nr 40 på sidan så att den ska vara svår att hitta...
Senast redigerad av flashbackdasen 2015-07-09 kl. 21:00.
2015-07-09, 20:57
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Politiken har verkligen blivit mer intressant med SD i riksdagen

Ja. Jag hittade häromdagen en gammal tråd som jag startade för bara fem år sedan. Inser att mina politiska värderingar har förändrats ganska radikalt sedan dess, men det beror också på de övriga partiernas ompositionering under den senaste mandatperioden. Kanske även på att jag blivit äldre och (förhoppningsvis) klokare. SD har förändrat spelplanen och det glädjer mig något oerhört.
2015-07-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Om jag fick önska så skulle jag vilja se en ou med resultaten nedbrutna efter kön. Är det möjligt att sd redan nu är större än s eller m bland män?

/SP

"Åkesson är alltså den partiledare som männen har störst förtroende för, trots sjukskrivningen för utbrändhet. Nästan varannan svensk man, 44 procent har stort eller mycket stort förtroende för SD-ledaren. "

unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21036812.ab
2015-07-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus

/SP

Bland svenska män är Sverigedemokraterna största parti med god marginal.

Det har kommit mätningar tidigare som visat stödet efter kön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in