2015-07-09, 08:55
Medlem
Jag undrar om inte SD redan nu är större än moderaterna?

Hursomhelst är det bara en fråga om litet tid(cirka halvåret)innan vi lämnar moderaterna bakom oss i väljarsympatier.

DÖ innebär en helsäker sotdöd för Bohmans gamla parti..förvanskat till oigenkännelighet av Bildt och framförallt Reinfeldt.

Hur länge innan moderaterna imploderar?
2015-07-09, 08:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Vilken härlig morgon!

Tror också att det är en försenad DÖ effekt. Många här inklusive jag själv har ju förundrats över att M inte har tappat sedan valet. Nu verkar tappet ha kommit i samband med den senaste budgeten. Jag tror inte Almedalen har så mycket med detta att göra.

Att SD går om M i opinionsundersökningarna i år är mitt huvudscenario.

Alldeles säkert men vad tro du händer hos opinionsinstituten när de sammanställer sina uppgifter och ser att Sd är större än M? De kommer att tänka sig för mer än en gång innan de tar upp saken med beställaren, vanligtvis en tidning.

Sedan justerar de ner Sd inte bara en gång kanske flera gånger innan modet blir stort nog att ge offentlighet åt ett så dramatiskt resultat. Framgång föder nämligen framgång och det är "farligt" att framhäva att Sd är större än M.
2015-07-09, 08:59
Medlem
M är körda. De kan, som ovan uttryckts, komma med vilka förslag som helst, men effekten blir marginell. De har de facto regerat och då visat sig ha den mest extrema immigrationspolitiken någonsin. Förtroendet bland invandringskritiker kan näppeligen finnas eller skaffas på årtionden.

Men S har fortfarande chansen. De kan fatta nya luciabeslut med mera. Men då behöver de stödparti(er). Om S förstår att bollen ligger på straffpunkten är en annan sak samt att ingen vill skjuta straffsparken.
2015-07-09, 09:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Prisa Gud för Moderaternas nedgång. Den är efterlängtad & viktig.
Dels på ett större politiskt plan, men även för att jag skall på en fest där det kommer att vara lite halvhöga moderater. Jävlar vad jag skall psyka dom.
2015-07-09, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Du har alltså legat i koma i 20 år. Vilka 80- och 90-talsdogma?

En upplysning i all välmening nu när du vaknat till liv:
SD har förändrats överlägset mest av alla partier sedan 80- och 90-talet.

Du har alltså missat att SD varit ett litet marginalparti på razze- och nazze-kanten (av artighet skriver jag inte tokparti) fram till 2008, då de fick plats i riksdagen, främst på grund av tafattheten hos övriga partier angående flykting- och invandringsfrågorna?

Du har kanske missat att det finns kvar en hård kärna av tokhöger, som vid otaliga tillfällen visat upp sig och skämt ut sig själva och partiet (gärna framhållet i media)? Du har alltså missat att SD har (genom mycket medvetet, men inte alldeles enkelt) arbete positionerat om sig från att vara ett toknazzeparti till något som vill ge intryck av att vara en realpolitisk aktör?

Problemet för SD är trovärdigheten. Det ju litet naivt att tro att detta skulle hänt tidigare bara tidningarna inte kritiserat den tidiga versionen av partiet, eftersom det är ett målmedvetet arbete med värderingsfrågor och hårdhänta, nu synliga, uteslutningsärenden som lagt grunden till detta. När man analyserar hur den här omvälvningen kunnat ske kommer troligen medias rapportering och anpassningen till den rapporteringen att vara en stor del av förklaringen.

Allt bygger förstås på att SD inte gör en FP eller C, dvs minskar i omfattning då de minskar i politik relevans, men JUST NU ser det inte ut som att deras nisch hotas i någon större omfattning. Det tycker jag givetvis är bedrövligt.
2015-07-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alldeles säkert men vad tro du händer hos opinionsinstituten när de sammanställer sina uppgifter och ser att Sd är större än M? De kommer att tänka sig för mer än en gång innan de tar upp saken med beställaren, vanligtvis en tidning.

Sedan justerar de ner Sd inte bara en gång kanske flera gånger innan modet blir stort nog att ge offentlighet åt ett så dramatiskt resultat. Framgång föder nämligen framgång och det är "farligt" att framhäva att Sd är större än M.
Fast det ligger pengar i en sådan nyhet (klick/lösnummer), förutom DN tror jag inte MSM skulle tveka att publicera. Media skulle ju vilja ignorera SD men de kan ju inte, det finns förstps ett för stort allmänintresse, och inte minst är 20-25 av läsarna själva SDare. För många fr att förbigås.
2015-07-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du har alltså missat att SD varit ett litet marginalparti på razze- och nazze-kanten (av artighet skriver jag inte tokparti) fram till 2008, då de fick plats i riksdagen, främst på grund av tafattheten hos övriga partier angående flykting- och invandringsfrågorna?

Du har kanske missat att det finns kvar en hård kärna av tokhöger, som vid otaliga tillfällen visat upp sig och skämt ut sig själva och partiet (gärna framhållet i media)? Du har alltså missat att SD har (genom mycket medvetet, men inte alldeles enkelt) arbete positionerat om sig från att vara ett toknazzeparti till något som vill ge intryck av att vara en realpolitisk aktör?

Problemet för SD är trovärdigheten. Det ju litet naivt att tro att detta skulle hänt tidigare bara tidningarna inte kritiserat den tidiga versionen av partiet, eftersom det är ett målmedvetet arbete med värderingsfrågor och hårdhänta, nu synliga, uteslutningsärenden som lagt grunden till detta. När man analyserar hur den här omvälvningen kunnat ske kommer troligen medias rapportering och anpassningen till den rapporteringen att vara en stor del av förklaringen.

Allt bygger förstås på att SD inte gör en FP eller C, dvs minskar i omfattning då de minskar i politik relevans, men JUST NU ser det inte ut som att deras nisch hotas i någon större omfattning. Det tycker jag givetvis är bedrövligt.
Har du några exempel på "tokhöger"-yttringar från ledande företrädare?

Själv säger jag "Surt sa räven"
Senast redigerad av Fnysington 2015-07-09 kl. 09:15.
2015-07-09, 09:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En knepig analys att göra, men man bör tänka på följande:

Ju större SD blir, ju mindre andel tokhöger, ju mindre påverkan (av naturliga skäl) från den falangen...
SD som "späds ut med" vanligt folk blir mindre extremt...
SD utvecklas politiskt internt (mognar) liksom externt (påverkas genom nytillkomna)

Dessa effekter tar sin lilla tid, helt oavsett vad som sägs och rapporteras i media. Tänk på att det förekommer en växelverkan. En mängd rapporter från SD:s tidiga påhitt (och en del mer aktuella) är av den kalibern att det gynnar SD på sikt att de kommer fram (exempel "nazistflickan i Halmstad" - jobbigt läge då och där men nyttigt på sikt).

En oerhört viktig fråga är i nuläget om SD kan tillåta sig att gå med strömmen och förändra sig, eller om man kommer att försöka hålla fast vid sina 80- och 90-talsdogma (dvs försöka tillfredsställa den lilla, hårda kärnan från den tiden -det är inte så troligt, kanske?). SD har (genom sin brist på lokala, dugliga representanter) en stor möjlighet att assimilera (eller ge en plattform för) politiker från andra partier - frågan är om detta kommer att ske.

Den stora frågan är naturligtvis när ett uppvaknande kommer att ske i invandrings- och asylfrågan. Det är ju knappast mänskliga principer som skiljer i detta utan rena volymfrågor.

Du trixar vidare med dina konstiga analyser. Skulle Sd förändras och exempelvis anta moderaternas invandringspolitik bara för att de tar väljare från M?

Helt fel jag tror att de som går till Sd i dag är minst lika radikala som Sd ledningen. Att de inte kommit sig för att byta tidigare är för att deras ilska över den förda politiken inte fått övertaget över deras inneboende tröghet. Svensken är en extremt trög person som alltid tror han vet vad han har men inte vad han får.

Att någon enda Sd;are från 80 talet skulle finnas i rullorna är helt uteslutet. De från 90-talet står ju där högst upp i Sd-ledningen och tittar på dig, de fyras gäng Åkersson, Karlsson, Jomshof och Söder !
De nytillkommande har inget inflytande de är ännu bara röstjon som går till valurnorna. Men de som engagerar sig i Sd är arga de vill se resultat de har en inneboende radikalism som de lägger band på för att inte skrämma i väg de räddhågsna.

Ser ingen risk att Sd blir det mesparti du hoppas på och som välkomnar ny horder av kamelfösare och fårknullare.
2015-07-09, 09:16
Medlem
Avbryter den moderata partiledningarna sina semestrar pga av raset? Hoppas så, jag önskar dem all ångest
2015-07-09, 09:25
Medlem
Dr_Kronas avatar
Frågan för M är nu inte om dom skall samarbeta med SD utan frågan är snarare om M kommer att underordna sig SD för ett samarbete där SD har makten.
2015-07-09, 09:25
Medlem
Nu får vi börja ställa frågan: är M:s medverkan i DÖ det största strategiska misstag som något politiskt parti någonsin gjort i svensk politik?
2015-07-09, 09:35
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du trixar vidare med dina konstiga analyser. Skulle Sd förändras och exempelvis anta moderaternas invandringspolitik bara för att de tar väljare från M?

Håller med fullständigt. Dagens ideologilösa manetliknande röstmaximerande partier verkar mest ta efter vad journalisterna skriver och tycker i tron att de vinner röster.

För att demokratin skall fungera måste det finnas alternativ från extremvänster till extremhöger med lämpliga intervall. Att som idag ha alla partier på vänsterhalvan är djupt odemokratiskt.

Jag brukat ta upp exemplet med Sveriges marginalskatter på inkomst. Sverige har världens högsta marginalskatter på arbete. 3 partier vill höja dem. De andra bibehålla dem. Är det demokratiskt trovärdigt? Skulle det inte finnas en enda person i Sverige som vill sänka marginalskatten? Oavsett var man står politiskt måste man erkänna att detta suger ur ett demokratiskt perspektiv. Vad gäller invandringsfrågan finns det åtminstone ett parti som skiljer sig från de andra.

Sen är det en annan sak att partier spelar sin kort och fokuserar på olika saker. Men de måste basera sina förslag på ideologi. Jag tycker att SD har en fantastisk stark och tydlig ideologi utom på det ekonomiska planet där de är otydliga. Men i praktiken har de hållit sig i mitten på den ekonomiska skalan och det är ok för mig för de har så mycket annat positivt.
Senast redigerad av FruLibertas 2015-07-09 kl. 09:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in