Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 18:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett en tv-intervju med AJ där han uppger att på måndag förmiddag så hittar en av hans anställda en handske. Handsken lämnas sen över till LÅ som sen lämnar över den till AJ som i sin tur tipsar polisen om fyndet. Handsken hittas alltså på måndag förmiddag, har glömt om exakt tid angavs.

Jajamän, ordagrant vad du skriver har jag också ett minne av.

I en annan intervju säger han så här: (tryck play)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Självklart kan polis ha förmått honom vad han får säga, vilket föranleder dessa "ändringar" och skillnader men visst ser allt sammanslaget,, väldigt märkligt ut, iaf ut mot allmänheten.
Dels olika uppgift om vilken dag som gäller, dels uppgifter om vem/vilka som hittat/vidrört handsken.

Polisen lär dock ha bättre koll på de exakta angivelserna kring detta.
Om inte deras sökhundar varit förkylda vid tillfället..
2015-07-09, 18:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jajamän, ordagrant vad du skriver har jag också ett minne av.

I en annan intervju säger han så här: (tryck play)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Självklart kan polis ha förmått honom vad han får säga, vilket föranleder dessa "ändringar" och skillnader men visst ser allt sammanslaget,, väldigt märkligt ut, iaf ut mot allmänheten.
Dels olika uppgift om vilken dag som gäller, dels uppgifter om vem/vilka som hittat/vidrört handsken.

Polisen lär dock ha bättre koll på de exakta angivelserna kring detta.
Om inte deras sökhundar varit förkylda vid tillfället..

Tidigast handsken nämndes i denna tråd var runt 11-tiden på tisdagen på förmiddagen, vilket får mig att tro att den hittades på måndagen. Det var någon som läst i en tidning att ett fynd som polisen gjort enligt en källa var en handske. Tyvärr citerade bara personen i tråden artikeln och länkade inte till den.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-09 kl. 19:02.
2015-07-09, 19:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har kollat bilden i bildprogram och förstorat , man ser ansiktet snett framifrån och han tittar in mot hitre vänstra hörnet i Boden , och det ser ut som gasmask för det går ett ganska brett band över kinden upp över örat , och det har inte vanliga munskydd .
Jag är ganska säker men men !!!!

Här kan man se ansiktskydd , halvmasker med flera olika filter och med bredare band än de traditionella munskydden:

http://www.sirchie.com/catalog/category/view/id/113/?___store=international_english
2015-07-09, 19:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med risk för att göra bort mig:

Tänk om man via någon satellitbild fångat en del av det som hände när Lisa försvann...och
fått med hennes baneman fullt synlig...

Vi diskuterade om satellitbilder i tråden om Linda Chen för drygt 2 år sedan som en möjlig
väg att gå för att bringa någon närmare klarhet i somligt vid fyndplatsen och så här kunde
det låta:

https://www.flashback.org/sp42654076

http://www.snsb.se/sv/Rymdteknik/Satelliter-och-ballonger/

Intressant tanke!
Vet du - eller någon anna här på forumet - om det någonsin gjorts förr, i andra länder?
2015-07-09, 19:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Hej! Nej jag är inte galen. Är du galen? Mvh

Säker? Har du papper på det?

Du skriver som om det vore den självklaraste saken i världen att LH hittats inne i den nu MGMens hem!!!! Detta tror du skulle ha lett till att det skrivits 45000+ inlägg i en tråd på FB.

"Är det rimligt? Ska det va på det här sättet?" /Sverker

Citat:
Men det är väl bekräftat hon hittats inne i MGM hus?

Men du verkar vara en snäll idiot så vi glömmer det.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-09 kl. 19:15.
2015-07-09, 19:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med risk för att göra bort mig:

Tänk om man via någon satellitbild fångat en del av det som hände när Lisa försvann...och
fått med hennes baneman fullt synlig...

Vi diskuterade om satellitbilder i tråden om Linda Chen för drygt 2 år sedan som en möjlig
väg att gå för att bringa någon närmare klarhet i somligt vid fyndplatsen och så här kunde
det låta:

https://www.flashback.org/sp42654076

http://www.snsb.se/sv/Rymdteknik/Satelliter-och-ballonger/
Ja jag vill nog påstå att du gör bort dig. Om det finns satellitbevakning överallt så varför inte operera in ett gps-chipp i alla människor istället? Visst det är inte riktigt samma sak men de flesta tycker nog att övervakningssamhället går för långt då. Har ju redan börjat gå för långt på vissa ställen som i tex London som är bombat med övervakningskameror.
2015-07-09, 19:14
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Här kan man se ansiktskydd , halvmasker med flera olika filter och med bredare band än de traditionella munskydden:

http://www.sirchie.com/catalog/category/view/id/113/?___store=international_english

Bra bilder på halvmasker som är det vanligast , använder sån själv i mitt jobb ibland .
2015-07-09, 19:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, och i Sveriges radios livesändning, samt SVT´s livesändning uppges att handsken hittades Söndagskvällen

Således, 3 olika bud. Jag vet att majoriteten i tråden anser att Måndagen är korrekt ( mest refererat), likväl som jag vet hur svårt det är att ändra en människas uppfattning..

Men man kan ju ställa sig frågan om varför en sådan detalj, kan ha missuppfattats så grovt som kring 3 olika dagar?

Eftersom AJ (godsägaren), som själv var med och hittade handsken, i ett video interview säger att det var måndag morgon, så är det nog måndag ska du se.
2015-07-09, 19:17
Medlem
Jag har tänkt lite på en sak, vilket inte riktigt har att göra med de Saker ni diskuterar just nu.
Jag talade med en bekant till mig som har arbetat mycket med avlidna personer och denne berättade för mig att de inte låter anhöriga se den avlidne om kroppen legat längre än två dygn då kroppen sväller och inte längre är speciellt fager.
Om nu föräldrarna faktiskt fick identifiera henne så måste hon levt senast två dygn innan de hittade henne om hon inte legat oerhört kallt (då kroppen inte sväller).
Och en fråga, har inte gått bakåt nu i sidorna här på länge, men har det kommit ut något kring det sista fyndet som påstås vara ett plagg som tillhörde Lisa? Jag fick höra personligen från en som var med MP och hittade detta fyndet vad som hände då, det var ju i samband med det fyndet som litauerna kom och började schasa bort dem när de ringde polisen angående fyndet. Själv förstår jag inte varför fyndet inte kommit ut i media då det inte verkar vara något som kan störa utredningen mer än vad dendär handsken skulle göra egentligen.
2015-07-09, 19:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det uppges måndag i tv4 nyheterna - är det inte mer troligt att uppgiften baseras via polisen?
Arne uppger genomgång av dagens jobb på måndag morgon. De stod knappast där mellan 22-00 på söndag.

Att uppgiften kommer från polisen är självklart. Jag lutar väl åt att tro att handsken hittades på måndag, men att det var först på tisdagen som polisen gav AJ tillåtelse att prata om det.

Det som är skrämmande är att se hur media spaltar upp 3 olika dagar pga det.
2015-07-09, 19:21
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Förstår inte riktigt försvaret över att MGM inte kan vara skyldig enbart för att han inte varit dömd förrut.

1. Vem vet vad denne person gjort tidigare i sitt liv?? Det är inte alls säkert att detta var första gången på 35 år som han antastade en kvinna.

2. Nångång ska man debutera. Nångång är alltid den första.

3. Det stärker min teori om att detta kommer sluta i dråp vid ett erkännande. Jag tror inte MGM haft för avsikt att döda BO och det var ännu mindre planerat. Det var en ingivelse som gick snett väldigt fort och för det scenariot så spelar ju åldern ingen roll.

Överlagt, planerat mord är uteslutet (han kan ju dömas för mord ändå men planlagt var det inte. Tillfället gjorde gärningen).

1. Såklart sant. Han kan ha begått sexualbrott tidigare, men inte blivit dömd bara.

2. Ja, men det är jävligt ovanligt att brottsdebutera vid den åldern och dessutom begå ett sånt grovt brott. Lutar mer åt första punkten då. Skulle vara en sak om han mörda sin fru efter att hon varit otrogen och behandlat honom som skit, men nu handlar det om ett brottsoffer som han med största sannolikhet inte har någon relation till.

3. Tror inte man kan utesluta att en viss planering ligger bakom. Det vill säga att GM sett LH en eller flera gånger förut och bestämt sig för att han vill göra något med henne. Däremot kan det vara som du är inne på. Redan tidigt i tråden kom det förslag fram att det handlade om ett våldtäktsförsök som hade gick snett. Jag tror att man inte bör försöka tänka för mycket utanför boxen i ett sånt här fall. Lösningen är förmodligen simplare än vad man tror och då ligger ett misslyckat våldtäktsförsök nära till hands enligt min uppfattning. Det är lätt att tro att GM måste ha planerat in mord i sin gärning, men det är absolut inte säkert. Det är inte ens säkert att GM vill våldta henne, det behöver inte vara såpass. I vilket fall så vet vi inte vad som spårar ur sen, men både en oplanerad våldtäkt och dråp kan GM vara kapabel till. Vem vet vad han är för person och varför måste man utgå från att han agerar rationellt? Vi vet inget om hans psykiska hälsa, hans impulskontroll eller brist på den, hans aggressioner och hans alkoholvanor. Kan vara så att han var berusad medan brottet begicks. I många våldsbrott som begås brukar alkohol vara inblandat, speciellt om det är ett oplanerat brott. Mjo, tillfället kan ha gjort gärningen. Han upptäcker att han är ensam därute med LH och han ser sin chans. Fortfarande återstår två frågor.

1. Vad gör han i närheten av caféet?
2. Hur rövar han bort Lisa?

Jag har ett förslag på detta. På första frågan så kan det vara så som April62 skrev i ett inlägg. Ett annat alternativ kan vara att han varit ute på ett ärende, kör hem och ser LH ensam utanför caféet. Jag tror dock det faktiskt kan ligga något i det som April62 skriver. Han kanske kom dit strax efter att personalen givit sig av och börjar genomföra städningen. När han är färdig går han fram och pratar lite med LH. Har de en konversation kan det förklara varför hon blir långvarig. MGM ber henne sedan om hjälp med en grej i ladan som kommer ta högst någon minut. LH känner inte nödvändigtvis något obehag, utan skickar sitt SMS till pappan och följer sedan med. Jag är rätt övertygad om att ladan är brottsplatsen eftersom den var avspärrad så länge, för att handsken återfanns där och för att det ligger så nära platsen LH försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det nu är den häktade som är GM, kanske det inte behöver vara så konstigt att han och LH råkade mötas.
Eftersom fiket ägs av AJ så kanske det är hans personal som har hand om den yttre städningen, plocka upp skräp, tömma papperskorgar etc. Detta kanske sker dagligen vid stängningsdags. Detta kanske utförs av gästarbetarna och var fans sopcontainern, jo bakom fiket där LH hade sin moppe.
2015-07-09, 19:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.A.Dupin
Frågan är om det är tappat eller utplacerat. Storebroderns advokat vill ju till och med insinuera att en del av spåren/bevisen är planterade av någon annan.

Har det någonsin i svensk rättshistoria förekommit att en GM lagt ut falsk teknisk bevisning för att oskyldigt peka ut någon annan?

Jaa, det har hänt att cigarettfimpar från medfångar har sparas för kommande behov.. Dessvärre har det klientelet, sett över tid, oftast ett synnerligen starkt och väl definierbart alibi. Så även om taken ”var god” så har det inte inte alltid fungerat som tänkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in