2015-07-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Hur tycker du då jag ska gå tillväga för att lyfta fram det här? Det känns som att dom ser på mig som man ser på ett barn som gnäller och gråter för att den vill ha godis från ica.
Du börjar med att prata med styrelsen, om de skakar på huvudet åt dig så skriver du en motion till nästa årsstämma.
Citera
2015-07-09, 14:46
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Du börjar med att prata med styrelsen, om de skakar på huvudet åt dig så skriver du en motion till nästa årsstämma.

Okej! Tack allihopa för hjälpen som ni har bidragit med idag.
Citera
2015-07-09, 14:47
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Hej Flashback! Jo det är så att jag har suttit och funderat över en grej och behöver er hjälp.
För närvarande betalar jag cirka 7415 kr för hyra samt bolån diverse andra grejer så som el och parkeringsplats. Jag bor i en 1 1/2 på 38 kvadratmeter.

Det känns som att jag betalar lite för mycket för just en sån lägenhet och jag vill bara kolla med er om det är normalt att betala så mycket eller om det är för mycket?
Man ska nog göra klart några grundläggande saker först.

Du betalar ingen hyra för din bostadsrätt. Du betalar en månadsavgift för att vara delägare i bostadsrättsföreningen. Med det följer rätten att bo i lägenheten som är kopplad till bostadsrätten. Denna bostadsrätt har ett sk andelstal i föreningen, t ex 1 (om det finns 100 identiska lägenheter). Andelstalet är det som avgör hur stor del av föreningens kostnader som du ska betala i avgift. Det finns alltså ingen som tjänar pengar på ditt boende utan det är gemensamt och det finns ingenting att förhandla om. Du är själv delägare i bostadsrättsföreningen.

Vad du betalar i amortering för ditt lån är ju en affär mellan dig och din bank, det är ju ingenting som har med föreningen att göra. Du betalar ju alltså 4435 kronor per månad för din bostadsrätt, inklusive parkering och el. Det låter inte alls speciellt dyrt.

Möjligen kan man ju ha lite synpunkter på hur elen fördelas om det är som du säger. Om man inte har separata elmätare så bör det ju fördelas ut på ett smartare sätt än bara per lägenhet. Dock så drar faktiskt inte större lägenheter så mycket mer el än mindre eftersom en liten lägenhet har ungefär samma mängd förbrukare som en stor. Man skulle kanske kunna tänka sig att halva elkostnaden delas per lägenhet och resten utifrån andelstalet.
Citera
2015-07-09, 14:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Hur tycker du då jag ska gå tillväga för att lyfta fram det här? Det känns som att dom ser på mig som man ser på ett barn som gnäller och gråter för att den vill ha godis från ica.

Vill inte styrelsen ta tag i det när du pratar med dem så får du lämna en motion till nästa års stämma, då är de tvungna att ta upp frågan på mötet och stämman (medlemmarna) får ta ställning till om man vill anta förslaget eller inte.
Citera
2015-07-09, 14:53
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Man ska nog göra klart några grundläggande saker först.

Du betalar ingen hyra för din bostadsrätt. Du betalar en månadsavgift för att vara delägare i bostadsrättsföreningen. Med det följer rätten att bo i lägenheten som är kopplad till bostadsrätten. Denna bostadsrätt har ett sk andelstal i föreningen, t ex 1 (om det finns 100 identiska lägenheter). Andelstalet är det som avgör hur stor del av föreningens kostnader som du ska betala i avgift. Det finns alltså ingen som tjänar pengar på ditt boende utan det är gemensamt och det finns ingenting att förhandla om. Du är själv delägare i bostadsrättsföreningen.

Ska vi vara nitiska (vilket vi tydligen ska), så är det faktiskt en årsavgift man betalar och inget annat. Att betalningen normalt delas upp månadsvis är ju en annan sak. Jag har heller aldrig varit med om att andelstalen beräknas per lägenhet rakt av. Det normala är att det är kopplat till bostadsytan, ibland med ytterligare faktorer inblandade.
Citera
2015-07-09, 15:29
Medlem
Hur kan det kännas att du betalar för mycket?? Du har alla siffror framför dig vad du betalar för..

Jag har också en 1a på 38kvm. Dock utanför göteborg.

Jag amorterar 1700kr i månaden
Hyra 2495kr i månaden
ränta 1400kr i månaden.
el ca 250kr i månad.

totalt: 5845kr

Min kostade 1.2 miljoner.

Så om du räknar in parkering och "diverse" försäkring osv?? så låter det ganska rimligt.
Ammorterar du mer än vad du behöver så kan du ju be banken ta bort det och gå ner till ammorteringskravet.

Men det svider lite mer än att bo i en hyresrätt som är en 1a om man tittar månadsvis.
Men om man kollar på vad man får tillbaka och inte räknar med ammorteringen så är det billigare..

Hade mäklare hos mig igår, min hade gått upp över 100k på ett halvår. Så bara där har man tjänat en go slant.
Citera
2015-07-09, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victor35
Hur kan det kännas att du betalar för mycket?? Du har alla siffror framför dig vad du betalar för..

Hyra 2495kr i månaden
ränta 1400kr i månaden.
el ca 250kr i månad.

Så om du räknar in parkering och "diverse" försäkring osv?? så låter det ganska rimligt.
Ammorterar du mer än vad du behöver så kan du ju be banken ta bort det och gå ner till ammorteringskravet.

Men det svider lite mer än att bo i en hyresrätt som är en 1a om man tittar månadsvis.
Men om man kollar på vad man får tillbaka och inte räknar med ammorteringen så är det billigare..

Hade mäklare hos mig igår, min hade gått upp över 100k på ett halvår. Så bara där har man tjänat en go slant.

Och om bubblan spricker och värdet minskar med 50%? Fast det kan ju bara gå upp...

Folk som tror att de betalar hyra i en bostadsrätt är idioter.
Citera
2015-07-09, 17:41
Medlem
Du har en rimlig boendekostnad. Det enda jag blir förvånad över är hur elen betalas. I min förening har varje lägenhet separat elmätare och vi betalar därmed bara för den hushållsel som vi själva gör av med. Gemensam el för tex tvättstuga, torkrum, belysning i trapphus etc är inbakat i avgiften.

Sen måste jag bara instämma i att det är helt galet att vissa kallar avgift för hyra, SLUT MED DET!
Citera
2015-07-09, 17:47
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor35

Hyra 2495kr i månaden
ränta 1400kr i månaden.
el ca 250kr i månad.

Precis som med aktier så har man inte tjänat någonting innan man har sålt med vinst.
Citera
2015-07-09, 20:02
Medlem
Dualitys avatar
Jag har en enklare förklaring till TS.

Han är 20 och har förmodligen rätt nyligen flyttat hemifrån, och är inte ännu förbi "Aj, vad allt kostar pengar"-stadiet. Därav känslan att han betalar för mycket jämfört med att bo hemma.
Citera
2015-07-09, 23:12
Medlem
JBernards avatar
Precis som alla andra säger så har du kanske en hög månadskostnad för att du amorterar ganska mycket. Snacka med banken och minska amorteringen. Skit i elen, några hundralappar är väl inget att bråka om.
Citera
2015-07-09, 23:36
Bannlyst
Citat:
Hej Flashback! Jo det är så att jag har suttit och funderat över en grej och behöver er hjälp.
För närvarande betalar jag cirka 7415 kr för hyra samt bolån diverse andra grejer så som el och parkeringsplats. Jag bor i en 1 1/2 på 38 kvadratmeter.

Det känns som att jag betalar lite för mycket för just en sån lägenhet och jag vill bara kolla med er om det är normalt att betala så mycket eller om det är för mycket?

Är kåken gammal eller ny? Har det gjorts stambyte nyligen? ligger lägenheten i ett attraktivt område? Sånna saker spelar roll.

Har en vän som pyntade 2 mille för en 1 1/2 innanför tullarna i Sthlm för några år sen så 7400 är väl inget att grina över. Vad får du ut ca netto av lönen då? du borde ju få ut åtminstonne 14-15k netto minst och boendekostnader brukar ligga på runt 50% av månadsinkomsten netto om man är en normal lönetagare.

EDIT: Bor du i hyres- eller bostadsrätt för du säger att du har både hyra och bolån?....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in