2015-07-09, 12:33
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Amorteringen är ju inte egentligen en utgift. Det du amoterar betalar du ju egentligen tillbaka till dig själv, d.v.s. det är en form av sparande.

Pengarna du amorterar försvinner ju ingenstans, dom pengarna får du tillbaka (med ränta, i och med att lägenheten förhoppningsvis ökat i värde) den dagen du säljer bort din lägenhet.

Så, dina egentliga utgifter för boende är egentligen:

Ränta på lånet + Avgift till bostadsrättsföreningen + Övriga utgifter (el, vatten, parkering o.s.v.).

Och då är min fråga.... Är det inte lite för mycket för en lägenhet på 38 kvadrat? För det svider att betala en sån hög summa för en sån liten lägenhet. Jag är ju bara 20 år. Så jag har ingen stor inkomst utan helt okej, jag pluggar inte heller för den delen.
Citera
2015-07-09, 12:54
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
400 i el varje månad låter lite väl högt. Där borde du kunna spara in en del. Jag betalar ca 150 i månaden (bor i en etta). 90 spänn nätavgift till Fortum och 60 spänn för elförbrukningen. Använde elskling när jag bytte elleverantör.
Citera
2015-07-09, 13:09
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
400 i el varje månad låter lite väl högt. Där borde du kunna spara in en del. Jag betalar ca 150 i månaden (bor i en etta). 90 spänn nätavgift till Fortum och 60 spänn för elförbrukningen. Använde elskling när jag bytte elleverantör.

Jo, jag vet! Tog upp det med styrelsen att 375 kr för el varje månad är för dyrt för att betala. Men alla i föreningen betalar samma summa, även de som bor i en 3:a, vilket i mina öron låter väldigt orättvist. Då man inte har privat elmätare utan gemensam så kan jag inte göra något åt saken, jobbigt nog.
Citera
2015-07-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Lånet ligger på 1,3 miljoner.
Jag betalar 4080 kr bolån, räntan ligger på 1,45 % rörligt. Jag amorterar, ja! Hyran till föreningen ligger på 2710 kr, (ingår värme och vatten) sen betalar jag ytterligare 375 kr för el, varje månad. Utöver det så betalar jag 250 kr för parkeringsplats.

Så för att klargöra lite.

Din boendekostnad är följande:
Ränta efter ränteavdrag 30%: 1100kr/månad
Avgift till föreningen: 2710kr/månad
El 375kr/månad
Parkering 250kr/månad
Total bondekostnad: 4435kr/månad

Ränteavdraget får du tillbaka i nästa deklaration och amortering är ingen kostnad eftersom du betalar av på lånet dvs till dig själv.

Parkeringen är jag tveksam till om jag skulle räknat in i en boendekostnad eftersom den kostnaden egentligen hör till bilen, inte till boendet i sig.
Citera
2015-07-09, 13:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Och då är min fråga.... Är det inte lite för mycket för en lägenhet på 38 kvadrat? För det svider att betala en sån hög summa för en sån liten lägenhet. Jag är ju bara 20 år. Så jag har ingen stor inkomst utan helt okej, jag pluggar inte heller för den delen.

Det beror ju helt på läge, men för att vara ärlig förstår jag inte riktigt din fråga eftersom det är en bostadsrätt det gäller. Hade det varit en hyresrätt hade det varit en helt annan sak eftersom du då kan jämföra med likvärdiga lägenheter i ditt områden.

Men, eftersom det är en bostadsrätt är ju summan du lägger ut per månad helt bundna till det bostadslån du tagit. Om du tycker att det är för dyrt, så innebär det ju att du lånat för mycket helt enkelt, eller en dålig låneförhandling med banken.

Gjorde du inte några uträkningar på hur mycket det skulle kosta per månad före du lade bud på lägenheten? Vad det kostar att äga en lägenhet borde ju absolut inte komma som någon överraskning i efterhand
Citera
2015-07-09, 13:36
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det beror ju helt på läge, men för att vara ärlig förstår jag inte riktigt din fråga eftersom det är en bostadsrätt det gäller. Hade det varit en hyresrätt hade det varit en helt annan sak eftersom du då kan jämföra med likvärdiga lägenheter i ditt områden.

Men, eftersom det är en bostadsrätt är ju summan du lägger ut per månad helt bundna till det bostadslån du tagit. Om du tycker att det är för dyrt, så innebär det ju att du lånat för mycket helt enkelt, eller en dålig låneförhandling med banken.

Gjorde du inte några uträkningar på hur mycket det skulle kosta per månad före du lade bud på lägenheten? Vad det kostar att äga en lägenhet borde ju absolut inte komma som någon överraskning i efterhand

Det är sant! Jag är ju ynka 20 år också så ta hänsyn till att jag inte är expert inom ekonomi. Men jag ville bara kika med er och se om jag betalar för mycket eventuellt om jag kan förhandla om det på något sätt.

Men men, det är väl bara och bita ihop tills nästa bostadsköp då jag får göra om och göra rätt.
Citera
2015-07-09, 13:40
Medlem
Citat:
Jo, jag vet! Tog upp det med styrelsen att 375 kr för el varje månad är för dyrt för att betala. Men alla i föreningen betalar samma summa, även de som bor i en 3:a, vilket i mina öron låter väldigt orättvist. Då man inte har privat elmätare utan gemensam så kan jag inte göra något åt saken, jobbigt nog.

Det där låter fel.
Föreningen ska fördela kostnader efter andelstal.
Citera
2015-07-09, 14:05
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det där låter fel.
Föreningen ska fördela kostnader efter andelstal.

Vilket de skiter i att göra. Därför jag blir så arg när de som har en 3:a som förmodligen förbrukar dubbelt så mer el än mig ändå betalar lika mycket som mig.
Citera
2015-07-09, 14:21
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Det är sant! Jag är ju ynka 20 år också så ta hänsyn till att jag inte är expert inom ekonomi. Men jag ville bara kika med er och se om jag betalar för mycket eventuellt om jag kan förhandla om det på något sätt.

Men men, det är väl bara och bita ihop tills nästa bostadsköp då jag får göra om och göra rätt.

Men alltså det är ju en bostadsrätt du bor i, inte en hyresrätt. Det finns ingenting att "förhandla" om. Årsavgiften (det du kallar hyra) är satt efter föreningens finansieringsbehov, det finns ingen som tjänar några pengar, målet är i princip ett nollresultat över tid. Är föreningen dåligt skött så kan det vara dyrare att bo där än det hade behövt vara men det kan bara åtgärdas av en bättre styrelse.

Din årsavgift verkar rent spontant däremot helt rimlig sett till antal kvadrat, så det tycker jag inte alls verkar vara dyrt. Vad bostadsrätten kostar dig i form av ränta varje månad är ju ingenting som går att göra något åt, du har ju själv valt vad du ville betala för, och låna till, den.

Däremot så är det fullständigt orimligt att alla bostadsrättsinnehavare ska dela kostnad för privat elförbrukning rakt av. Det ska, om det nu inte finns separata elmätare för varje hushåll, självklart delas utefter varje bostadsrättsinnehavares andel i föreningen (vilket normalt sammanfaller någorlunda med antal kvadrat lägenheten är på).
Citera
2015-07-09, 14:34
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Däremot så är det fullständigt orimligt att alla bostadsrättsinnehavare ska dela kostnad för privat elförbrukning rakt av. Det ska, om det nu inte finns separata elmätare för varje hushåll, självklart delas utefter varje bostadsrättsinnehavares andel i föreningen (vilket normalt sammanfaller någorlunda med antal kvadrat lägenheten är på).

Hur tycker du då jag ska gå tillväga för att lyfta fram det här? Det känns som att dom ser på mig som man ser på ett barn som gnäller och gråter för att den vill ha godis från ica.
Citera
2015-07-09, 14:35
Moderator
tobess avatar
Citat:

Ja, det är helt klart att rekommendera att du nästa gång du tar ett lån gör en ordentlig kalkyl för att se vad dina inkomster och utgifter är för att se om du överhuvudtaget har råd att ta lånet. Skriv ALDRIG på ett avtal utan att vara fullt insatt i vad det egentligen innebär.

Om du redan nu tycker att det är för dyrt, hur ska du göra om räntorna springer iväg och du sitter med rörlig ränta? Räntorna är just nu historiskt låga och kommer antagligen att gå upp inom en inte allt för lång framtid (speciellt med tanke på den rådande Greklandskrisen).

Sen behöver du givetvis inte "bita ihop till nästa bostadsköp" om du inte vill. Du kan ju alltid sälja lägenheten, lösa lånet och sen flytta in på hyra någonstans eller köpa en billigare lägenhet som innebär lägre lånekostnader.
Citera
2015-07-09, 14:43
Bannlyst
Du tycker att du betalar för mycket när räntan är nära 0%? Vi får se vad du tycker när vi har normal eller hög ränta. Dina och föreningens lån kan bli otrevliga då.

http://cdn.meme.am/instances/500x/62054819.jpg

http://i2.cdn.turner.com/money/dam/a...ng-780x439.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in