Citat:

Ursprungligen postat av 
Mattemat1kern

Det är sant! Jag är ju ynka 20 år också så ta hänsyn till att jag inte är expert inom ekonomi. Men jag ville bara kika med er och se om jag betalar för mycket eventuellt om jag kan förhandla om det på något sätt. 
Men men, det är väl bara och bita ihop tills nästa bostadsköp då jag får göra om och göra rätt.

Men alltså det är ju en bostadsrätt du bor i, inte en hyresrätt. Det finns ingenting att "förhandla" om. Årsavgiften (det du kallar hyra) är satt efter föreningens finansieringsbehov, det finns ingen som tjänar några pengar, målet är i princip ett nollresultat över tid. Är föreningen dåligt skött så kan det vara dyrare att bo där än det hade behövt vara men det kan bara åtgärdas av en bättre styrelse.
Din årsavgift verkar rent spontant däremot helt rimlig sett till antal kvadrat, så det tycker jag inte alls verkar vara dyrt. Vad bostadsrätten kostar dig i form av ränta varje månad är ju ingenting som går att göra något åt, du har ju själv valt vad du ville betala för, och låna till, den.
Däremot så är det fullständigt orimligt att alla bostadsrättsinnehavare ska dela kostnad för privat elförbrukning rakt av. Det ska, om det nu inte finns separata elmätare för varje hushåll, självklart delas utefter varje bostadsrättsinnehavares andel i föreningen (vilket normalt sammanfaller någorlunda med antal kvadrat lägenheten är på).