• 3
  • 4
2015-07-10, 14:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ska vi vara nitiska (vilket vi tydligen ska), så är det faktiskt en årsavgift man betalar och inget annat. Att betalningen normalt delas upp månadsvis är ju en annan sak. Jag har heller aldrig varit med om att andelstalen beräknas per lägenhet rakt av. Det normala är att det är kopplat till bostadsytan, ibland med ytterligare faktorer inblandade.
Absolut, det är årsavgiften man betalar månadsvis, enligt normalstadgarna.

Mitt exempel angående andelstalet var ju just ett fiktivt exempel eftersom det med väldigt stor sannolikhet inte existerar föreningar med just etthundra identiska lägenheter, men om det gör det så blir deras andelstal 1. Annars är det ju som du säger yta och eventuellt läge i huset, våning och annat som kan påverka. Det hade blivit lite komplext att ta med alla faktorer i förklaringen om vad ett andelstal är, därav mitt korrekta men osannolika exempel
Citera
2015-07-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Lånet ligger på 1,3 miljoner.
Jag betalar 4080 kr bolån, räntan ligger på 1,45 % rörligt. Jag amorterar, ja! Hyran till föreningen ligger på 2710 kr, (ingår värme och vatten) sen betalar jag ytterligare 375 kr för el, varje månad. Utöver det så betalar jag 250 kr för parkeringsplats.

Räntan är ju i så fall 1571:- brutto och 1100:- netto efter skatteavdrag. Det innebär i så fall att din boendekostnad inkl parkering är 4435:- vilket inte är dyrt. Amorteringarna är ingen kostnad utan ett sparande.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in