• 1
  • 2
2015-07-09, 10:20
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Hej Flashback! Jo det är så att jag har suttit och funderat över en grej och behöver er hjälp.
För närvarande betalar jag cirka 7415 kr för hyra samt bolån diverse andra grejer så som el och parkeringsplats. Jag bor i en 1 1/2 på 38 kvadratmeter.

Det känns som att jag betalar lite för mycket för just en sån lägenhet och jag vill bara kolla med er om det är normalt att betala så mycket eller om det är för mycket?
Citera
2015-07-09, 10:25
Medlem
Diverges avatar
I centrala Flen? Ja.
Utkanten av Stockholm? Nej.
Citera
2015-07-09, 10:26
Medlem
Sikkans avatar
Får man inleda med en: ?

Du kanske ska berätta var lägenheten ligger nånstans? Är det på grusvägen 12 i långbortihelvete låter det dyrt. Är det Strandvägen i Sthlm låter det inte lika farligt =)
Citera
2015-07-09, 10:27
Medlem
Det är mycket om det är en hundra år gammal bostadsrättsförening i Säffle som inte renoverat sedan 1953, det är lite om det är ett nybygge på Östermalm.

Det går inte att säga vare sig det ena eller det andra baserat på de knapphändiga uppgifter du ger oss. I vilken stad bor du? Hur stort är lånet? Vilken ränta? Amorterar du? Hur stor är avgiften till brf? Hur mycket kostar P-platsen? Hur mycket el förbrukar du? Vad betalar du för hemförsäkringen? Vad innebär "diverse andra grejer" och vad kostar de?

Edit: puck-trea...
Citera
2015-07-09, 10:28
Moderator
tobess avatar
En totalsumma säger inte så mycket.

Vad är föreningsavgiften? Hur stort är lånet och vad betalar du i ränta per månad? Amorterar du också på lånet?

Sen beror det ju helt på var du bor också. Prisbilden är ju helt annorlunda ute på landsbygden än i storstäder t.ex.
Citera
2015-07-09, 10:39
Medlem
FelixSotizs avatar
Själv bor jag i utkanten av Stockholm

Mina fasta utgifter ser ut såhär.

Ränta: 1400kr
Avgift till föreningen: 2600kr(ink. parkering)
El: 400kr
Tv/Bredband: 400kr
Vatten + värme ingår i föreningsavgiften.

Så 4800kr varje månad för en tvåa på strax under 50 m2.
Citera
2015-07-09, 11:06
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
I centrala Flen? Ja.
Utkanten av Stockholm? Nej.

Det är i utkanten av Stockholm. Norrgående.
Citera
2015-07-09, 11:10
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
En totalsumma säger inte så mycket.

Vad är föreningsavgiften? Hur stort är lånet och vad betalar du i ränta per månad? Amorterar du också på lånet?

Sen beror det ju helt på var du bor också. Prisbilden är ju helt annorlunda ute på landsbygden än i storstäder t.ex.

Lånet ligger på 1,3 miljoner.
Jag betalar 4080 kr bolån, räntan ligger på 1,45 % rörligt. Jag amorterar, ja! Hyran till föreningen ligger på 2710 kr, (ingår värme och vatten) sen betalar jag ytterligare 375 kr för el, varje månad. Utöver det så betalar jag 250 kr för parkeringsplats.
Citera
2015-07-09, 11:45
Medlem
Räkna bort amorteringen ur kalkylen, då det rör sig om (tvångs(sparande), då är inte totalkostnaden farlig.
Citera
2015-07-09, 11:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Lånet ligger på 1,3 miljoner.
Jag betalar 4080 kr bolån, räntan ligger på 1,45 % rörligt. Jag amorterar, ja! Hyran till föreningen ligger på 2710 kr, (ingår värme och vatten) sen betalar jag ytterligare 375 kr för el, varje månad. Utöver det så betalar jag 250 kr för parkeringsplats.

Och i 4080 kr så räknar du in amorteringarna? eller kommer dom ovanpå summan du anger?
Citera
2015-07-09, 12:02
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Och i 4080 kr så räknar du in amorteringarna? eller kommer dom ovanpå summan du anger?

Jag har räknat in amorteringen, ja!
Citera
2015-07-09, 12:14
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Jag har räknat in amorteringen, ja!

Amorteringen är ju inte egentligen en utgift. Det du amoterar betalar du ju egentligen tillbaka till dig själv, d.v.s. det är en form av sparande.

Pengarna du amorterar försvinner ju ingenstans, dom pengarna får du tillbaka (med ränta, i och med att lägenheten förhoppningsvis ökat i värde) den dagen du säljer bort din lägenhet.

Så, dina egentliga utgifter för boende är egentligen:

Ränta på lånet + Avgift till bostadsrättsföreningen + Övriga utgifter (el, vatten, parkering o.s.v.).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in