2015-07-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Och kopplingen till etniska rensningen av araber och turkmener i Tel Abyad är???

Kopplingen är att Turkiet kommer förmodligen ta ansvar som stormakt och se till att det upphör?

Kriget har sedan länge varit sekteriskt.
Citera
2015-07-08, 01:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Det värsta var att YPG var inte ens i Gire Sipi aka Tell Abyad när turkarna påstådd att etnisk rensning utförs av YPG. Araberna gick på turkarnas lögn.

Hur gick araber på turkars lögn? Bor det turkar på plats men inte araber som kunde vidare informera om händelsen? Vart någonstans sitter lögnen?
Citera
2015-07-08, 02:12
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Varför kan inte ni alla helt och hållet fly från Turkiet så vi slipper helt och hållet? Ni skulle göra er själva en björnstänst men jag vet att ni som skriver sånt här pajaseri äger fina hus någonstans i Medelhavskusten inom Turkiets landsgräns när ni har att välja på ett kristet land typ Grek, Spanien eller Portugal, varför? Fly fan. Era hus ni äger i Turkiet är lättsålda, efterfrågan finns ni kommer gå plus.

Jag äger inget hus där och känner ingen som gör det.

Citat:
En fråga kristen, varför vill ni aldrig sätta er vid bordet och vilja prata om saker och ting istället för att prata i lyckta dörrar där inget kommer fram, precis som ni gör alltid? Vi är lyhörda människor, vi är inte ni!

Ingen ska behöva förhandla om mänskliga rättigheter.

Citat:
Hurvida om Turkiet skulle gå in i Syrien så finns det en mening, jag har alltid lärt mig det här, du borde också göra det, om ett kristet land, om kristna är emot något du gör så är det något bra du gör vilket dom inte gillar, då vill dom alltid vara på dig och vill visa att det inte är något bra.

Helt obegripligt stycke.

Citat:
Turkiet har som regering, underrättelsetjänst, militär, ska jag räkna upp allt? Erdogan kanske räcker kort som är smartare än alla er tsm här på forumet inräknat med kristna i mö. Ska ni veta bättre än Erdogan som följer händelsen dagligen? Om ni är så jävla bra och kunniga vad gör ni här? Borde ni inte ta plats hos några som har viktiga tjänster och vara till hjälp istället för att slösa er tid här?

Jag och många andra, bland annat turkiska medborgare har mycket att anmärka på Erdogan. Det faktum att man leder ett land innebär inte att man per automatik vet saker bättre än andra som också är intresserade av vissa utrikespolitiska frågor.

Många i denna tråd följer också händelseutvecklingen i Syrien dagligen. Jag tror inte Erdogan vet så mycket mer än oss om det som sker i Syrien, bortsett från sådant han och hans regering själva diskuterar och samlar underrättelseinformation om. Tillgängligheten på information från Syrien kommer främst från aktivister och journalister och vi har samma tillgång till deras flöde som Erdogan - vi kanske t.o.m. har en ännu bättre tillgänglighet till information, i Sverige brukar inte Löfven stänga ned Twitter och Youtube stup i kvarten.

Citat:
Turkiet ska in i Syrien. YPG och PKK ska bekämpas till sista man, saken är klar. Ni vill prata om Turkiets involvering i Syrien men ni vill inte prata om hur PKK närmar sig mer och mer Turkiets gränser ju mer dom tar Syrisk mark, och ett land som finns på riktigt ska bara heja på kurden som dödar ens folk?

Vad är det jag missar i den här konflikten?

Turkiet kommer inte gå in för att strida mot YPG, det finns inte ett tillräckligt stöd för det i Turkiet, nästan 20 % av befolkningen består av sådana du vill bekämpa - kurder.

Citat:
Skulle visa en kompis på fyllan idag en sak och sökte på google syriantråden och fick upp den här tråden på google, började läsa lite och glömde bort totaaalt vad jag skulle visa. Ni är fan avskum

Citera
2015-07-08, 03:48
Medlem
Citat:
Ni vill prata om Turkiets involvering i Syrien men ni vill inte prata om hur PKK närmar sig mer och mer Turkiets gränser ju mer dom tar Syrisk mark
YPG har haft en gräns med Turkiet sedan dag ett av konflikten.
Citera
2015-07-08, 12:07
Medlem
Yaskos avatar
USA och Turkiet varkar förhandla om Incirlik basen just nu. Turkiets tryck förra veckan ledde till att USA kände sig tvungen att bomba ISIS i de områden de attackerar rebeller. Nu sitter de och förhandlar om hur turkarna ska använda sin artilleri längs gränsen.
Citera
2015-07-08, 12:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Den här artikeln innehåller en karta över vilka landvinningar respektive landsförluster som IS har gjort i både Syrien och Irak.

https://foreignpolicy.com/2015/07/07/mapped-the-islamic-states-territorial-losses-and-the-beginning-of-a-united-kurdistan/?utm_content=bufferda823&utm_medium=social&utm_sou rce=facebook.com&utm_campaign=buffer
Citera
2015-07-08, 15:57
Medlem
Citat:
USA och Turkiet varkar förhandla om Incirlik basen just nu. Turkiets tryck förra veckan ledde till att USA kände sig tvungen att bomba ISIS i de områden de attackerar rebeller. Nu sitter de och förhandlar om hur turkarna ska använda sin artilleri längs gränsen.

Uppdatera oss gärna med eventuella överenskommelser mellan Turkiet och Koalitionen om sådan information finns tillgängligt och är trovärdig.
Citera
2015-07-08, 18:02
Medlem
Citat:
USA och Turkiet varkar förhandla om Incirlik basen just nu. Turkiets tryck förra veckan ledde till att USA kände sig tvungen att bomba ISIS i de områden de attackerar rebeller.
Statistiken över flygbombningar i Syrien mellan 1-5 juli samt 7 juli. http://www.centcom.mil/en

Hasaka 28
Raqqa 20
Tall Abyed 13
Kobani 12
Aleppo 6

4 juli utfördes 4 attacker i Aleppo och 7 juli 2 st till, det är dessa som du syftar på. 5 Juli utfördes 18 attacker i Raqqa och dagen efter sa Ash Carter att syftet med Raqqa bombningarna var att minska möjligheterna för IS att försöka ta tillbaks områden som de nyligen förlorat till kurderna. http://www.theguardian.com/world/2015/jul/06/isis-syria-us-airstrikes-kurds

Det kan vara så att dessa bombningar har samband med de pågående förhandlingarna mellan USA och Turkiet. Samtidigt så har arresteringar av IS medlemmar ökat drastiskt i Turkiet. För några dagar sedan tillfångatogs tiotals i Izmir m.fl. och nu i Ankara har 12 till arresterats. Jag tror de kommer komma överens den här gången, men det blir dock inget av det som du och de andra skrev i tråden tidigare.

Obama har sagt att bombningarna kommer öka i Syrien.
Senast redigerad av Serhat1 2015-07-08 kl. 18:15.
Citera
2015-07-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Hur gick araber på turkars lögn? Bor det turkar på plats men inte araber som kunde vidare informera om händelsen? Vart någonstans sitter lögnen?
Turkar är notoriska lögnare, att sprida rykten är de bra på. Internationell media påpekade att YPG var inte ens i Gire Sipi när turkarna påstådd att dessa utför etnisk rensning. Det är ett påstående som kom först från turkarna.

Någonting annat som inte är relaterat till etnisk rensning är att folk tror att turkarna bry sig om turkmenerna i Syrien - det gör de inte. Turkmenerna i Syrien är till största delen allewiter. Erdogan är inte omtyckt bland allewiter inte ens av de som finns i Turkiet.
Citera
2015-07-09, 09:39
Medlem
Ny karta Hasakah:
http://i.imgur.com/O2I6tDw.png
Citera
2015-07-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ny karta Hasakah:
http://i.imgur.com/O2I6tDw.png
Har SAA avancerat påkostad av YPG? Syftar på den röda stora området som nästan är omringad av YPG
Citera
2015-07-09, 13:01
Medlem
Den första augusti blir turkiska liran officiell valuta i rebellkontrollerade områden. http://www.dailysabah.com/mideast/2015/07/07/syrian-opposition-forces-to-officially-use-turkish-lira-in-areas-of-northern-syria

Kan detta ha juridiska påföljder för de i artikeln nämnda auktoriteterna? Rebellkontrollerade områden har redan infört egna regler och domstolar, men jag vet inte ifall det medfört någon konsekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in