2015-07-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja absolut och värdet har ökat. Och är det rimligt eller ej? Ja tittar man på alternativen så är det rimligt, men bubbelbabblare ser aldrig alternativen. De tittar endast på prisutvecklingen och ej på kostnader och alternativ till ägande.

Ja det är billigare än någonsin att köpa sitt boende, annars hade vi ju inte varit i den sits vi nu är marknadsmässigt.

Men bara barn tror att festen pågår i all framtid.
2015-07-08, 15:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Värdet på en bostad är ju inte tex 5 miljoner för att människor anser den vara värd 5 miljoner, den är värd 5 miljoner för att tillräckligt många människor har råd att låna till köpet.
Det är inte bostaden du betalar för, utan läget läget och läget. Själva bostaden är sannolikt inte värd 5 miljoner, men vad spelar det för roll?

Självklart sätts priset efter vad folk kan låna och vad det kostar att låna. Det är därför priserna har stigit också eftersom kostnaden för att låna gått ner.... och det kraftigt!

Citat:
Värdet i kronor är bara en produkt av en kostnadsberäkning, vilket i det här fallet blivit väldigt skevt eftersom så många politiska beslut lett fram till en punkt där det knappt kostar något alls att bo med lånta fjädrar.
Ja nu börjar du haja till vad det är frågan om.

Citat:
om en eller flera parametrar i kostnadsberäkningen ändras, kommer såklart "Värdet" på bostaden att göra detsamma.
Ja såklart att det är så, men tror du på allvar att politikerna kommer att vilja ändra om parametrarna på ett sådant sätt att bostadsmarknaden kraschas?

Det finns ingen politisk majoritet för att genomföra något sådant korkat. att vänstern och miljöpartiet är sugna förstår jag, men de är små partier i sammanhanget.
2015-07-08, 15:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja det är billigare än någonsin att köpa sitt boende, annars hade vi ju inte varit i den sits vi nu är marknadsmässigt.
Precis och vad är alternativet om du har en dålig plats i bostadskön?

Hyra av allmännyttan för en årshyra på 2400kr/m^2 och år?

Eller köpa själv och halvera den kostnaden, trots maxbelåning?

Jag tror att i långa loppet blir det väldigt mycket dyrare att välja det första alternativet.

Citat:
Men bara barn tror att festen pågår i all framtid.

Jag tror festen kommer att hålla i sig bra länge och under tiden har jag stoppat undan stora pengar i en buffert som gör att jag har råd med högre räntor utan problem.

Vad kan hyresgästen göra som får hyra dyrt samtidigt och inte kan spara lika mycket?
2015-07-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ja nu börjar du haja till vad det är frågan om.

Jag har hajat detta hela tiden, inget nytt och det är märkligt att ni på fullaste allvar tror att vi bubbelbabblare inte redan har detta i vårt medvetande när vi ändå argumenterar för en bubbla.

Citat:
Ja såklart att det är så, men tror du på allvar att politikerna kommer att vilja ändra om parametrarna på ett sådant sätt att bostadsmarknaden kraschas?

Det finns ingen politisk majoritet för att genomföra något sådant korkat. att vänstern och miljöpartiet är sugna förstår jag, men de är små partier i sammanhanget.

Absolut, dock finns det saker som är utom politikernas kontroll, att bara luta sig tillbaka och säga "Dom har kört in så många i bolånefällan nu att dom vågar inte ändra" funkar tyvärr inte.
2015-07-08, 15:41
Medlem
Citat:

Jag tror festen kommer att hålla i sig bra länge och under tiden har jag stoppat undan stora pengar i en buffert som gör att jag har råd med högre räntor utan problem.

Bra länge?

Jag trodde ni argumenterade för att den skulle fortgå i evighet?
2015-07-08, 15:43
Medlem
Tillägg: Hade bostadspriserna rusat som dom gjort under en lång normalränteperiod hade jag nog inte varit orolig för en bubbla. Eftersom prisdrivande då inte hade varit billigare krediter utan något mer substantiellt, som till exempel brist på bostäder.
2015-07-08, 16:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Bra länge?

Jag trodde ni argumenterade för att den skulle fortgå i evighet?

Jag tror att i långa loppet tjänar man på att äga sitt boende över tid.

Sätter du emot? Och i sådana fall varför?
2015-07-08, 16:44
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Jag tror att i långa loppet tjänar man på att äga sitt boende över tid.

Sätter du emot? Och i sådana fall varför?

Men alltså allvarligt nu? Har du verkligen sån låg läsförståelse att du tror att det är det den här trådan handlar om.

Ingen säger emot att man i det långa loppet tjänar att äga sitt boende över tid. Detta förutsatt att man bor kvar under liknade förhållande så klart.

Tråden handlar alltså om det finns en bubbla just nu som kan spricka.

Den handlar inte om det varit en bra affär för dig att köpa en bostad 91, 96 eller 2001.
2015-07-08, 16:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har hajat detta hela tiden, inget nytt och det är märkligt att ni på fullaste allvar tror att vi bubbelbabblare inte redan har detta i vårt medvetande när vi ändå argumenterar för en bubbla.

Varför kommenterar ni bubbelbabblare avsaknaden av alternativ då? Jag tar upp det gång på gång men blir bemött med total tystnad.

Visa gärna hur man kan vinna på att hyra om man inte mot förmodan stått 20 år i bostadskön i Sthlm!

Citat:
Absolut, dock finns det saker som är utom politikernas kontroll, att bara luta sig tillbaka och säga "Dom har kört tin så många i bolånefällan nu att dom vågar inte ändra" funkar tyvärr inte.
Det finns inget att vinna på att krascha marknaden. Även det är ett politiskt självmord precis som att ta bort ränteavdraget.
2015-07-08, 17:18
Medlem
slemhogs avatar
Nu händer det Min profetia går i uppfyllelse.

Kina börsen rasar snabbare än under wall street kraschen 1929
http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/kinas-storsta-krasch-pa-20-ar/

Nu spricker säkert deras husbubbla och kreditbubbla också med globala spridningseffekter.

I eurozonen är det kaos och troligtvis lämnar Grekland EMU.

Samtidigt måste Sverige införa amorteringskrav, ränteavdrag slopande och invandringen är utom kontroll. Sverige går back så det stänker om det med ett enormt skuldberg inte bara i Sverige utan hela eurozonen.

Räntevapnet är utslaget.
En perfekt storm mina vänner Snart är det köpläge på bostäder om några år.
Senast redigerad av slemhog 2015-07-08 kl. 17:31.
2015-07-08, 17:34
Medlem
Trillskes avatar
Om profetian går i fortsatt uppfyllelse har du dock ett antal fler frågor inför fyndet, inte minst vart du ska köpa. Till att börja med: i sverige?

Går din profetia i uppfyllelse kliver vi rakt in och ger stöd åt de prognoser som många år florerat för Sverige, dvs att närma sig u-land (åtminstone relativt så att säga).
2015-07-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om profetian går i fortsatt uppfyllelse har du dock ett antal fler frågor inför fyndet, inte minst vart du ska köpa. Till att börja med: i sverige?

Går din profetia i uppfyllelse kliver vi rakt in och ger stöd åt de prognoser som många år florerat för Sverige, dvs att närma sig u-land (åtminstone relativt så att säga).

Nej nej, Sverige och framför allt stockholm och södermalm är att likställa med London, Paris och New York. ( för dom förståndshandikappade: Jag är ironisk )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in