2015-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Exakt.

Ett genomgående tema i senaste säsongerna av South Park har varit att poliskåren är rasister. Det är väldigt komiskt eftersom det är till en smula hämtat ifrån verkligheten med verkliga rasistiska händelser.

Se på avsnittet "The Jefferssons" till exempel. (Episode no. Season 8, Episode 6), där hela poliskåren i South Park försöker sätta dit den nyinflyttade "Jeffersson" för brott, pga att de har läst att han är svart, sedan så upptäcker de att han är vit och då ber de om ursäkt eller liknande, eftersom Michael Jacksson ser vit ut.

Jag har sett alla south park avsnitt och har nog aldrig tänkt på att något har varit provocerande till den graden att kallas för hets mot folkgrupp eller liknande. Hela South Park bygger på att driva om stereotyper och liknande men man får nästan alltid två infallsvinklar till problem.
Det som jag tycker är lite dålig stil är när både Trey och Matt samt somliga fans till South Park mer eller mindre kräver att precis alla ska vara helt fine med allting som visas i serien.
En del ämnen är extremt tabubelagda, och det är faktiskt inte så himla konstigt att en del människor känner sig obekväma med vissa avsnitt och känner att de behöver påpeka det.
Det framstår mest som barnsligt om man ger ett stort "fuck you" till alla som visar att de blir något illa berörda av de mer provocerande avsnitten.
Jag skulle kunna göra humor av ett gäng nazister som går ut på stan och vrålar att alla judar borde dö, och sen kalla det "satir", men det ändrar inte det faktum att många kommer att uppfatta det som hets emot folkgrupp.
Ska jag göra satir av de personerna också då, eller...?

Om South Park ska förespråka yttrandefrihet osv så krävs det också att de som uttrycker att de känner sig illa berörda också respekteras för sin reaktion.
Istället för att börja larva sig och håna de som känner sig berörda eller till och med göra ett avsnitt baserat på dem som någon sorts "hämnd" så borde man försöka förstå varför de reagerar som de gör.
Senast redigerad av JohanThe94 2015-07-03 kl. 22:58.
Citera
2015-07-03, 23:17
Medlem
Har aldrig förstått grejen med south park. Fult som stryk och väldigt splittrat, finns inget sammanhang eller konsensus i den serien alls. Simpsons är hundra gånger bättre. Åtminstone säsong 3-17.

Citera
2015-07-03, 23:24
Medlem
DenverDinosaur.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Har aldrig förstått grejen med south park. Fult som stryk och väldigt splittrat, finns inget sammanhang eller konsensus i den serien alls. Simpsons är hundra gånger bättre. Åtminstone säsong 3-17.

Tycker South park är mycket roligare serie som inte är rädd för att driva och trampa på några ömma tår, medans simpsons är en väldigt barnvänlig nästan drama serie.
Citera
2015-07-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverDinosaur.
Tycker South park är mycket roligare serie som inte är rädd för att driva och trampa på några ömma tår, medans simpsons är en väldigt barnvänlig nästan drama serie.
Vissa simpson avsnitt gillar jag inte heller, de som ska vara moraliserande och pk. Men tycker ändå att de flesta av de lite äldre avsnitten var härligt frigjorda och fokuserar på en äldre publik. Det Simpsons har going for them är att de åtminstone är konsekventa. Man vet vilka roller alla har och de ändras inte speciellt mycket, blir som en trygg tillvaro för de som följer serien ett långt tag. South park verkar bara vara ett billigt hopkok utan själ eller riktning. Finns tillfällen jag har garvat åt något, men det mesta jag har sett är ren o skär dynga. Ingen serie jag skulle ha ork att sätta mig in i eftersom det är så lite underhållning per avsnitt.
Citera
2015-07-03, 23:44
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

Förvisso varierar kvaliteten mycket, och "Treehouse Horror"-avsitten är oerhört bra. Men givet detta - vad anser du som Simpson-aktivist överträffar

* Scott Tremorman must die
* Imaginationland
* Douche and Turd
" Woodland Christmas Creatures?
Citera
2015-07-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Förvisso varierar kvaliteten mycket, och "Treehouse Horror"-avsitten är oerhört bra. Men givet detta - vad anser du som Simpson-aktivist överträffar

* Imaginationland
* Douche and Turd
Jag är inte aktivist.

Och jag har ingen aning om vad du pratar om heller. Jag uttryckte bara min åsikt lite spontant sådär en fredagsnatt.
Citera
2015-07-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf

* Imaginationland
* Douche and Turd
"Douche And Turd" är ett ganska skönt avsnitt, tycker jag.
Jag gillar den där scenen när Giant Douche och Turd Sandwich står och tjafsar under en TV-debatt, speciellt den där delen när Turd Sandwich inte klarar av att svara på en fråga och drar ut på sin tid genom att påstå att Giant Douche inte heller skulle klara av att svara på frågan utan stå och babbla om irrelevanta saker, precis som Turd Sandwich ju faktiskt själv står och gör just då.

En aning rätt fyndig scen var när Jimmy försökte bestämma sig för vilken av de där två maskotarna som var roligast, och hela tiden behövde betänketid - "Now let's wait ten seconds", och så blir det knäpptyst i evigheter.
Citera
2015-07-06, 05:46
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:

Southpark var den serie jag börja följa ganska nyligen & är den enda tecknade serien som följer en röd tråd och har ofta ett budskap som relaterar till vår dinga värld.
Simpsons määä = random shit now days
Futurama funkar där e det en historia i varje avsnitt iaf som följs & avslutas precis som SP
Family Guy don't get me started... https://www.youtube.com/watch?v=B-5OABcNfX0

Sen tycker jag southpark bara blir bättre & bättre cock magic
Senast redigerad av Michael-ScarN 2015-07-06 kl. 05:50.
Citera
2015-07-08, 16:45
Medlem
santacls avatar
http://www.ew.com/article/2015/07/08...l-through-2019

'South Park' renewed by Comedy Central through 2019

The deal involves three more seasons, or 30 more episodes - which would make it the longest-running primetime scripted series in cable. By 2019, the duo will have made 304 episodes for Comedy Central.

Parker and Stone will continue to write, direct and edit every episode
Citera
2015-07-08, 17:26
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
http://www.ew.com/article/2015/07/08...l-through-2019

'South Park' renewed by Comedy Central through 2019

The deal involves three more seasons, or 30 more episodes - which would make it the longest-running primetime scripted series in cable. By 2019, the duo will have made 304 episodes for Comedy Central.

Parker and Stone will continue to write, direct and edit every episode

Fan vad fint! Nog för att SP börjat ligga av sig rejält de senaste säsongerna, men det är fortfarande kul att se på ibland
Citera
2015-07-08, 17:45
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Fan vad fint! Nog för att SP börjat ligga av sig rejält de senaste säsongerna, men det är fortfarande kul att se på ibland

Kan omöjligt va sämre än Simpsons iaf.
Citera
2015-07-08, 18:39
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Det som jag tycker är lite dålig stil är när både Trey och Matt samt somliga fans till South Park mer eller mindre kräver att precis alla ska vara helt fine med allting som visas i serien.
En del ämnen är extremt tabubelagda, och det är faktiskt inte så himla konstigt att en del människor känner sig obekväma med vissa avsnitt och känner att de behöver påpeka det.
Det framstår mest som barnsligt om man ger ett stort "fuck you" till alla som visar att de blir något illa berörda av de mer provocerande avsnitten.
Jag skulle kunna göra humor av ett gäng nazister som går ut på stan och vrålar att alla judar borde dö, och sen kalla det "satir", men det ändrar inte det faktum att många kommer att uppfatta det som hets emot folkgrupp.
Ska jag göra satir av de personerna också då, eller...?

Om South Park ska förespråka yttrandefrihet osv så krävs det också att de som uttrycker att de känner sig illa berörda också respekteras för sin reaktion.
Istället för att börja larva sig och håna de som känner sig berörda eller till och med göra ett avsnitt baserat på dem som någon sorts "hämnd" så borde man försöka förstå varför de reagerar som de gör.

Det jag tror att Matt & Trey främst stör sig på är dubbelmoralen hos de som känner sig kränkta. Dvs att människor kan sitta och garva åt olämpliga skämt om allt möjligt, men så fort det skämtas om just deras "ömma tå" så blir de kränkta och arga. Folk sitter och garvar när South Park skämtar om t.ex judar, hippies och cp-skadade, men sen när de skämtar om t.ex bögar så ska folk bli arga och säga "Nä, nu gick de faktiskt över gränsen!". Nu valde jag ovanstående ämnen slumpmässigt, poängen är att varje gång ett South Park-avsnitt sänds så är där någon som aldrig opponerat sig mot South Park tidigare, men som tycker att just detta skämtet var fel. Jag tror Matt & Trey stör sig på folk som är så selektiva i vad de blir kränkta av.

Sen får jag faktiskt uppfattningen att Matt & Trey har tagit åt sig av en hel del kritik genom åren, även om de kanske inte erkänner det själva. Jag får känslan av att de blivit mer empatiska/politiskt korrekta och inte gör narr av t.ex transsexuella och bögar på samma sätt som de gjorde i de tidigare säsongerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in