Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetiepie
Exakt.
Ett genomgående tema i senaste säsongerna av South Park har varit att poliskåren är rasister. Det är väldigt komiskt eftersom det är till en smula hämtat ifrån verkligheten med verkliga rasistiska händelser.
Se på avsnittet "The Jefferssons" till exempel. (Episode no. Season 8, Episode 6), där hela poliskåren i South Park försöker sätta dit den nyinflyttade "Jeffersson" för brott, pga att de har läst att han är svart, sedan så upptäcker de att han är vit och då ber de om ursäkt eller liknande, eftersom Michael Jacksson ser vit ut.
Jag har sett alla south park avsnitt och har nog aldrig tänkt på att något har varit provocerande till den graden att kallas för hets mot folkgrupp eller liknande. Hela South Park bygger på att driva om stereotyper och liknande men man får nästan alltid två infallsvinklar till problem.
Det som jag tycker är lite dålig stil är när både Trey och Matt samt somliga fans till South Park mer eller mindre kräver att precis alla ska vara helt fine med allting som visas i serien.
En del ämnen är extremt tabubelagda, och det är faktiskt inte så himla konstigt att en del människor känner sig obekväma med vissa avsnitt och känner att de behöver påpeka det.
Det framstår mest som barnsligt om man ger ett stort "fuck you" till alla som visar att de blir något illa berörda av de mer provocerande avsnitten.
Jag skulle kunna göra humor av ett gäng nazister som går ut på stan och vrålar att alla judar borde dö, och sen kalla det "satir", men det ändrar inte det faktum att många kommer att uppfatta det som hets emot folkgrupp.
Ska jag göra satir av de personerna också då, eller...?
Om South Park ska förespråka yttrandefrihet osv så krävs det också att de som uttrycker att de känner sig illa berörda också respekteras för sin reaktion.
Istället för att börja larva sig och håna de som känner sig berörda eller till och med göra ett avsnitt baserat på dem som någon sorts "hämnd" så borde man försöka förstå varför de reagerar som de gör.