Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Viklund
Det förstår jag inte varför det skulle vara/bli. Jag har normalt inga problem att argumentera med dem som anser evangelierna vara trovärdiga. Så länge man anför argument till stöd för sin ståndpunkt finns väl inga problem med att man har olika uppfattningar.
Jag kan egentligen tala endast för mig själv, men det finns dock en viss samsyn bland oss som ifrågasätter Jesu existens. För egen del tycker jag att man bör definiera vad man menar med att Jesus har funnits. Jag anser att det innebär att det har funnits en person som åtminstone på något litet sätt liknar den gestalt som porträtteras i evangelierna och som gav upphov till den kristna rörelsen. Jag anser däremot inte att Jesus har funnits om det har funnits en gestalt som inte levt ett liv som påminner om det som skildras i evangelierna men som verkat som förebild för en konstruerad berättelse som den som ges i evangelierna. Ty i så fall har många litterära gestalter funnits, såsom exempelvis Sherlock Holmes.
Ursprungsfrågan i denna tråd gällde vilka bevis som finns för att Jesus har funnits och då blir vissa alternativa förklaringar litet off topic, men …
Vad gäller Ockhams rakkniv håller jag i princip med; den teori där man behöver göra färst antaganden har störst sannolikhet att vara sann – UNDER FÖRUTSÄTTNING att alla teorier förmår förklara de existerande fakta lika bra, eller åtminstone fullgott. Men det finns flera problem med detta. För det första är sannolikhet inte detsamma som sanning. Med andra ord kan den mindre sannolika händelsen trots allt vara den riktiga. För det andra är sannolikheten inom humaniora (i motsats till naturvetenskaplig tillämpning) som regel en subjektiv konstruktion som nästan alltid grundar sig i vad skribenten själv anser vara det sannolikaste; en föreställning som dessutom som regel är tidsbunden och ser olika ut i olika tider. Du anser exempelvis att det är ”enklare att tänka sig att det fanns en Jesus, än att det inte fanns”. Men då anser jag att denna ”enklare”-föreställning åtminstone till viss del är en subjektiv konstruktion. Eller har du möjligen ställt upp två alternativa förklaringar, vägt alla fakta, bedömt sannolikheten (objektivt) för respektive fakta och i en matematisk formel beräknat vilken modell som har störst förklaringskraft och är sannolikast? I annat fall är din ”känsla” av att den enklaste förklaringen vore att Jesus har funnits, blott din egen ”tro” att den förklaringen är den enklaste. Ty det ”enklaste” är inte att välja det allmänt accepterade.
Richard Carrier har gjort just detta arbete i “On the Historicity of Jesus”. Han har ställt två minimala teorier mot varandra. En minimal mytteori mot en minimal historicitetsteori. Att de är minimala betyder att de innehåller så få antaganden som möjligt utifrån föreställningen om Ockhams rakkniv att ju fler antaganden desto osannolikare utgång. Efter att ha vägt och sannolikhetsbedömt alla relevanta fakta har han satt in dessa enskilda sannolikhetsbedömningar i Bayes sats och beräknat sannolikheten för de två alternativen. Han har dessutom använt två kriterier. Det ena som han anser realistiskt, det andra som anser vara det mest generösa mot föreställningen att Jesus har funnits. Vid den ”realistiska” bedömningen når han resultatet 0,008 procents sannolikhet att Jesus har funnits, med den generösa 33 procents sannolikhet att han funnits. Följaktligen når Carrier resultatet i sina beräkningar att det är mellan 67 och 100 procent sannolikt att Jesus INTE har funnits.
Nu kan man vara tveksam till vissa saker i Carriers behandling – inte beräkningarna som sådana, utan de siffror han stoppar in i kalkylen. Men i så fall måste man granska underlaget till dessa siffror och visa på något fel i antagandena. Att bara avfärda dem är inte direkt vetenskapligt. Carriers resultat är i vilket fall skyhögt mer trovärdigt än ett subjektivt antagande om vad som är sannolikast. För övrigt håller jag med Carrier i de flesta av hans antaganden. Ett sådant är att Jesu liv i så hög grad sammanfaller med den mall som upprättats och där i princip ”alla” mytiska figurer inordnas. I princip alla som lever upp till de standarderna är mytiska figurer som sannolikt inte har existerat. Det enda egentliga undantaget är Jesus. Vad blir sannolikheten exempelvis för att Jesus då skulle vara undantaget och ha levt ”på riktigt”?
Den alternativa förklaringen är att kristendomen började som en mysteriekult i likhet med så många andra religioner. De första kristna som Paulus, Jakob, Kefas och andra mötte Jesus Kristus i visioner och ingen hade träffat honom i ”verkligheten”. Med tiden utökades föreställningarna och berättelserna och Jesus gavs ett liv på jorden- Och så småningom skrevs dessa utökade berättelser ner i det vi kallar evangelier – i likhet med hur berättelserna om många andra halvgudar uppkommit. Om det sedan funnits en verklig person någonstans i bakgrunden som gett upphov till vissa delar av berättelsen, exempelvis en del av Jesusorden, undandrar sig min bedömning.
Slutligen. Du skriver: ”Man inväntande hans återkomst under sin livstid”. Men grekiskan använder ordet ”parousia” och det betyder inte återkomst. Parousia betyder ankomst, närvaro. När ordet i Nya Testamentet översätts till återkomst beror det på att översättarna förutsätter att Jesus levt ett liv på jorden och att hans ”ankomst” är hans andra ankomst, därmed återkomst. Men om Paulus och andra i den första tiden enbart mött Kristus Jesus i en andlig sfär blir dennes parousia inte en återkomst utan faktiskt bara en ankomst. De första kristna väntade på att Kristus skulle komma och hoppades att den tiden inte var långt borta, helst att det skulle ske under deras livstid. Men med denna föreställning finns ingen tidsdifferens mellan hans fysiska död och hans snara ankomst. Hans död var en död i de andliga sfärerna och hans nära förestående ankomst, var hans första.
Mvh, Roger
Tack för kommentaren.
Vad jag även menar med mitt inlägg är också att det är inte så lönt för mig att diskutera det i detalj, för det skulle kräva att jag sätter mig mer in i frågan än vad jag har möjlighet just nu.... Jag kan inte kommentera på Richard Carrier, men jag kan kommentera på att det är inte så svårt att plocka som man vill, sätta ihop fakta som man vill, för att presentera något ur sin egen vinkel.
Jag kan inte kommentera på varje detalj såsom frågan om
parousia.
Jag vill ändå påpeka, för den som följer tråden, att dina myt-teorier är "fringe"-teorier som inte delas av den större majoriteten av historiker.
Jag vet att det finns folk som tror på vad som helst... De lär väl tro på jesusmyten också. Men bland etablerade historiker är det liksom inte en öppen fråga längre.
Angående din alternativa syn så är problemet två:
1.
Synerna beskriver ändå en period som inte var så avlägsen. De som bodde i dåvarande Israel visste vem Johannes Döparen var och andra personer som nämdes. De visste vem Petrus var, och de andra apostlarna. Evangelierna nämner rent faktiskt saker Jesus gjorde (såsom att uppväcka Petrus mor eller nåt?) och att hela människor.
Visst kan man ifrågasätta helandena om man är skeptisk. Personligen tror jag att Jesus helande var av psykosomatisk natur. Folk hade mycket psykosomatiska problem pga prästernas förtryckande mentalitet och folket hade helt börjat tappa tron.
Både Lukas och Apostlagärningarna är skrivna med en historikers ambition. Där beskrivs riktiga platser, riktiga människor, händelseförlopp, etc. Jag påstår inte att det är 100% korrekt, men författaren har haft tillgång till en del originalkällor. Person efter person nämns vid namn -- Jesus familj, hans lärjungar, deras familjer, personer bland de tidiga kristna, kvinnor i Jesus närhet, etc.
Man kan väl inte utgå från att alla evangelieförfattare hittade på allt de skrev?
Tänk om jag beskrev en period som inte var alltför avlägsen, såsom 70-talet. Jag kan ju inte börja hitta på människor som påståtts ha bott på en plats och ha släktingar. Människor som jag påstår är släkt med nu levande personer.
Ska man fantisera ihop något ska man göra det om en tid som hände för kanske 100 eller 200 år sedan. En stor del av gamla testamentet är byggt på denna typ av fantiserande över folk som påståtts ha levt för över 100 år sedan. Såsom Moses, Job, Lot, och troligen även en stor del av profeterna. Här saknas röda trådar till den tid när berättelserna skrevs ner.
Återigen, problemet med din teori att det faktiskt finns en röd tråd från evangelierna, apostlagärningara, Paulus, och sen den tidsperiod när evangelierna skrevs ner (60-100 talet).
Efter det har vi sen andra källor för den kristna kyrkan.
2.
Beskrivningen över Jesus skiljer sig markant från andra "halvgudar".
Som sagt, Markusevangeliet är rätt så "nyktert". Det är ingen övernaturlig Jesus som beskrivs. Den som drömmer upp en mytologisk Herkules-gestalt borde ha börjat med att drömma upp Jesus som han är i Johannesevangeliet. Detta kan man se som mytologiskt.
Jag har läst ganska många beskrivningar av historisk natur, och ganska många mytologiska berättelser. Det finns en stor skillnad mellan dem.
Den som beskriver historiska händelser har ett mera "snuttigt" berättande. Det är personer som dyker upp här och där, nån händelse här och där, nåt ord som sades, etc. Jämför med filmer baserade på verkliga händelser. Man skriver ner det man minns. Ibland är det smickrande, ibland inte. Men oftast är det realistiskt, även om det kanske inte är nån stor grej.
Mytologiska berättelser är mera av actionfilm-typ. Hjälten är endimension. Bifigurer är onda eller goda. Alla saker förstoras upp. Smådetaljer faller bort. Etc.