2015-07-08, 11:41
Medlem
precixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
OK. Inte ett papper jag rekommenderar ens till min värsta fiende. Problemet med detta papper är att vi bara kan handla med det medan svenska börsen är öppen men underliggande oljan handlas i stort dygnet runt. Därför kan oljepriset ha vandrat iväg rejält under natten hos oss och vi kan inte göra något åt det.

Dessutom har detta derivat konstant hävstång vilket gör att värdet urholkas snabbt.

Nja, det är inte därför. Underliggande oljan handlas inte som Brent utan som en mix av framtida terminer. Då nästa månads termin låg 8% billigare slaktades certifikatet med 70%. Nödvändigt? Varför inte tradea enbart efter priset på Brent?
Citera
2015-07-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Nja, det är inte därför. Underliggande oljan handlas inte som Brent utan som en mix av framtida terminer. Då nästa månads termin låg 8% billigare slaktades certifikatet med 70%. Nödvändigt? Varför inte tradea enbart efter priset på Brent?

För produkten du köpte baseras på terminer vilket står i prospektet. Läs det innan du handlar med nya produkter.

Har gjort samma misstag men inte kan jag skylla på Avanza för det, se det som läropengar och läs på hur produkten du skall handla i fungerar nästa gång. Hoppas du inte hade en för stor position.
Citera
2015-07-08, 12:19
Medlem
Hej Avanza!

Köpte igår aktier för dem sista pengarna som låg likvid. Ser nu dock att mitt konto ligger på -37kr, glömde bort courtage avgiften på 39kr.

Får man någon straffavgift eller något? Eller det löser sig sen när man säljer aktierna?
Citera
2015-07-08, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
Hej Avanza!

Köpte igår aktier för dem sista pengarna som låg likvid. Ser nu dock att mitt konto ligger på -37kr, glömde bort courtage avgiften på 39kr.

Får man någon straffavgift eller något? Eller det löser sig sen när man säljer aktierna?

Om du sätter in pengarna inom några dagar är det lugnt. Du får betala lite ränta. Det blir ett problem om du inte justerar skulden.
Citera
2015-07-08, 13:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej igen!

Nu har jag all information jag behöver för att kunna ge ett tydligt svar.

Bull Olja X10 AVA handlas med S&P GSCI Brent Crude Index Excess Return som underliggande index. Det man först och främst måste ha klart för sig är att det här indexet har öppet 3 timmar längre än den svenska börsen, vilket innebär att prisförändringar i indexet som sker under dessa timmar först kommer att återspeglas i certifikatet till nästkommande öppning. Det är även värt att notera att certifikatet balanseras om efter indexets stängning, så att hävstången hålls konstant inför nästkommande öppning.

Efter börsens stängning den 6:e gick det här indexet ned ca 3%. I och med att den svenska marknaden var stängd kom det här med i certifikatets utveckling den 7:e, vilket tillsammans med en negativ öppning i indexet resulterade i en stor korrektion.

Just sådana här scenarion är anledningen till varför det är extremt viktigt att läsa på vid all typ av derivathandel. Det är inte helt lätt att läsa igenom prospekt och liknande, men vi på kundtjänst försöker alltid att hjälpa till i den mån vi kan om man har frågor. Om du inte känner dig helt nöjd med mitt svar eller om du vill ha en exakt uträkning på certifikatets rörelse är du mer än välkommen att kontakta Avanza Markets på 08-566 363 02!

Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
Hej Avanza!

Det är ingen straffavgift eller liknande, men din överbelåning kommer att belastas med ordinarie skuldränta till dess att du löser skulden - antingen genom att sätta in pengar eller genom att sälja värdepapper. Skulle det gå så långt att värdepapper en dag blir tvångssålda tar vi ut en administrativ avgift för det, men bör knappast vara aktuellt i det här fallet.

Som alltid rekommenderar vi dock att du löser skulden så snart du har möjlighet!

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-07-08 kl. 13:59.
Citera
2015-07-08, 17:04
Medlem
OneBrAiNers avatar
Hej Avanza!

Jag har problem med att få sajtinställningarna att fungera korrekt. När jag loggar in så visas inte vald sida efter inloggning. Jag har valt börsskärmen som startsida, men sidan "Hem" visas istället.

Gör jag om inställningen fungerar det nästa inloggning men sen blir det fel igen. Vad göra?
Citera
2015-07-08, 20:30
Medlem
Citat:

Så du är arg på Avanza för att du inte kollat upp innan vad det egentligen är du handlat?

Det är som att gå in på ICA med ögonbindel, plocka första bästa vara du hittar, betala för den i kassan, gå ut och sedan bli arg på ICA för att du kommit ut med en salami istället för mjölk som var det du ville ha.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Sluta handla med dessa förbannade jävla hävstångsprodukter när ni inte vet vad fan ni pysslar med. Vad fan vet du om oljepriset?
Citera
2015-07-09, 09:36
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Hej Avanza!

Jag har problem med att få sajtinställningarna att fungera korrekt. När jag loggar in så visas inte vald sida efter inloggning. Jag har valt börsskärmen som startsida, men sidan "Hem" visas istället.

Gör jag om inställningen fungerar det nästa inloggning men sen blir det fel igen. Vad göra?

Hej!

Det låter märkligt. Fungerar det bättre i en annan webbläsare eller om du rensar cache/cookies? Är inställningarna sparade som de ska om du går tillbaka och kontrollerar inställningarna?

Jag har aldrig hört talas om det där problemet, men om du har samma resultat i olika webbläsare skulle jag slå en signal så får vi titta direkt på ditt konto. Vi finns på 08-562 250 00 och hjälper dig gärna!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-07-09, 10:31
Medlem
Hej igen,

Har en liten kommentar angående upplägget när papper visas (se screenshot nedan).

Raden högst upp är rörlig information, som köp/säljpris. Informationsrutan längst ner ger intrycket av statisk information.

Men spread står i informationsrutan i procent, trots att den är rörlig. Igår stod det ca 1,5% på spread, idag 22%.
Skulle ni kunna tänka er att förtydliga informationsrutan genom att ta bort den aktuella spreadprocenten och i stället skriva "rörlig" på dessa typer av papper?

http://i.imgur.com/Idgg2NZ.png
Citera
2015-07-09, 11:10
Medlem
Herr gurkas avatar
Jag har en idé!
Jag har i dagsläget cirka 15 papper varav tio har forum kopplade. Jag gillar att följa forumen och se vad folk har att säga. Det är oftast rent skräp men ibland plockar man upp något intressant. I vilket fall är det ordentligt jobbigt att följa så många forum eftersom man måste trycka upp tio flikar från hemskärmen. Som grädde på moset fungerar inte sajten så bra utan man brukar sedan behöva uppdatera sidan för varje aktie för att få fram rutan med de senaste trådarna. Detta blir än mer frustrerande när man upptäcker att det inte skrivits något i något av forumen.

Mitt förslag består av två delar.

1) Fixa sidorna för enskilda värdepapper så att det är möjligt att få upp rutorna i varje flik utan att behöva uppdatera sidan.

2) Någon slags information på startsidan om vilka forum det skrivits i så att man slipper öppna samtliga sidor för att hitta ett inlägg i den sista fliken. Kanske kan det passa in i rutan med utdelningar, nyheter och datum för rapporter?

MVH
Citera
2015-07-09, 13:47
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Hej igen,

Har en liten kommentar angående upplägget när papper visas (se screenshot nedan).

Raden högst upp är rörlig information, som köp/säljpris. Informationsrutan längst ner ger intrycket av statisk information.

Men spread står i informationsrutan i procent, trots att den är rörlig. Igår stod det ca 1,5% på spread, idag 22%.
Skulle ni kunna tänka er att förtydliga informationsrutan genom att ta bort den aktuella spreadprocenten och i stället skriva "rörlig" på dessa typer av papper?

http://i.imgur.com/Idgg2NZ.png

Hej!

Intressant förslag! Vi har faktiskt fått lite kritik för hur vi redovisar spreaden (den har en tendens att spåra ur när marknaden är stängd). Vad jag vet tittar vi på olika förändringar, så jag ser till att bolla din synpunkt vidare till rätt personer. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag har en idé!
Jag har i dagsläget cirka 15 papper varav tio har forum kopplade. Jag gillar att följa forumen och se vad folk har att säga. Det är oftast rent skräp men ibland plockar man upp något intressant. I vilket fall är det ordentligt jobbigt att följa så många forum eftersom man måste trycka upp tio flikar från hemskärmen. Som grädde på moset fungerar inte sajten så bra utan man brukar sedan behöva uppdatera sidan för varje aktie för att få fram rutan med de senaste trådarna. Detta blir än mer frustrerande när man upptäcker att det inte skrivits något i något av forumen.

Mitt förslag består av två delar.

1) Fixa sidorna för enskilda värdepapper så att det är möjligt att få upp rutorna i varje flik utan att behöva uppdatera sidan.

2) Någon slags information på startsidan om vilka forum det skrivits i så att man slipper öppna samtliga sidor för att hitta ett inlägg i den sista fliken. Kanske kan det passa in i rutan med utdelningar, nyheter och datum för rapporter?

MVH

Hej!

Vad gäller den första punkten så har jag lite svårt att återskapa problemet. Får du ett bättre resultat om du testar att rensa cache/cookies eller om du testar med en annan webbläsare?

För att bättre kunna håll koll på vilka forum det har skrivits i kan jag rekommendera forum-widgeten på vår börsskärm. Om du lägger upp ett antal sådana widgets, en för varje bolag du följer, kan du enkelt kontrollera var det finns nya inlägg från en och samma sida.

Ha en härlig sommar!

/Kristoffer
Citera
2015-07-09, 15:57
Medlem
kallesnopp12s avatar
Hej!
Jag vet inte om jag kollat slarvigt men skulle det inte vara möjligt att få in dagens totala % på de aktier man har och inte bara på de enskilda aktierna i nya appen på iphone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in