Citat:
Ursprungligen postat av
precix
Nja, det är inte därför. Underliggande oljan handlas inte som Brent utan som en mix av framtida terminer. Då nästa månads termin låg 8% billigare slaktades certifikatet med 70%. Nödvändigt? Varför inte tradea enbart efter priset på Brent?
Hej igen!
Nu har jag all information jag behöver för att kunna ge ett tydligt svar.
Bull Olja X10 AVA handlas med
S&P GSCI Brent Crude Index Excess Return som underliggande index. Det man först och främst måste ha klart för sig är att det här indexet har öppet 3 timmar längre än den svenska börsen, vilket innebär att prisförändringar i indexet som sker under dessa timmar först kommer att återspeglas i certifikatet till nästkommande öppning. Det är även värt att notera att certifikatet balanseras om efter indexets stängning, så att hävstången hålls konstant inför nästkommande öppning.
Efter börsens stängning den 6:e gick det här indexet ned ca 3%. I och med att den svenska marknaden var stängd kom det här med i certifikatets utveckling den 7:e, vilket tillsammans med en negativ öppning i indexet resulterade i en stor korrektion.
Just sådana här scenarion är anledningen till varför det är extremt viktigt att läsa på vid all typ av derivathandel. Det är inte helt lätt att läsa igenom prospekt och liknande, men vi på kundtjänst försöker alltid att hjälpa till i den mån vi kan om man har frågor. Om du inte känner dig helt nöjd med mitt svar eller om du vill ha en exakt uträkning på certifikatets rörelse är du mer än välkommen att kontakta Avanza Markets på 08-566 363 02!
Citat:
Ursprungligen postat av
Eldidy
Hej Avanza!
Köpte igår aktier för dem sista pengarna som låg likvid. Ser nu dock att mitt konto ligger på -37kr, glömde bort courtage avgiften på 39kr.
Får man någon straffavgift eller något? Eller det löser sig sen när man säljer aktierna?
Det är ingen straffavgift eller liknande, men din överbelåning kommer att belastas med ordinarie skuldränta till dess att du löser skulden - antingen genom att sätta in pengar eller genom att sälja värdepapper. Skulle det gå så långt att värdepapper en dag blir tvångssålda tar vi ut en administrativ avgift för det, men bör knappast vara aktuellt i det här fallet.
Som alltid rekommenderar vi dock att du löser skulden så snart du har möjlighet!
/Kristoffer, Avanza