Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alla ni som fortfarande är inne på "köpa sprit-spåret" kanske kan ta och förklara hur denna affär gjorts upp. Om Lisa haft kontakt med någon skummis (litauern eller annan person +20 som befinner sig i caféets närområde) så måste det i så fall ha skett helt utan några spår i mobilen. Man kan utgå från att polisen mycket tidigt begärde ut trafikdata på Lisas telefon från hennes mobiloperatör. Vilken man som än haft kontakt med henne i närtid via samtal/SMS hade garanterat fått en snabb påhälsning och fått redogöra för varför han haft kontakt med Lisa.

Eller ska vi tro att allt har ägt rum muntligen och utan minsta bekräftelse via mobilen? Det stämmer då inte med min uppfattning om sjuttonåringars telefonvanor.

Jag säger inte att historien är totalt orimlig, men jag hittar inget som direkt talar för den och jag tycker inte heller egentligen att den tillför något förklaringsvärde. Det hade varit annorlunda om Lisa försvunnit från en plats där hon "inte borde befinna sig". Som det är nu talar allt för att hon blivit utsatt för brottet vid eller i tämligen nära anslutning till området runt caféet och ladan. Man måste inte plocka in någon slags relation mellan henne och GM för att det scenariot ska gå ihop.

En liten ledtråd. BO:s syster hade jobbat där tidigare. Nu kanske du får ihop spritaffären.
2015-07-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Okej.
Dom kan ha uppträtt på ett vis som då är raka motsatsen till diskret.
Då lär det finnas ett bra signalement, kanske väldetaljerat = god chans att dom dykt upp på radarn.
Vet du mellan tumme och pekfinger, hur länge dom synts med det beteendet, typ någon månad?
Dom flesta gästarbetare (hantverkare) dyker ju upp på vårkanten.

Det jag förstått så hade han aldrig synts till tidigare, kom i bil helt okänd,stannade bilen och pratade med en kvinna, kan givetvis varit fler men det vet jag inget om. Hon var säker på att hon aldrig sett honom innan.
2015-07-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utryckningsfordon brukar dra journalister.
Intressant.
Vad är det för en gård?
2015-07-07, 23:36
Medlem
PeterNosters avatar
Las Palmas är väl på Kanarieöarna som ju tillhör Spanien.
2015-07-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ägaren till Högebo gård är ju LÅ, AJ's "kompanjon", han som var med i ladan måndag morgon den 8 Juni, tillsammans med AJ och LÅ var ju också en av de tre personerna so plockade upp Lisa's handske.

Så det låter ju intressant att det tydligen händer något där, kan du säga något om om polisen är/har varit där? någon avspärrning eller dylikt?

Men det där vet vi ju inte heller säkert. Uppgiften kommer från AJ som först sa att han "omedelbart" tog upp handsken för att senare ändra till att det var 3-4 personer(!) som hade tagit i handsken.
Det finns väl inte verifierat vad som har hänt vid handsk-hittandet eller ens om det är en eller två handskar som har hittats.
2015-07-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Faller inte det på att det inte finns några spår runt mopeden? Det troligaste är väl att det någon LH /känner /känner till/ har respekt för/ som är GM?

Är det verifierat att det inte är/var några spår kring mopeden?
2015-07-07, 23:38
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Är de så säkra på det exakta minutantalet däremellan? Jag tänker också på faktumet att hon var så extremt social "en underbar flicka att vara tillsammans med" som caféägarinnan sa. Folk på landet brukar också vara mer öppna, inte reserverade mot främlingar som folk i en storstad, tjena med alla. Den där stunden vid moppen var såklart ett nyckelskede. Det var då något avgörande hände. Det verkar ju dramatiskt, då nyckeln lämnades. Men det kan ju bara ha varit någon hon kände igen som kom förbi, som ville gå en sväng i vårkvällen och nyckeln lämnades kvar. Antingen glömde hon den, eller tänkte, vem skulle ta hennes moppe där då. Det var ju folktomt. Fiket var stängt, inte en människa i närheten. Någon fick henne att gå med, lugnt och fint. Inga tecken på något slagsmål finns ju där. Kanske var pappa, befälet, en sträng och aningen kontrollerande pappa. Som ville ha ordning och reda, som höll koll på sin dotter. På begravningen användes orden "Lisa ville göra rätt för sig" ord säkert valda av föräldrarna. Därför skickade hon sms hem, för att hon visste att det krävdes av henne. Annars verkar det ju nästan lite löjligt att en 17 årig flicka måste skicka sms hem, ett år från att hon är myndig bara för att hon ska köra moppe hem, på landet. Lite kontrollerande pappa som sagt tror jag. Men jag tror någon jämnårig kommer förbi. Mobilen är viktig, att den förstörs är såklart ett tecken att det var mycket viktigt för gärningsmannen att göra sig av med den, förstöra den, och det kvickt. Bestämde de möte via den. Var det via den han sms:ade henne om att de skulle ses? Förmodligen. Eller ringde henne. Jag ser dem framför mig, gåendes där på ängarna. Kanske är de kompisar till och med. Hon går där, skämtar och är glad. Men så kommer ögonblicket när läget ändras. Nu är de framme vid ladan. Nu har han fått henne dit han vill. Det hela går fort, är över på bara någon timma. Och därefter sprider han ut hennes grejer, överallt i trakten. Med långt avstånd emellan också. Kroppen har han inte gjort sig av med än. Men innan Missing people satt igång att leta har han i alla fall hunnit sprida ut en massa spår från henne i området. Kanske deltog han i sökandet också, iklädd gul väst och allt. Han är bra på att spela teater. Kanske var det också han som skickade det där sms:et. Kanske hade han när han småpratade med Lisa hört henne säga något om att hon var på väg hem nu. Hon skulle bara skicka ett sms till sin hem.

Jag tror inte ett skvatt på den teorin. Hur fick denne in henne på Martorp t.ex och varför (för sjutusenfjärde gången) är mjölkrummet mitt emot caféet avspärrat?
2015-07-07, 23:39
Medlem
Kellywomans avatar
oj....har hört precis att den MGM har erkänt att han tagit livet av BO. Dessutom är det nu bekräftats att ni kan sluta upp med att göra er makabra över att LH skulle vara styckad. MGM har inga sådana kunskaper och LH överkropp satt ihop med underkropp och huvud.
Vila i frid ni makabra personer som inte kan få nog av bisarra detaljer. LH begravdes hel
2015-07-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ägaren till Högebo gård är ju LÅ, AJ's "kompanjon", han som var med i ladan måndag morgon den 8 Juni, tillsammans med AJ och LÅ var ju också en av de tre personerna so plockade upp Lisa's handske.

Så det låter ju intressant att det tydligen händer något där, kan du säga något om om polisen är/har varit där? någon avspärrning eller dylikt?
Ja där ser man
2015-07-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
oj....har hört precis att den MGM har erkänt att han tagit livet av BO. Dessutom är det nu bekräftats att ni kan sluta upp med att göra er makabra över att LH skulle vara styckad. MGM har inga sådana kunskaper och LH överkropp satt ihop med underkropp och huvud.
Vila i frid ni makabra personer som inte kan få nog av bisarra detaljer. LH begravdes hel
Vad har du hört det?
2015-07-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag drar iväg ett rejält långskott. Han kanske har flyttat?

Ja eller något. Men precis efter mordet?
2015-07-07, 23:42
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han utvandrade 2013-08-14 enligt folkbokföringen.

OK. Det har förmodligen sagts tidigare i tråden, men minnet är ju kort. Nåväl, det händer ju att folk ändrar på inaktuella uppgifter här och där. Är man inte inblandad i mordet på Lisa tänker man kanske inte på att en ändring av inaktuella uppgifter i just denna tid kan väcka misstankar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in