Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Jag har skrivit kapitaltäckningskrav hela tiden. Basel 3 är vad alla bankerna lyder under.
Du länkade till reservkrav, och citerade detta i 17749.
Citat:
"Reservkravet anger hur stor andel av bankens totala tillgångar som måste bevaras som reserv i form av likvida medel. Exempelvis innebär ett reservkrav på tio procent att en bank kan skapa krediter (ge ut lån) motsvarande nittio procent av dess tillgångar."
Eftersom du inte klarar av att argumentera får du ta ansvar för dina länkar du gör (och uppenbarligen inte förstår innehållet i).
Och du verkar inte ens veta vad du själv skriver i dina inlägg. Hur tror du att du ska kunna klara en diskussion när du har så dålig koll.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Men är farbror dement? Du har påstått att inlåning och utlåning från allmänheten är i balans.
Så där blir det när du inte läser. Alternativt har ett obefintligt minne.
Så här skriver jag i 17744: "Och att utlåningen är ungefär lika stor som inlåning på konton plus upplåning via emitterade obligationer."
Och det är just vad bilden visar.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Jag har länkat SBAB:s balans och du hävdar fortfarande att vi lånar hushåll sinsemellan med banken som mellanhand. Har du tittat på länken? Är du helt borta?
Och den visar precis det jag påstått. Naturligtvis. Själva tanken att den skulle visat något annat är lite absurd.
Ovanpå detta har jag inte mindre än två ggr visat i hygglig detalj precis hur lån uppstår, och hur banken får en inlåning som är precis lika stor som utlåningen, när det görs.
Men eftersom du vägrar ta inte det och istället vill yra som en penningsystemhaverist så blir det bara fel på fel för dig.