Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Du behöver inte "nia" mig och nej! ..så resonerar inte jag.

Vet inte om man skall likna detta med ett pussel på 10000 bitar och vi har fått tagit del av inte ens en handfull. Så allt blir ju bara gissningar och spekulation om man börjar spåna på teorier om händelseförloppet.

Hur jag resonerar eller mer konstaterar: Man hade tre stycken som häktades som man misstänker är inblandade, när viss del av svaren ifrån den tekniska bevisningen kommit ifrån analys så verkar det vara så att man såg ett samband mellan brottsoffret och ena brodern och att misstankarna där stärktes, medans man ansåg att man kunde släppa de andra fast kanske misstanke om inblandning på något sätt kvarstår.

Kan det vara fel? Ja det kan det men det kommer nog att visa sig när dom får svar på ytterligare analyser.

Sen tror jag inte polisen har slutat att utreda andra spår dom kan ha haft.

Du har inte märkt att det finns fler som läser och skriver här, om samma saker? Då kan man skriva "ni" för att man vänder sig till fler än den man svarar. Suck.

Ja, jag håller med dig. Men GW tycker ändå det verkar finnas för lite bevisning som binder gärningsmannen till brottet (och om han har insiderkällor vet vi faktiskt inte...)
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 22:58.
2015-07-07, 22:54
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Riskerade han inte att ses av frugan eller någon annan när han körde tillbaka förbi bostaden? La han ut delarna i avsikt att de skulle hittas? Om inte, varför inte någon annanstans, där fyndplatserna inte gick att knyta till honom? Om han var stressad att komma hem borde han ha slängt grejerna på väg från Martorp till bostaden.

Och jag menar inte vägen med allén som går upp mot AJ:s slott utan en väg som går upp mot Martorp längre söderut från Blomberg sett .
2015-07-07, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och jag menar inte vägen med allén som går upp mot AJ:s slott utan en väg som går upp mot Martorp längre söderut från Blomberg sett .
Jag med. Varför körde inte GM raka vägen hem?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Skrev detta för länge sedan.

Andra Baltiska icke kända män VAR i området runt tidpunkten då Lisa försvann (och uppträdde underligt) (från säker källa, boende i närheten). Dessa finns med i utredningen men vi vet inte om polisen hittat alla, de förvann tydligen från området..landet kanske
En möjlighet kan vara att det en man/några män ur detta gänget som funnits där har gjort det.
Det kan också vara så att MGM vet väldigt mycket eller till och med blivit inblandad i saken ... att han upptäckte det, har ouppklarade affärer med dom eller att de kanske till och med är släkt .. kan finnas massor med orsaker till att han är inblandad, men kanske inte mördaren.
Om alla mina teorier eller för den del era är fel .. och det är solklart att 35-åringen gjort detta helt själv, varför släpper dom inte på sekretessen?

Går det att få en definition på att uppträda "underligt", samt har dessa synts/verkat i trakten tidigare?
Landsmän brukar hitta varandra, speciellt om dom är i samma bransch, och i synnerhet om dom verkar på samma ort.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Förtydliga gärna hur du menar istället.

Fast du skriver ju:

Isf kan de ju inte hålla den som nu är häktad på sannolika skäl. Eller hur menar du?

Mer än en GM. NB + någon/några andra? Alternativt någon annan?

Polisen samlar bevis brett. Åklagaren beslutar om häktning mot någon om fynden, indicierna, tekniska bevisen pekar mot någon. Sedan står det naturligtvis polisen fritt att fortsätta utreda brottet förutsättningslöst fast en person nu sitter häktad. Yppandeförbudet beslutar utredningsledaren tillsammans med åklagaren om alt åklagaren själv. Om jag förstått rätt.

Mycket tyder självklart i nuläget på att NB är inblandad/är GM. Men det är fortfarande tidigt i utredningen, så jag hoppas bara polisen inte "blundar" för sånt som ev kan peka mot någon annan person också.

Åklagaren går ju efter vad polisens utredning funnit. Utreder inte polisen någon annan så kommer såklart ingen annan att misstänkas. (säger inte att så är fallet. Säger inte att den nu häktade inte är GM)
Jag hoppas och förmodar att polisen inte slängt/slänger alla eventuella tips, fynd, teknisk bevisning som eventuellt kan peka mot någon annan gärningsman, i papperskorgen. Jag hoppas och förutsätter att polisen utreder brett och inte får tunnelseende och enbart! letar indicier, bevis som pekar mot den nu häktade GM. Med detta menar jag inte att polisen inte ska utreda den nu häktade mannen noga samt sätta av "extra" resurser för att utreda den nu häktade personen. Att stort utredningsfokus just nu är mot den häktade personen är naturligtvis alldeles korrekt agerat. Men ingen är för nuvarande dömd i domstol. Och tills all teknisk bevisning m.m. är bedömd och polisen, åklagaren håller det för ytterst osannolikt att det finns någon annan som är inblandad i detta så hoppas jag att de utreder fallet brett alternativt tills utredningen tydligt pekar mot den nu häktade och ingen ytterligare person.

Och därav kommenterade jag att en möjlig anledning till yppandeförbudet kanske var/är för att polisen misstänker eller ej har släppt tanken på att det kan finnas ytterligare någon inblandad alternativt att polisen kanske tror att GM möjligen kan vara någon annan och fel person är häktad. (Jag säger inte att så är fallet, utan kan möjligen kanske vara så? men troligen osannolikt ja) Har hänt förr att människor häktats men sedan släppts då det visat sig att de varit oskyldiga. Men finns såklart fler anledningar till yppandeförbud. Därför undrade jag vilka grunderna var till att få igenom ett yppandeförbud. Men det vet jag ungefär nu.
Blev långt...
2015-07-07, 22:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vem skrev sms från hennes mob till föräldrarna kl 18:23?

Det gjorde LH naturligtvis själv . Hon skrev färdigt sitt SMS och skulle precis till att åka när GM tog henne .
2015-07-07, 22:57
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Du har inte märkt att det finns fler som läser och skriver här, om samma saker? Då kan man skriva "ni" för att man vänder sig till mer än den man svarar. Suck.

Jodå jag var bara sarkastisk över att du skrev det som att du tog förgivet om hur jag resonerade.
2015-07-07, 22:57
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Min teori går så här vilket jag tidigare skrivit

GM väntar på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Ladan anser han vara en ganska säker plats för brottet med tanke på eventuella spår eftersom han har jobbat där inne tidigare . Hittar man hans spår i ladan så kan han skylla på att han varit där och jobbat . Väl i ladan så gör han ett försök att våldföra sig på LH sliter av en del av kläderna på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Huruvida det blir en fullbordad våldtäkt vet jag inte . Risken finns ju att han kommer av sig när han dödat LH . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp . Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp gömmer han LH , förmodligen i boden och tar med sig en del av kläderna och andra tillhörigheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m senare hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att bröderna befinner sig uppe vid Martorp i verkstaden när MP är där och letar . Han inser då att det finns något av LH:s utplacerade klädesplagg som är lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Under tiden åker MGM hem där de senare grips . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp . Att han placerar ut LH:s ägodelar så nära sitt hem och även arbetsplatsen kommer väl sig av en mix av stress , panik och att han har bråttom hem för att frugan inte ska undra var han har varit .

Bl.a med tanke på att han sägs vara trevlig, tror du inte han gick fram och pratade med henne och flörtade, med tanke på att hon (tror det var hon iaf) skickade ett sms kl 18:23 (13 min efter kollegorna åkt) att hon skulle åka hemåt.
2015-07-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Jodå jag var bara sarkastisk över att du skrev det som att du tog förgivet om hur jag resonerade.

Du skrev ju innan att du var helt säker på att rätt man var häktad, påstod att GW svängt i frågan osv. Eller då kanske jag tänkte på ett tidigare inlägg som inte var ditt, sorry i så fall! Om du inte är en av trådens alla rassar, då ber jag ej om ursäkt.
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 23:08.
2015-07-07, 23:01
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag med. Varför körde inte GM raka vägen hem?

Nu undrar jag om vi missförstår varandra ....
Han skulle ju slänga ut grejerna som skulle föreställa villospår på hemvägen .
Hade han kört direkt hem så hade ju färden gått på större vägar med risken att någon hade sett honom slänga ut sakerna . Vägen längre söderut är ju en grusväg och betydligt mindre trafikerad .
Tanken var väl att den var ett säkrare alternativ .
2015-07-07, 23:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nu undrar jag om vi missförstår varandra ....
Han skulle ju slänga ut grejerna som skulle föreställa villospår på hemvägen .
Hade han kört direkt hem så hade ju färden gått på större vägar med risken att någon hade sett honom slänga ut sakerna . Vägen längre söderut är ju en grusväg och betydligt mindre trafikerad .
Tanken var väl att den var ett säkrare alternativ .
Ett säkrare alternativ som ledde spåret raka vägen till bostaden... Alltså, NB har inte IQ fiskmås, han hade ett yrke och ett jobb.
2015-07-07, 23:08
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Bl.a med tanke på att han sägs vara trevlig, tror du inte han gick fram och pratade med henne och flörtade, med tanke på att hon (tror det var hon iaf) skickade ett sms kl 18:23 (13 min efter kollegorna åkt) att hon skulle åka hemåt.

Dagens ungdomar pillar ju sina telefoner hela tiden . Hon kan ju ha kikat på internet , sms:at nån kompis eller ringt nån eller vad som helst . Vilket ju skulle förklara tidsspannet mellan att hennes kollegor lämnade platsen tills sms:et skickades. Jag tror inte att han flörtat med henne utan gick direkt på sitt mål att få ha sex med en ung vacker flicka som han hade spanat in tidigare .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in