Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Förtydliga gärna hur du menar istället.
Fast du skriver ju:
Isf kan de ju inte hålla den som nu är häktad på sannolika skäl. Eller hur menar du?
Mer än en GM. NB + någon/några andra? Alternativt någon annan?
Polisen samlar bevis brett. Åklagaren beslutar om häktning mot någon om fynden, indicierna, tekniska bevisen pekar mot någon. Sedan står det naturligtvis polisen fritt att fortsätta utreda brottet förutsättningslöst fast en person nu sitter häktad. Yppandeförbudet beslutar utredningsledaren tillsammans med åklagaren om alt åklagaren själv. Om jag förstått rätt.
Mycket tyder självklart i nuläget på att NB är inblandad/är GM. Men det är fortfarande tidigt i utredningen, så jag hoppas bara polisen inte "blundar" för sånt som ev kan peka mot någon annan person också.
Åklagaren går ju efter vad polisens utredning funnit. Utreder inte polisen någon annan så kommer såklart ingen annan att misstänkas. (säger inte att så är fallet. Säger inte att den nu häktade inte är GM)
Jag hoppas och förmodar att polisen inte slängt/slänger alla eventuella tips, fynd, teknisk bevisning som eventuellt kan peka mot någon annan gärningsman, i papperskorgen. Jag hoppas och förutsätter att polisen utreder brett och inte får tunnelseende och enbart! letar indicier, bevis som pekar mot den nu häktade GM. Med detta menar jag inte att polisen inte ska utreda den nu häktade mannen noga samt sätta av "extra" resurser för att utreda den nu häktade personen. Att stort utredningsfokus just nu är mot den häktade personen är naturligtvis alldeles korrekt agerat. Men ingen är för nuvarande dömd i domstol. Och tills all teknisk bevisning m.m. är bedömd och polisen, åklagaren håller det för ytterst osannolikt att det finns någon annan som är inblandad i detta så hoppas jag att de utreder fallet brett alternativt tills utredningen tydligt pekar mot den nu häktade och ingen ytterligare person.
Och därav kommenterade jag att en möjlig anledning till yppandeförbudet kanske var/är för att polisen misstänker eller ej har släppt tanken på att det kan finnas ytterligare någon inblandad alternativt att polisen kanske tror att GM möjligen kan vara någon annan och fel person är häktad. (Jag säger inte att så är fallet, utan kan möjligen kanske vara så? men troligen osannolikt ja) Har hänt förr att människor häktats men sedan släppts då det visat sig att de varit oskyldiga. Men finns såklart fler anledningar till yppandeförbud. Därför undrade jag vilka grunderna var till att få igenom ett yppandeförbud. Men det vet jag ungefär nu.
Blev långt...