2015-07-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Diaphantos barndom varade i 1/6 av hans liv. Han började odla ett skägg efter ytterligare 1/2 av sitt liv. Efter ytterligare 1/7 av sitt liv gifte han sig. Fem år senare blev han pappa till en son. Sonen levde exakt hälften så länge som sin far, och Diophantos dog fyra år efter sin son. Hur gammal blev Diophantos?

Hur räknar man ut detta?
Man ställer upp ett uttryck för åldern baserat på det man får veta. T.ex så här:
Kalla åldern för x
(1/6+1/2+1/7+1/2)x + 5 +4=x där bråktermerna som multipliceras med x kommer från bråken angivna i texten samt från att hans son levde exakt hälften så länge som han själv gjorde och 5 och 4 från de antal år man fått angivna.

Denna ekvation kan sedan lösas. I det här fallet är lösningen -378/13 ("framfuskat" med wolframalpha). Med andra ord finns det ingen ålder han kunde ha haft som uppfyller de angivna villkoren eftersom människor inte lever ett negativt antal år.

Det kan man också inse direkt om man tittar på villkoren som säger att sonen levde hälften så länge som sin far, dog före sin far och föddes efter (1/6+1/2+1/7) av faderns liv +5år till. Det går inte ihop eftersom åldern som adderas i bråket är större än halva faderns liv redan innan de 5 extra åren adderas innan sonens födelse och om sonen då dör innan fadern så kan han inte leva hälften så länge.

Slutsatsen är att om uppgiften skall ha en lösning så har du skrivit av minst en del fel.
Senast redigerad av Linara 2015-07-07 kl. 12:58.
Citera
2015-07-07, 13:47
Medlem
Citat:
Diaphantos barndom varade i 1/6 av hans liv. Han började odla ett skägg efter ytterligare 1/2 av sitt liv. Efter ytterligare 1/7 av sitt liv gifte han sig. Fem år senare blev han pappa till en son. Sonen levde exakt hälften så länge som sin far, och Diophantos dog fyra år efter sin son. Hur gammal blev Diophantos?

Hur räknar man ut detta?

I den klassiska formuleringen av detta problem odlar han skägget efter ytterligare en 1/12 av sitt liv inte 1/2. Om du avsåg 1/12 så blir lösningen (samma metod som Linara ovan) att han levde 84 år.
Citera
2015-07-07, 14:23
Medlem
starke_adolfs avatar
Kan någon visa varför följande stämmer?
1 = |A|²{-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx ⇒ A = √2, där n=2j, j∈ℤ
n är alltså ett jämnt heltal. Problemet ligger alltså i att integralen
{-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx = 1/2
Citera
2015-07-07, 14:28
Medlem
Nån som kan hjälpa mig att hitta svar?

Låt f vara en funktion från Q till R definierad enligt f(a)=cos(πa) .

Låt funktionen g:Z + →Q definieras av g(a)=−7a/6 .

Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f , det vill säga h(a)=f(g(a)) .

a) Bestäm h(3) , h(4) och h(5) .

b) Bestäm h :s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.

c) Beskriv värdemängden för fuktionen h explicit. Det räcker inte att ange definitionen. Motivera ditt svar.

d) Ange om funktionen h är injektiv. Motivera ditt svar.

e) Ange om funktionen h är surjektiv. Motivera ditt svar.
Citera
2015-07-07, 15:30
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Nån som kan hjälpa mig att hitta svar?
Låt f vara en funktion från Q till R definierad enligt f(a)=cos(πa) .
Låt funktionen g:Z + →Q definieras av g(a)=−7a/6 .
Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f , det vill säga h(a)=f(g(a)) .
a) Bestäm h(3) , h(4) och h(5) .
b) Bestäm h :s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.
c) Beskriv värdemängden för fuktionen h explicit. Det räcker inte att ange definitionen. Motivera ditt svar.
d) Ange om funktionen h är injektiv. Motivera ditt svar.
e) Ange om funktionen h är surjektiv. Motivera ditt svar.
Du vet att f(a)=cos(πa) och g(a)=−7a/6 samt h(a)=f(g(a)). Du sätter alltså in g(a) på platsen där du hade satt a i funktionen f(a).
h(a) = cos(π[g(a)]) = cos(π[−7a/6]) = cos(-7πa/6)
I a) sätter du in värden och beräknar.
b) Först tar g ett positivt heltal (Z +) och tar det till ett rationellt tal (→ Q) sedan tar f det rationella talet (Q) och tar det till de reella talen (→ R). I h = f(g) måste du alltså stoppa in något i g först för att få ett tal som f kan räkna ut. Vilka tal kunde stoppas in i g? Vilka tal kommer ur f?
c) I slutändan är h en cosinusfunktion (som "får ett tal av g"). Mellan vilka tal kan cosinusfunktionens värde ligga?
d) och e) kolla definitionerna på injektiv och surjektiv och försök att lista ut själv. Hint på d:
Citera
2015-07-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du vet att f(a)=cos(πa) och g(a)=−7a/6 samt h(a)=f(g(a)). Du sätter alltså in g(a) på platsen där du hade satt a i funktionen f(a).
h(a) = cos(π[g(a)]) = cos(π[−7a/6]) = cos(-7πa/6)
I a) sätter du in värden och beräknar.
b) Först tar g ett positivt heltal (Z +) och tar det till ett rationellt tal (→ Q) sedan tar f det rationella talet (Q) och tar det till de reella talen (→ R). I h = f(g) måste du alltså stoppa in något i g först för att få ett tal som f kan räkna ut. Vilka tal kunde stoppas in i g? Vilka tal kommer ur f?
c) I slutändan är h en cosinusfunktion (som "får ett tal av g"). Mellan vilka tal kan cosinusfunktionens värde ligga?
d) och e) kolla definitionerna på injektiv och surjektiv och försök att lista ut själv. Hint på d:
Tack för hjälpen. Jag är dåligt på matte så tror ej att jag kan lösa det
Citera
2015-07-07, 15:53
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Tack för hjälpen. Jag är dåligt på matte så tror ej att jag kan lösa det
Inte med den inställningen i alla fall! Men du kanske kan bli? Försök så gott du kan och återkom om du fastnar.
Citera
2015-07-07, 16:39
Medlem
Nails avatar
Citat:

Hur räknar man ut detta?

Diophantus gåta:

http://mathworld.wolfram.com/DiophantussRiddle.html
Citera
2015-07-07, 17:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Kan någon visa varför följande stämmer?
1 = |A|²{-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx ⇒ A = √2, där n=2j, j∈ℤ
n är alltså ett jämnt heltal. Problemet ligger alltså i att integralen
{-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx = 1/2

Om tanken är att man skall räkna ut integralen utan att använda en tabell med primitiva funktioner så är det förmodligen bäst att utgå från cosinussambandet för dubbla vinkeln:

cos(2y) = cos²(y) - sin²(y) = 1 - 2sin²(y)

Således är sin²(y) = [1 - cos(2y)]/2, vilket borde göra integralen i fråga rimligt lätt att lösa för hand.
Citera
2015-07-07, 17:50
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om tanken är att man skall räkna ut integralen utan att använda en tabell med primitiva funktioner så är det förmodligen bäst att utgå från cosinussambandet för dubbla vinkeln:

cos(2y) = cos²(y) - sin²(y) = 1 - 2sin²(y)

Således är sin²(y) = [1 - cos(2y)]/2, vilket borde göra integralen i fråga rimligt lätt att lösa för hand.
Jag har testat att göra så, men jag får ändå inte ihop det.
= {-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx =
Låt C = nπ/2a
= {-a till a}∫(1 - cos(2Cx))/2 dx =
= {-a till a}∫(1/2dx - {-a till a}∫cos(2Cx)/2 dx =
= a - {-a till a}[sin(2Cx)/4C] =
= a - [sin(2Ca)/4C - sin(2C(-a))/4C] =
Utnyttjar att sinus är udda { sin(-x) = -sin(x) }
= a - [sin(2Ca)/4C -(-sin(2Ca)/4C)] = (*)
= a - sin(2Ca)/4C + sin(2Ca)/4C =
= a
Edit: Haha, jag var så inne i att lösa integralen att jag glömde att lösa den för min egen uppgift. Moddar in konstanten C = nπ/2a.
Edit 2: Upptäckte slarvfel (teckenfel). Från (*) ska det alltså vara
= a - sin(2Ca)/2C =
Insättning av C ger:
= a - a*sin(nπ)/nπ
Makes no sense?
Senast redigerad av starke_adolf 2015-07-07 kl. 18:08.
Citera
2015-07-07, 18:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag har testat att göra så, men jag får ändå inte ihop det.
= {-a till a}∫sin²(nπx/2a)dx =
Låt C = nπ/2a
= {-a till a}∫(1 - cos(2Cx))/2 dx =
= {-a till a}∫(1/2dx - {-a till a}∫cos(2Cx)/2 dx =
= a - {-a till a}[sin(2Cx)/4C] =
= a - (sin(2Ca)/4C - sin(2C(-a))/4C =
Utnyttjar att sinus är udda { sin(-x) = -sin(x) }
= a - [sin(2Ca)/4C -(-sin(2Ca)/4C)] =
= a - sin(2Ca)/4C + sin(2Ca)/4C =
= a
Edit: Haha, jag var så inne i att lösa integralen att jag glömde att lösa den för min egen uppgift. Moddar in konstanten C = nπ/2a.

Så vitt jag ser får du ett teckenfel på den fetmarkerade raden. Det skall vara

a - [sin(2Ca)/4C -(-sin(2Ca)/4C)] = a - [sin(2Ca)/4C + sin(2Ca)/4C] = a - sin(2Ca)/2C

Med C = nπ/2a blir det

a - a*sin(nπ)/nπ

Inte för att det faktiskt hjälper, med tanke på att sin(nπ) = 0 om n är ett heltal som jag förmodar. Och även om det inte skulle vara det så kan ju inte uttrycket ovan bli 1/2 för godtyckliga värden på a. Något verkar skumt här.
Citera
2015-07-07, 18:15
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så vitt jag ser får du ett teckenfel på den fetmarkerade raden. Det skall vara

a - [sin(2Ca)/4C -(-sin(2Ca)/4C)] = a - [sin(2Ca)/4C + sin(2Ca)/4C] = a - sin(2Ca)/2C

Med C = nπ/2a blir det

a - a*sin(nπ)/nπ

Inte för att det faktiskt hjälper, med tanke på att sin(nπ) = 0 om n är ett heltal som jag förmodar. Och även om det inte skulle vara det så kan ju inte uttrycket ovan bli 1/2 för godtyckliga värden på a. Något verkar skumt här.
Tack, jag såg det också, du måste ha postat precis när jag editerade. Mycket konstigt. Här är länk till facit: http://i.imgur.com/qowZIWn.png?1. Uppgiften: "Solve the time-independant Schrödinger equation with appropriate boundary conditions for the "centered" infinite square well: V(x) = 0 (for -a<x<a) V(x) = ∞ otherwise" om det hjälper något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in