Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Jag tror att BO har blivit inslängd i bagaget på en bil därefter nerkörd till Martorp och där blivit våldtagen och mördad. Jag tror inte på någon olycka överhuvudtaget. Däremot så tror jag mycket väl att situationen kan ha börjat med en diskussion liknande den som du beskriver men sen att scenariot blir det som jag nyss beskrev.
Det är väl det scenariot som känns mest rimligt just nu. GM kan ha kommit körandes med sin bil, ställt den på grusplanen utanför caféet några meter från Lisa, öppnat rutan och ropat på henne för att fråga om något (typ om vägen eller dylikt). Lisa anar inget oråd utan går dit. Vissa har varit inne på liknande tankar tidigare i tråden och spekulerat om pistolhot, men mer troligt är väl nästan att GM gått ur bilen och sedan snabbt slagit henne i huvudet med något tillhygge så hon slocknat. Därefter slängt in henne i bagageutrymmet och kört iväg. Det skulle gå snabbt och effektivt. Tror dessutom det är planerat till viss del. Det är ingen jävla stolle som kör runt med sin bil och bara tar chansen av en slump, utan personen har siktat in sig på Lisa sedan en tid tillbaka. Någon som sett henne förut, på eller utanför caféet, vilket talar för någon person med en lokal koppling och det utesluter inte någon av litauerna. Personen iakttar allt på avstånd och kör sedan fram när Lisa är ensam. Teorin skulle i så fall förklara ganska mycket med försvinnandet:
1. Varför det inte ser ut som att Lisa blivit överfallen vid mopeden.
2. Varför påsen står kvar snyggt vid mopeden. GM gick aldrig dit och städade undan saker.
3. Varför nyckeln sitter i mopeden. Lisa var på väg att lämna, men blir distraherad när hon tror att GM vill fråga något. Hon tror att hon är tillbaka om några sekunder och låter därför nyckeln sitta kvar.
Varför sedan handsken hamnat i ladan är lite av ett mysterium. Kan den ha blåst in? Kan det finnas en alternativ GM som planterar den där för att lägga misstankar på Litauerna? Fast skulle någon verkligen lägga den tiden på en sån sak när man har en kropp i bilen? Jag tror inte någon våldtäkt skett där men i så fall har ju aldrig Lisa varit därinne. Troligare är väl att GM våldfört sig på henne någon annanstans längs vägen och sedan dumpat hennes ägodelar i samma veva. Alternativt att både våldtäkt och mord skett vid Martorp.
Jag tror inte heller på en olycka. Jag tyckte teorin verkade intressant först, men teorin faller väl om något på att det inte finns någon skymd sikt. Inte ens om Lisa rusar över landsvägen för att få tag på sin handske som blåser i väg, samtidigt som GM kommer körandes i berusad hög hastighet med sin bil, så är oddsen jävligt höga att det ska hända. Någon av dem borde ha reagerat och avvärjt en eventuell krock.
Det här fallet är på många sätt så jävla skumt. Även om jag också tror att det är ett sexualmord så finns det en del som talar emot det. Jag tror ju bland annat att GM har en lokal koppling och överlagt brottet, men i så fall skulle det vara något fruktansvärt riskabelt att begå ett sånt brott om misstankarna snabbt kan falla på en själv. Exempelvis, säg att det är den häktade litauern som gjort det. Varför i helvete skulle han göra något sånt när han sätter så mycket i risk? Han förstör hela sin familjs framtid om han åker dit. Han jobbar ju precis mitt emot så han finns ju "nära offret" och har en koppling till platsen av försvinnandet, även hur sakerna dumpats längs vägen är väl rätt vårdslöst? Kanske är jag som utgår för mycket från att MGM är rationell dock. Är det MGM som gjort det så kan det ju mycket väl vara så att han gjort sexualbrott tidigare i Litauen som han inte har dömts för, och vem vet? Snubben kanske bara är ruskigt iskall?
Någon annan teori är inte särskilt begriplig heller eftersom det inte verkar finnas så många tänkbara motiv. Om det det är en jämnårig eller några år äldre GM från Skövde eller någon annanstans i lokalområdet som begår mordet på grund av känslobaserade motiv som exempelvis svartsjuka, så är det fan jävligt konstigt att ta sig ut till hennes arbetsplats och försöka ta henne där. Om det ens finns en sån person så borde dessutom snuten veta vid det här laget om Lisa haft problem med någon efterhängsen kille.