2015-07-07, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
ja jisses så sunt och troligt det låter. Som en kass deckare som tappat verklighetsförankring. Och självklart kan det vara såsom du tror och därför har de nu släppt två GM för det är enklare att bara ha en att fokusera på. Och att det finns en del bevisning som binder den nu anhållne är nog bara otur för självklart är de även de andra två som irrade omkring som vettvillingar efter en hårsnodd. Och vem vet...... det var säker kvinnan som kom på idéen att "nu vet ja, vi har en ihjäl en 17åring, det vore ju spännande nu när vi arbetat i Sverige så länge och har ingenting att göra"

Alla 3 är ju misstänkta varav en sitter häktad! Du kanske har missuppfattat vilka som är MGM (misstänkta gärningsmän) i fallet. Man behöver ju inte sitta häktad bara för man är misstänkt för ett brott.

Vem har sagt att kvinnan skulle försöka mörda?! Är det något som du anser verkar troligt? Kvinnan kom väl troligtvis in senare i bilden (efter mordet) så det passar in i nu den brottsrubriceringen som hon är misstänkt för!
Senast redigerad av ulvan 2015-07-07 kl. 03:03.
2015-07-07, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
vad är detta ! websta.me/n/lisa.helena.holm
Nån (utomstående?) som startat ett minneskonto med/i hennes namn och postar bilder på henne... Det står nåt att det ska stängas ned imorgon.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-07 kl. 02:57.
2015-07-07, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast vi vet ju knappast om han under förhör nu dessa dagarna har erkänt. Ju mer tid som går ju mindre lär han känna sig och trycket lär vara stort. Jag tror han kommer att erkänna
Om du anser att den häktade gästarbetaren är gärningsmannen måste du bland annat ha en förklaring på vilket sätt han tagit kroppen eller Lisa levande till platsen där kroppen eller kroppsdelar hittades.
Den bil som de här gästarbetarna hade togs in för kontroll och där kan inte ha hittats någonting eftersom två personer blev släppta.
Sedan vad som framkommit känner man inte till någon brottsplats, nu är det mesta mörkad i det här fallet av någon anledning.
Jag anser att den här gästarbetaren som är häktad passar inte in som någon gärningsman, om man skall kunna misstänka honom som gärningsman måste hela kedjan stämma in, och i hans fall blir omedelbart hur han har transporterat kroppen eller personen till fyndplatsen.
2015-07-07, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Till att börja med kunde han inte säga det till någon efter att han greps. Skulle han ha sagt till någon granne innan han greps att påstå för mamman att han drack kaffe? Vad skulle det ha hjälpt, om grannen inte sa det till polisen?

Möjligt att jag hoppar i galen tunna nu då jag inte hunnit läsa riktigt ikapp... men det där med att de satt och drack kaffe har jag för mig faktiskt kom från deras granne som sa i någon intervju i tidningen att de någon gång under den här tiden suttit i trädgården och druckit kaffe.
2015-07-07, 04:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser att den här gästarbetaren som är häktad passar inte in som någon gärningsman, om man skall kunna misstänka honom som gärningsman måste hela kedjan stämma in, och i hans fall blir omedelbart hur han har transporterat kroppen eller personen till fyndplatsen.
Passar han inte som gärningsman även om man kommer att kunna fastställa att hans DNA
finns inuti offret eller utanpå kroppen? Om det kryllar av hans fingeravtryck på henne
och det finns spår från honom runt hela fyndplatsen?

I sådana fall - vad har du för kommentarer då? Ska du fortsätta göra gällande att han
är oskyldig även om det blir på det viset?
Det vore intressant att få höra vad du tycker om det.
2015-07-07, 05:28
Medlem
Citat:
Många väntas på tisdagen ta farväl av Lisa Holm vid begravningen i Säters kyrka utanför Skövde. På tisdagen samlas hennes arbetskamrater en stund på förmiddagen för att sedan tillsammans åka till Säters kyrka.

– Just i dag känns allt lite som i en dimma. Jag tycker det är viktigt att vi ses före begravningen och ventilerar vad vi har framför oss, säger Lena Svedung.

Citat:
Alla väntas inte få plats i kyrkan. Den rymmer 130 personer och bara familj, släkt och vänner blir runt 80 personer tillsammans. För att alla utanför kyrkan ska kunna följa med i begravningsakten finns en högtalare utanför kyrkan.

Så här motiverade Lisas föräldrar den öppna begravningen när de berättade om sorgen i intervju i Skaraborgs Allehanda.

– Det är ingen stor kyrka, men begravningen är öppen för alla. Vi vill inte stänga någon ute. Även om Lisa var vår känner vi att hennes död inte bara är vår sorg eller hennes släktingars, utan också en sorg för alla vänner, alla i samhället, i Skövde, i Sverige – alla kan identifiera sig med det som hänt.

Citat:
Kaféet i Blomberg kommer att hålla stängt på tisdagen då personalen är på begravningen. Men Lena Svedung vill inte lämna platsen helt tom. Därför kommer prästen Else-Britt Broberg delvis att finnas på plats vid sidan av ett par diakoner som är där under hela dagen.

– Tanken är att människor som kommer dit inte ska behöva mötas av en stängd dörr, utan kunna ta en liten enkel kopp kaffe utanför och kanske samtala lite, det behövs inte så många ord egentligen, säger Else-Britt Broberg.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769140-pa-tisdagen-begravs-lisa-holm
2015-07-07, 06:09
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vad är det egentligen som motsäger teorin om att Lisa gjort upp med någon om alkoholinköp, som sedan spårat ur på något sätt????
Flera av de konstaterade fakta skulle kunna förklaras med detta.
1. Hon tog för första gången moppen till jobbet för att inte visa någon annan.
2. Hon dröjde kvar ensam efter jobbet av samma anledning.
3. Det var bara en vecka till skolavslutning, och hennas sista arbetsdag före studentfesten.

Om någon som hon kommit överens om alkoholköp, är det inte det minsta märkligt att hon tigit om detta.

Det som säger emot det är väl att det skulle vara rätt omständligt att släpa med alkohol flera mil hem. Vet inte hur mycket utrymme hon hade för att frakta med saker hem, men känns ändå ganska långsökt att hon hade stämt möte med någon därute på vischan. Jag tvivlar inte på att även duktiga 17-åriga flickor vill supa ibland, i synnerhet veckan innan skolavslutning. Fast borde kunna finnas andra sätt att få tag alkohol. Hennes syster är ju till och med 20 så hade ju varit mer logiskt att få av henne, eller av någon av hennes kompisar som har något äldre syskon.
2015-07-07, 06:15
Medlem
Grandiosos avatar
Lisa Holms tragiska öde har engagerat hela Sverige. I eftermiddag begravs hon. SVT Nyheter Väst har mött prästen som håller i akten.

- Man måste hitta redskap för att kunna fortsätta med sorgen. Sorgen blir man aldrig av med. Att få göra en akt som är enkel och fin blir ett sätt att kunna hjälpa familjen, som ju måste gå vidare på något sätt, säger Lars Tullberg.

SVT Nyheter Väst kommer att bevaka begravningen, men inte rapportera inifrån kyrkan, även andra medier har uppmanats av de anhöriga att hålla sig utanför.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/viktigt-med-ett-avslut

Fint foto av Lisa på sidan tillsammans med ett ljus och en blomma.
2015-07-07, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Detta jävla ryktesspridande. Du har alltså ingen aning om vad du pratar om, men ändå känner du att det är värt att basunera ut skiten till hela Internet. Bra tänkt där.

Han/hon säger ju att det inte är verifierat. Att få uppgifter från folk som är mer eller mindre (i det här fallet mindre) insatta är enligt mig vad som gör trådar som dessa värda att läsa. Vill du bara få information som redan är offentlig kan du ju lika gärna bara använda dig av valfri kombination av sökmotorer och kvällstidningar.

Sådana här uppgifter är mer intressanta än när folk som kommer med bisarra teorier om att hon har ramlat av moppen och brutit nacken, även om de inte alltid stämmer.
Senast redigerad av turtlenumber556 2015-07-07 kl. 07:01.
2015-07-07, 07:15
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att BO har blivit inslängd i bagaget på en bil därefter nerkörd till Martorp och där blivit våldtagen och mördad. Jag tror inte på någon olycka överhuvudtaget. Däremot så tror jag mycket väl att situationen kan ha börjat med en diskussion liknande den som du beskriver men sen att scenariot blir det som jag nyss beskrev.

Det är väl det scenariot som känns mest rimligt just nu. GM kan ha kommit körandes med sin bil, ställt den på grusplanen utanför caféet några meter från Lisa, öppnat rutan och ropat på henne för att fråga om något (typ om vägen eller dylikt). Lisa anar inget oråd utan går dit. Vissa har varit inne på liknande tankar tidigare i tråden och spekulerat om pistolhot, men mer troligt är väl nästan att GM gått ur bilen och sedan snabbt slagit henne i huvudet med något tillhygge så hon slocknat. Därefter slängt in henne i bagageutrymmet och kört iväg. Det skulle gå snabbt och effektivt. Tror dessutom det är planerat till viss del. Det är ingen jävla stolle som kör runt med sin bil och bara tar chansen av en slump, utan personen har siktat in sig på Lisa sedan en tid tillbaka. Någon som sett henne förut, på eller utanför caféet, vilket talar för någon person med en lokal koppling och det utesluter inte någon av litauerna. Personen iakttar allt på avstånd och kör sedan fram när Lisa är ensam. Teorin skulle i så fall förklara ganska mycket med försvinnandet:

1. Varför det inte ser ut som att Lisa blivit överfallen vid mopeden.
2. Varför påsen står kvar snyggt vid mopeden. GM gick aldrig dit och städade undan saker.
3. Varför nyckeln sitter i mopeden. Lisa var på väg att lämna, men blir distraherad när hon tror att GM vill fråga något. Hon tror att hon är tillbaka om några sekunder och låter därför nyckeln sitta kvar.

Varför sedan handsken hamnat i ladan är lite av ett mysterium. Kan den ha blåst in? Kan det finnas en alternativ GM som planterar den där för att lägga misstankar på Litauerna? Fast skulle någon verkligen lägga den tiden på en sån sak när man har en kropp i bilen? Jag tror inte någon våldtäkt skett där men i så fall har ju aldrig Lisa varit därinne. Troligare är väl att GM våldfört sig på henne någon annanstans längs vägen och sedan dumpat hennes ägodelar i samma veva. Alternativt att både våldtäkt och mord skett vid Martorp.

Jag tror inte heller på en olycka. Jag tyckte teorin verkade intressant först, men teorin faller väl om något på att det inte finns någon skymd sikt. Inte ens om Lisa rusar över landsvägen för att få tag på sin handske som blåser i väg, samtidigt som GM kommer körandes i berusad hög hastighet med sin bil, så är oddsen jävligt höga att det ska hända. Någon av dem borde ha reagerat och avvärjt en eventuell krock.

Det här fallet är på många sätt så jävla skumt. Även om jag också tror att det är ett sexualmord så finns det en del som talar emot det. Jag tror ju bland annat att GM har en lokal koppling och överlagt brottet, men i så fall skulle det vara något fruktansvärt riskabelt att begå ett sånt brott om misstankarna snabbt kan falla på en själv. Exempelvis, säg att det är den häktade litauern som gjort det. Varför i helvete skulle han göra något sånt när han sätter så mycket i risk? Han förstör hela sin familjs framtid om han åker dit. Han jobbar ju precis mitt emot så han finns ju "nära offret" och har en koppling till platsen av försvinnandet, även hur sakerna dumpats längs vägen är väl rätt vårdslöst? Kanske är jag som utgår för mycket från att MGM är rationell dock. Är det MGM som gjort det så kan det ju mycket väl vara så att han gjort sexualbrott tidigare i Litauen som han inte har dömts för, och vem vet? Snubben kanske bara är ruskigt iskall?

Någon annan teori är inte särskilt begriplig heller eftersom det inte verkar finnas så många tänkbara motiv. Om det det är en jämnårig eller några år äldre GM från Skövde eller någon annanstans i lokalområdet som begår mordet på grund av känslobaserade motiv som exempelvis svartsjuka, så är det fan jävligt konstigt att ta sig ut till hennes arbetsplats och försöka ta henne där. Om det ens finns en sån person så borde dessutom snuten veta vid det här laget om Lisa haft problem med någon efterhängsen kille.
Senast redigerad av Ferry31 2015-07-07 kl. 07:23.
2015-07-07, 08:01
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Litauen har stramat tiill sina lagar och bekämpar den organsierade brottsligheten hårt, därför flyttar brottsligheten till andra länder. Bland annat Sverige. Oftast flyttar några kriminella som kartlägger brottsmöjliheterna till Sverige, där de jobbar på lagliga jobb och samtidigt är de kontaktmän för de kriminella som kommer över och gör brott och sedan lämnar landet.

Polisen Lars Norberg fortsätter:

www.polistidningen.se/2012/03/brott-export-litauen/

http://www.svt.se/nyheter/over-halften-av-alla-bostadsinbrott-och-bilstolder-sker-av-internationella-ligor

Mvh

/FS

Är det sjukt att tro att det kan finnas något intressant i detta? Fast det finns väl knappast något samband mellan att begå stöldbrott och sexualmörda unga kvinnor.

Menar inte att det finns någon stor konspiration bakom detta. Det räcker med att det finns någon utländsk person med anknytning till litauerna som varit där. En sån person är inte känd av omgivningen och skulle därför kunna lämna trakten och landet också för den delen, utan att det skulle verka misstänksamt.
Senast redigerad av Ferry31 2015-07-07 kl. 08:21.
2015-07-07, 08:18
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Om vi säger att kollegorna åker iväg ca 18:10 för att hinna med bussen. Då har LH dröjt sig kvar i ca 13 minuter innan hon skickar sitt sms till pappan. Det man kan undra är varför GM har väntat i 13 minuter innan han slår till?

Jag har inte tänkt så mycket på detta med tiderna, men fick tänka på detta. En gissning jag har är att GM anslutit sig till i närheten av platsen först då. Han känner förmodligen till tiderna, men vet naturligtvis inte om att de har stängt tidigare just denna dag! Därför kanske han kommit dit och räknat med att han ska få vänta lite, men upptäcker att alla är borta. Han kör ändå fram och upptäcker sedan att Lisa sitter på mopeden och inte har lämnat än. Varför Lisa blivit långvarig kan bero på att hon inte känt att hon har haft bråttom och valt att sitta och läsa igenom det senaste på sociala medier innan hon sticker. Då går 13 minuter ganska snabbt.

Fast jag vet inte. Det är så underligt allting och så mycket som måste inträffa för att ett människorov ska vara möjligt att genomföra. Jag utgår från att GM sett att Lisa ska åka moped hem, att han bevakat caféet på avstånd och att Lisa bara sitter och läser på social media i flera minuter. Vad är sannolikheten att GM bara dyker upp som gubben i lådan och Lisa dessutom är kvar trots att de andra lämnade för flera minuter sedan? Är det inte så att mycket pekar på att Lisa sitter och väntar på någon? Nyckeln i mopeden, påsen precis bredvid, men ändå sticker hon inte. Alla är väl olika, men när jag cyklat till jobb så har jag alltid lämnat så fort som möjligt. Kanske kollat av facebook högst någon minut, men sedan vill man ju hemåt. Om hon stämt träff med någon så tror jag i alla fall att det gäller något som ska gå snabbt, men jag vet inte vad. Folk i tråden har föreslagit att hon skulle köpa alkohol av någon, men jag har nästan avfärdat det innan. Problemet är väl att det inte riktigt går att avfärda någon teori just nu.
Senast redigerad av Ferry31 2015-07-07 kl. 09:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in