2015-07-06, 18:15
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Äntligen har det tagits beslut om att Haddile får stanna i Sverige!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/utvisingshotade-hadille-far-stanna-i-sverige

Korrigering, det var tid att besluta om Haddiles fosterfamilj får fortsatt uppehälle ifrån staten. Vare sig mer eller mindre. Ingen annan än skattebetalarna står för notan.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2015-07-06 kl. 18:17.
2015-07-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det var verkligen ett sammanträffande. Jag tänkte på detta i eftermiddags... Jag undrar också väldigt mycket hur det har utvecklat sig.

Finns det ingen som känner nån som känner nån som vet?

Om jag skulle gissa så bor hon kvar hos häxan. Mamman är helt urklippt ur bilden. Det har maken kommunalpolitikern nog sett till att fixa.

Vilken jävla häxa? Menar du att den som funnits där för flickan och tagit hand om henne och givit henne kärlek är en häxa? Dumjöns! Biologiska mamman är inte alls urklippt ur Haddiles liv av fostermamman eller myndigheter, hon har klippt ur sig själv.

Sedan december 2013 har den biologiska mamman inte haft någon kontakt alls med Haddile.

Biologiska mamman har alltså bara träffat Haddile vid ett enda tillfälle under alla dessa år och har sedan inte brytt sig om att ens höra av sig. Vad säger det om den biologiska mamman tycker du? Knappast mammaämne precis!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20874169.ab
2015-07-06, 18:22
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Vilken jävla häxa? Menar du att den som funnits där för flickan och tagit hand om henne och givit henne kärlek är en häxa? Dumjöns! Biologiska mamman är inte alls urklippt ur Haddiles liv av fostermamman eller myndigheter, hon har klippt ur sig själv.

Finns gott om pengar i ett fosterhem. Motiv? Frågor på det?

Citat:
Sedan december 2013 har den biologiska mamman inte haft någon kontakt alls med Haddile.[/i]

Just det. Hur kommer det sig? Vilka myndigheter har ansträngt sig? Framgår det av media?
2015-07-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Korrigering, det var tid att besluta om Haddiles fosterfamilj får fortsatt uppehälle ifrån staten. Vare sig mer eller mindre. Ingen annan än skattebetalarna står för notan.

Que? Menar du att fosterfamiljen är i behov av ekonomisk hjälp? Vad jag förstått jobbar båda föräldrarna i familjen. Dessutom vill familjen adoptera flickan och det ger väl inte klirr i kassan om så blir fallet?
2015-07-06, 18:24
Medlem
Citat:
Finns gott om pengar i ett fosterhem. Motiv? Frågor på det?

Just det. Hur kommer det sig? Vilka myndigheter har ansträngt sig? Framgår det av media?

Möjligt att det finns. Men redan för flera år sedan deklarerade fosterfamiljen att de ville adoptera henne och då blir det knappast några pengar för att vara fosterfamilj. Så ditt pengamotiv är BS!
2015-07-06, 18:38
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Que? Menar du att fosterfamiljen är i behov av ekonomisk hjälp? Vad jag förstått jobbar båda föräldrarna i familjen. Dessutom vill familjen adoptera flickan och det ger väl inte klirr i kassan om så blir fallet?

Nej, jag menar att fosterfamiljen är beroende av ekonomisk hjälp. Varför tror du sådant betalas? Alltid av humanistiska skäl? Tänk om.

Det här är en industri likt HVB-hem.
2015-07-06, 19:19
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att fosterfamiljen är beroende av ekonomisk hjälp. Varför tror du sådant betalas? Alltid av humanistiska skäl? Tänk om.

Det här är en industri likt HVB-hem.

Du menar alltså att just denna specifika familj vill att Haddile ska stanna hos dem för att de ska tjäna pengar? Jag menar att deras vilja att adoptera henne motsäger det, eftersom de inte kommer få pengar för att vara fosterfamilj (för henne) när de adopterat henne. Jag hoppas och tror att de älskar henne. Alla är inte lika pengakåta som du!
2015-07-06, 19:33
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Du menar alltså att just denna specifika familj vill att Haddile ska stanna hos dem för att de ska tjäna pengar?

Ge mig en annan förklaring till att ge dem vårdnadsrätt, som överrider de biologisk föräldrarnas rätt?

Citat:
Jag menar att deras vilja att adoptera henne motsäger det, eftersom de inte kommer få pengar för att vara fosterfamilj (för henne) när de adopterat henne.

Tomma ord, hon är defakto inte adopterad ännu. Och kommer så aldrig så bli. För mycket pengar är involverade. Och för fosterhem utgår offentlig ersättning, tro inget annat.

Citat:
Jag hoppas och tror att de älskar henne. Alla är inte lika pengakåta som du!

Kanske, men troligtvis inte. En födkrok är och förblir en födkrok. Och det handlar inte om mig. Jag föraktar, av goda skäl, fosterföräldrar. Pengakåta djävlar som bör föras till närmsta galgbacke.
2015-07-06, 19:40
Medlem
Citat:
Du menar alltså att just denna specifika familj vill att Haddile ska stanna hos dem för att de ska tjäna pengar? Jag menar att deras vilja att adoptera henne motsäger det, eftersom de inte kommer få pengar för att vara fosterfamilj (för henne) när de adopterat henne. Jag hoppas och tror att de älskar henne. Alla är inte lika pengakåta som du!

Jag tvivlar inte på att fosterfamiljen är förtjusta i lilla Haddile. Nästan alla som tar hand om ett barn i princip sedan det föddes knyter starka band till barnet.

Man måste dock tänka litet längre. Hur blir det för Haddile när hon blir tonåring och börjar fundera över identitet och tillhörighet? Ni har säkert sett massor med TV-program om adopterade som söker sina rötter i sitt födelseland. Skådespelaren Michael Nyqvist fick som sexåring veta att han var adopterad, och senare i livet sökte han upp sina biologiska föräldrar. Han har skrivit boken "När barnet lagt sig" om detta.

Vi vet inte varför de biologiska föräldrarna inte har haft kontakt med flickan. Men de svenska myndigheterna borde anstränga sig mer för att Haddile ska kunna ha kontakt med dem. Fosterfamiljen tycks ha glömt att de faktiskt inte är hennes föräldrar och de borde välkomna kontakt mellan de biologiska föräldrarna och Haddile. De måste acceptera att det är möjligt att Haddile i framtiden väljer att bo hos sina biologiska föräldrar.
2015-07-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tvivlar inte på att fosterfamiljen är förtjusta i lilla Haddile. Nästan alla som tar hand om ett barn i princip sedan det föddes knyter starka band till barnet.

Man måste dock tänka litet längre. Hur blir det för Haddile när hon blir tonåring och börjar fundera över identitet och tillhörighet? Ni har säkert sett massor med TV-program om adopterade som söker sina rötter i sitt födelseland. Skådespelaren Michael Nyqvist fick som sexåring veta att han var adopterad, och senare i livet sökte han upp sina biologiska föräldrar. Han har skrivit boken "När barnet lagt sig" om detta.

Vi vet inte varför de biologiska föräldrarna inte har haft kontakt med flickan. Men de svenska myndigheterna borde anstränga sig mer för att Haddile ska kunna ha kontakt med dem. Fosterfamiljen tycks ha glömt att de faktiskt inte är hennes föräldrar och de borde välkomna kontakt mellan de biologiska föräldrarna och Haddile. De måste acceptera att det är möjligt att Haddile i framtiden väljer att bo hos sina biologiska föräldrar.

Till skillnad från många andra adopterade barn så finns det för Haddiles del information om var hon kommer ifrån och vilka som är hennes föräldrar och det kommer inte vara några svårigheter för henne att träffa dem framöver och veta vilka de är. Säkert kommer hon vilja träffa dem framöver, men knappast kommer hon som barn vilja flytta till dem i Algeriet. Fosterfamiljen kommer säkert låta henne ha kontakt om hon vill. Men om bio-mamman inte vill så blir det svårare. Språkförbistringar är också ett hinder.
2015-07-06, 19:52
Medlem
.-.-.s avatar
Nu lär väl hennes föräldrar vädra pengar och söka asyl fortare än en gasell.
Skulle inte förvåna om dom "råkar" bli friska helt plötsligt också och vilja flytta till Sverige för att ta hand om sin dotter, allt detta kan mycket väl ha varit ett avancerat skådespel för att få put.
Vägarna är många att lura Svenskarna.
2015-07-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ge mig en annan förklaring till att ge dem vårdnadsrätt, som överrider de biologisk föräldrarnas rätt?

Tomma ord, hon är defakto inte adopterad ännu. Och kommer så aldrig så bli. För mycket pengar är involverade. Och för fosterhem utgår offentlig ersättning, tro inget annat.

Kanske, men troligtvis inte. En födkrok är och förblir en födkrok. Och det handlar inte om mig. Jag föraktar, av goda skäl, fosterföräldrar. Pengakåta djävlar som bör föras till närmsta galgbacke.

Det finns säkert exempel på pengakåta fosterfamiljer. Men nu handlar det om just detta specifika fall och då tror jag du har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in