2015-07-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Liknande är ju:

Den enbenta mannen såg på henne med stora ögon.

Den enbenta mannen, som var hennes tjänare, såg på henne med stora ögon.

Den enbenta mannen, som var hennes tjänare, en ärad medlem i Serafimerorden, såg på henne med stora ögon.

Kanske inte perfekta exempel, men liknande där man helt enkelt använder kommatecknet för att sticka in extra information om ett subjekt. (Mitt "dubbla" "instick" är kanske inte det bästa, det är inte heller något jag normalt skulle använda och är väldigt sällan förekommande.)

Är det här legitimt?

Jag gick förbi dörren, den dörren som jag tidigare sett blå, som jag tidigare avskytt, och mördaren som med kniv i handen, en vass sådan, sprang mot Sergels torg. [Skrev bara som taget ur luften]
Citera
2015-07-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det här legitimt?

Jag gick förbi dörren, den dörren som jag tidigare sett blå, som jag tidigare avskytt, och mördaren som med kniv i handen, en vass sådan, sprang mot Sergels torg. [Skrev bara som taget ur luften]

Visst. Man kunde tänka sig ett komma efter mördaren, men det är inte nödvändigt.
Citera
2015-07-06, 18:21
Medlem
Jag satt och pluggade glosor och kom över ordet prance, i texten prancing. I min ordbok står det;

Kråma sig, dansa på bakbenen

Vad betyder "kråma sig" och "dansa på bakbenen"?
Citera
2015-07-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Visst. Man kunde tänka sig ett komma efter mördaren, men det är inte nödvändigt.

Finns det någon bra bok om hur man använder skiljetecken? Jag har lånat en bok i svensk grammatik men den går inte in så mycket på bruk av kommatecken, dessvärre.
Citera
2015-07-06, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag satt och pluggade glosor och kom över ordet prance, i texten prancing. I min ordbok står det;

Att »göra sig till« för att vinna gillande.
Citera
2015-07-06, 21:44
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Det mest kända bokstavligt exemplet ser man väl i lipizzanerhästarnas dressyr. Prancing är en gångart där man rör sig på tåspets med höga knärörelser, gärna med hoppar, och rör sig (eller åtminstone fötterna) betydligt mer upp och ner än framåt.

Om människor syfter ordet (bokstavligt eller bildligt) på en töntig och självbelåten gångart. Om djurungar kan det syfta på energi och glädje utan förmågan att galoppera.
Senast redigerad av AldenG 2015-07-06 kl. 21:49.
Citera
2015-07-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att »göra sig till« för att vinna gillande.

Hur har <dansa på bakbenen> egentligen med det att göra?
Citera
2015-07-06, 23:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hur har <dansa på bakbenen> egentligen med det att göra?

Symboliskt från hur cirkusdjur, exempelvis hästar och hundar, dansar på bakbenen och belönas.
Citera
2015-07-06, 23:30
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Finns det någon bra bok om hur man använder skiljetecken? Jag har lånat en bok i svensk grammatik men den går inte in så mycket på bruk av kommatecken, dessvärre.

Språkrådets Svenska skrivregler är standard.
Citera
2015-07-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Språkrådets Svenska skrivregler är standard.
Är det här rätt?

Ja, det tror, och hoppas, jag med.

Ska man inte kunna ta bort den inskjutna bisatsen utan att meningens betydelse förändras?
Citera
2015-07-07, 14:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det här rätt?

Ja, det tror, och hoppas, jag med.

Ska man inte kunna ta bort den inskjutna bisatsen utan att meningens betydelse förändras?

Du är ju i helt fel tråd för det första:

(FB) Stor tråd om skiljetecken (frågetecken, utropstecken, komma, punkt, semikolon) (sms)

Språkakuten är ju till för korta frågor och korta svar. Kort svar: du ser väl själv att det ser helknasigt ut. Du har ju nästan lika många kommatecken som det är ord.

Ja, det tror och hoppas jag med [också].
Citera
2015-07-07, 14:56
Medlem
ROFLCHOPTERs avatar
Heter det mediaansvarig eller medieansvarig? När det gäller någon som har hand om hemsida, facebook, twitter m.m för en idrottsklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in