Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Är språkvetenskapen helt fri från politik och ambitioner att styra omvärlden? Tar inte språkvetenskapen ett visst »ansvar« för språkets förvaltning? ...
Citat:
När man installerar tysk stavningskontroll i webbläsarern så har man vissa val som är kopplade till ett par sena tiders rättskrivningreformer (2+2 lexikon för DE/A/CH). Jag antar att dekorerade språkvetare deltog i förarbetena till skrivreformerna (1996/2004/2006) och gav råd om det ena och det andra. Språkvetarna har haft personliga värderingar av kontinuitet, systematik, pedagogik. När 2+2 länder var inblandade kunde det finnas nationell prestige. Expertkommentatorer har uttalat sig om värdet av att de numera 3 tyskspråkiga länderna får förbättrad gemenskap, respektive om risken att vissa grupper (dagspress, författare) kommer att ignorera reformen och fortsätta enligt evolutionens regler snarare än i revolutionärt tumult.
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det gör den väl inte. Hur skulle det ske, menar du?
...
Det är klart att det gäller all forskning, åtminstone inom humaniora. Men håller du inte med om att det är två olika saker att det finns risk för subjektiva färgningar orsakade av en viss teoretisk ansats eller genom deduktion eller så, och att försöka hitta det goda språkbruket, eller ge rekommendationer av olika slag? ...
...
Det är klart att det gäller all forskning, åtminstone inom humaniora. Men håller du inte med om att det är två olika saker att det finns risk för subjektiva färgningar orsakade av en viss teoretisk ansats eller genom deduktion eller så, och att försöka hitta det goda språkbruket, eller ge rekommendationer av olika slag? ...
Den tyska språkvården under delningen med en järnridå, det var en grannlaga uppgift. Nog har en och annan språkvetare »vetat« och tyckt om vad som var bäst för folket.
Ordet purism har nog inte nämnts här, men i Sverige har en del kunniga språkpurister verkat, i många fall med gynnsam effekt sett i backspegeln. Hela projektet nynorska säger något om en grupp pråkforskares ambition att servera ett färdigt normerande paket. Språkforskare kan ha en agenda – jag säger inte en dold agenda. Projektet nynorska var väl ett exempel där purister sprang amok, men övningen har haft stort pedagogiskt värde, det är mitt intryck.
Nu har jag varit på djupt vatten så länge att knälederna stelnar i den begynnande hösten. De profetiska sandalerna står på stranden och är på tok för stora.
Ref. http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Rechtschreibung
Senast redigerad av egon2b 2012-09-21 kl. 11:10.
Senast redigerad av egon2b 2012-09-21 kl. 11:10.