2012-09-21, 10:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Är språkvetenskapen helt fri från politik och ambitioner att styra omvärlden? Tar inte språkvetenskapen ett visst »ansvar« för språkets förvaltning? ...
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det gör den väl inte. Hur skulle det ske, menar du?

...
Det är klart att det gäller all forskning, åtminstone inom humaniora. Men håller du inte med om att det är två olika saker att det finns risk för subjektiva färgningar orsakade av en viss teoretisk ansats eller genom deduktion eller så, och att försöka hitta det goda språkbruket, eller ge rekommendationer av olika slag? ...
När man installerar tysk stavningskontroll i webbläsarern så har man vissa val som är kopplade till ett par sena tiders rättskrivningreformer (2+2 lexikon för DE/A/CH). Jag antar att dekorerade språkvetare deltog i förarbetena till skrivreformerna (1996/2004/2006) och gav råd om det ena och det andra. Språkvetarna har haft personliga värderingar av kontinuitet, systematik, pedagogik. När 2+2 länder var inblandade kunde det finnas nationell prestige. Expertkommentatorer har uttalat sig om värdet av att de numera 3 tyskspråkiga länderna får förbättrad gemenskap, respektive om risken att vissa grupper (dagspress, författare) kommer att ignorera reformen och fortsätta enligt evolutionens regler snarare än i revolutionärt tumult.

Den tyska språkvården under delningen med en järnridå, det var en grannlaga uppgift. Nog har en och annan språkvetare »vetat« och tyckt om vad som var bäst för folket.

Ordet purism har nog inte nämnts här, men i Sverige har en del kunniga språkpurister verkat, i många fall med gynnsam effekt sett i backspegeln. Hela projektet nynorska säger något om en grupp pråkforskares ambition att servera ett färdigt normerande paket. Språkforskare kan ha en agenda – jag säger inte en dold agenda. Projektet nynorska var väl ett exempel där purister sprang amok, men övningen har haft stort pedagogiskt värde, det är mitt intryck.

Nu har jag varit på djupt vatten så länge att knälederna stelnar i den begynnande hösten. De profetiska sandalerna står på stranden och är på tok för stora.

Ref. http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Rechtschreibung
Senast redigerad av egon2b 2012-09-21 kl. 11:10.
Citera
2012-09-22, 10:57
Medlem
SamsonZs avatar
Ett svenskt företag bedriver en reklamkampanj som kan ses i diverse matvarubutiker och deras slogan lyder: "Unna dig!". Detta är väl ändå inte korrekt, eller? Man måste väl rent grammatiskt unna sig något, inte bara unna sig?!

(Observera att jag väljer att undvika facktermer för att göra frågan tillgänglig och förståelig för alla och envar).
Citera
2012-09-22, 11:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Ett svenskt företag bedriver en reklamkampanj som kan ses i diverse matvarubutiker och deras slogan lyder: "Unna dig!". Detta är väl ändå inte korrekt, eller? Man måste väl rent grammatiskt unna sig något, inte bara unna sig?!

(Observera att jag väljer att undvika facktermer för att göra frågan tillgänglig och förståelig för alla och envar).

Nu har väl reklammakarna aldrig låtit sig begränsas av rätt och fel. De tänjer på gränserna så långt de anser sig behöva. I det fall du refererar till kan man väl tänka sig att det är en ofullständig och underförstådd mening i budskapet.

Unna dig [det som är bra för dig och är det vi erbjuder dig].
Citera
2012-09-22, 11:32
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:

För att hålla mig borta från facktermer: jag skulle aldrig skriva bara "unna dig"; det måste, som du säger följas av någonting.
Citera
2012-09-22, 11:41
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ett svenskt företag bedriver en reklamkampanj som kan ses i diverse matvarubutiker och deras slogan lyder: "Unna dig!". Detta är väl ändå inte korrekt, eller? Man måste väl rent grammatiskt unna sig något, inte bara unna sig?! ...
Enligt ordbokens mönster kan man också unna sig att <verb>, men eftersom infinitiv är något så är det strängt taget ett onödigt tillägg.

Frasen »Unna dig!« är en eufemism för »Konsumera!« och båda är synnerligen korrekta i en konjunktur som sviktar. Varianten »Konsumera!« är lite rå säger reklamkonsulenterna. Karamellkungens skyltar och bingar med lösgodis, och de makabra läskeblasksstaplarna i snabbköpet, de har underförstått ropat ut:
Unna dig! Och du, gör det nu!
Karamellkungen och Coca-Cola har avstått från explicit ange vad man ska unna sig: En präktig övervikt och diabetes.

Vi ser där det kompakta resultatet av Tillväxtverkets konferenser: Unna dig!

Inte så viktigt vad du unnar dig så länge BNP ökar och bankerna får provision på kortbetalningen.

PS: I semantiska termer är »Unna dig!« en o·reflekterat tramsitiv fras.
Senast redigerad av egon2b 2012-09-22 kl. 12:40.
Citera
2012-09-22, 13:00
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad menas med
"Att kunna tala för sig"

Mitt enda förslag, att kunna tala frigående om sig själv
utan att blitt ifrågasatt genom konversations partnerns val av frågor till en?

Vad blir skillnaden i praktiken mellan att man kan tala för sig själv?,
gentemot att kunna prata om sig själv?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-09-22 kl. 13:03.
Citera
2012-09-22, 13:16
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vad menas med
"Att kunna tala för sig"

Mitt enda förslag, att kunna tala frigående om sig själv
utan att blitt ifrågasatt genom konversations partnerns val av frågor till en?

Vad blir skillnaden i praktiken mellan att man kan tala för sig själv?,
gentemot att kunna prata om sig själv?

Att kunna tala för sig betyder att man kan effektivt föra sin talan, hävda sin ståndpunkt, göra sin röst hörd, argumentera när det gäller ens egna rättigheter, del av kakan eller liknande. Att kunna tala (prata) om sig själv innebär inte med samma nödvändighet att man gör det effektivt eller hävdar en särskild ståndpunkt.
Citera
2012-09-22, 13:31
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Pröva Fervo:
http://sv.forvo.com/search/Golda%20Meir/
se där ja. då trodde jag fel. jag fick för mig att det var en variant av meier/meyer/mayer/mayr. det kan det ju iofs också vara, men det verkar inte påverka det hebreiska uttalet i så fall. tack för alla tips.
Citera
2012-09-22, 13:35
Medlem
SamsonZs avatar
Tack för svaren angående "Unna dig!"! Herrarna bekräftar att min språkkänsla inte spelade mig ett spratt, då jag reagerade på denna slogans språkliga/grammatiska utformning.
Citera
2012-09-22, 13:37
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu har väl reklammakarna aldrig låtit sig begränsas av rätt och fel. De tänjer på gränserna så långt de anser sig behöva. I det fall du refererar till kan man väl tänka sig att det är en ofullständig och underförstådd mening i budskapet.

Unna dig [det som är bra för dig och är det vi erbjuder dig].

I sanning. Reklammakare tar sig ofta friheten att töja och bända språket, ja, rentav rådbråka det. För ett par år sedan såg jag flera gånger ett svenskt företag göra reklam (på engelska!) om att man kunde deltaga i en tävling och ha chans att vinna "skies". Det man åsyftade var skidor i pluralform, men istället utlovade man himmel!
Citera
2012-09-22, 14:16
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Enligt ordbokens mönster kan man också unna sig att <verb>, men eftersom infinitiv är något så är det strängt taget ett onödigt tillägg.

Frasen »Unna dig!« är en eufemism för »Konsumera!« och båda är synnerligen korrekta i en konjunktur som sviktar. Varianten »Konsumera!« är lite rå säger reklamkonsulenterna. Karamellkungens skyltar och bingar med lösgodis, och de makabra läskeblasksstaplarna i snabbköpet, de har underförstått ropat ut:
Unna dig! Och du, gör det nu!
Karamellkungen och Coca-Cola har avstått från explicit ange vad man ska unna sig: En präktig övervikt och diabetes.

Vi ser där det kompakta resultatet av Tillväxtverkets konferenser: Unna dig!

Inte så viktigt vad du unnar dig så länge BNP ökar och bankerna får provision på kortbetalningen.

PS: I semantiska termer är »Unna dig!« en o·reflekterat tramsitiv fras.

Alltid roligt att läsa dina inlägg
Citera
2012-09-23, 13:39
Medlem
Vad menas med att interiorisera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in