Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Anonymare
Tycker du att man som blivande målsägande har rätt att hota en annan person med att om du inte gör som vi säger,
så går vi till polisen och anmäler. Och från den andra sidan, om du gör som vi säger, går vi inte till polisen och anmäler.
"Men jag framför till Julian att, tjejerna vill att du ska ta en HIV-test och gör du det så ska de inte anmäla dig och gör du inte det så kommer de att anmäla dig. " Ur Donald Boströms förhör sid48 häpm.
Om man som målsägande utrycker sig så,innan man går till polisen, och dessutom talar för två målsäganden. Tycker man då att det är allvarliga brott man är utsatt för? Eller ens brott?
I fallet Julian Assange finns det vittnesförhör i häktningspromemorian som säger att det var på detta sätt det förhöll sig.
Vidare ur förhöret med DB: Anna berättade att SOFIA PROTESTERADE TYDLIGT OCH HÖGT ATT,NEJ FORTSÄTT INTE.
Det som är märkligt är att Sofia inte med ett ord nämner detta i sitt förhör eller i alla kontakter hon har med sina vänner o bekanta.
Tvärtom har hon i samtal med JA sagt att det inte är aktuellt med en anmälan. Dessutom säger hon i sitt eget förhör med polisen att hon frågar JA: Are you wearing something? Och sedan samtycker till fortsatt samlag. Inte ett ord om Protester eller några NEJ FORTSÄTT INTE. Sofia utrycker i ett annat förhör att hon känt sig överkörd av polisen o personer runt omkring.
En av målsäganden kallad AA säger sig bara följa med som stödperson till SW. Trots det hotar hon JAmed polisanmälan om inte JA tar ett HIV-test. Och trots att hon inte är beredd att göra en anmälan utan bara stödja SW sitter hon med och fyller i några meningar, så att caset blir starkare, när dom är två kvinnor med samma berättelse. Trots att hon inte vill anmäla hamnar hon efter 10 dgr med en anmälan som innehåller 1olaga tvång o 4 fall av sexuellt ofredande.
Jag frågar än en gång. Hur trovärdig är en sådan målsägande?
Då har jag inte ens tagit upp raderingar på nätet som ger ett intryck av att det skulle vara bra mellan AA o JA efter att dessa övergrepp inträffat. Inte heller något om pressekreterare till Wikileaks eller oanvända kondomer.
Det kan finnas många olika förklaringar. Här kommer några som skulle kunna vara aktuella.
- Man vill inte ha besvär så man kanske drar sig för att anmäla, speciellt när det gäller en kändis och förväntad mediauppmärksamhet/hat.
- Det kan ta ett tag innan man förstått vad som hänt och vad detta innebär.
- Man kan ha fått klarhet i hur den svenska sexualbrottslagstiftningen fungerar. Det finns många idag som fortfarande inte förstår att det finns mer än traditionell våldtäkt som går under rubriceringen våldtäkt enligt den nuvarande lagstiftningen.
- SMS eller annan kommunikation efteråt kan ha bidragit.
Återigen försöker du smutskasta målsägandena, jag tycker att detta är riktigt lågt i ett fall där man ansett att häktning är befogad, på sannolika skäl, för flera olika sexualbrott, ännu idag, enligt färsk dom från HD. Det finns ingen brottsmisstanke mot målsägandena men du för ett resonemang som om detta skulle vara fallet.