2015-07-05, 21:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej det är ingen hint. Jag önskar att läsare ställer följdfrågor, tänker kritiskt, när de tar del av alla dessa siffror som i själva verket bara är menlös skit.

Finns ingen anledning till verklig återhämtning och då är siffrorna inget att fira heller.
Låt hör om dina djupa kunskaper i frågan?

Hundratusentals nya arbeten och en stigande inflation ger väl indikationer åt att amerikanska räntor kan börja stiga.
2015-07-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tja, jag sitter just nu i ett hus värt 8 Mkr med lån på 4 Mkr, och det har gått till på ovan beskrivna sätt. Om det inte är så att värdeökningen har betalt halva lånet åt mig får du gärna berätta hur det gått till. För jag har definitivt inte sparat ihop några 4 Mkr, det kan jag lova.

Fast nu förhåller det ju sig på det viset att du inte har 8 miljoner förrän du säljer bostaden, och då skall det dessutom betalas en del skatt som skjutits upp?

Det enda du har som går att ta på, som är realitet, är din skuld på 4 miljoner, allt annat är bara en siffra tills dess den realiserats till riktiga pengar.
2015-07-05, 21:33
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Jag amorterar under tiden jag äger lägenheten, annars blir boendekostnaden löjligt låg . Amortering plus värdeökning gör att jag kan köpa nästa, större lägenhet med procentuellt större kontantinsats än den första.

Light 1: inköp 1500000
Kontant: 400000
Lån:1100000 dvs 73% i lån
Amort: 3000/ mån
Äger 36 mån=108000 i totalt amort= lån 992000 efter 3 år

Säljer efter 3 år för 2300000
Kvar till ny kontantinsats i nästa objekt: 1,3 Mkr.
Köper objekt för 3,3 Mkr.
Lån: 2000000, dvs 60% i lån.

Större och dyrare lägenhet med en mindre andel lån.

Du har ju ökat din kostnad?
Är det så man skall göra öka sin kostnad var gång man byter bostad?

Coolt att du hade 400k kontant när du köpte första bostaden, det är det nog inte så många som har.

Personligen köper jag hellre ett hus för 1 500 000:- betalar 500 000.- kontant, amorterar 15k i månaden och är skuldfri om 6 år.. men det är jag det
2015-07-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
aha, du räknar alltså med en värdeökning på 17-18% per år? Bra jobbat.

Ja han kan säkert snart sluta jobba och leva på avkastningen precis som du
2015-07-05, 21:41
Medlem
Citat:
Tja, jag sitter just nu i ett hus värt 8 Mkr med lån på 4 Mkr,

Alltså om så ditt hus är värt 14 miljarder så har du fortfarande en skuld på 4 miljoner som skall betalas var månad och om du äger ett kolapapper som är värt 14 öre så har du fortfarande 4 miljoner i skuld som du skall betala på var månad.

Inkasso ringer, ööhh hurrudu surfarn du e skyldig oss 1400 spänn... ööhh jaså men jag har ett hus som e värt 14 miljarder.. så då behöver jag väl inte betala eller.. ööhh
2015-07-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså om så ditt hus är värt 14 miljarder så har du fortfarande en skuld på 4 miljoner som skall betalas var månad och om du äger ett kolapapper som är värt 14 öre så har du fortfarande 4 miljoner i skuld som du skall betala på var månad.

Inkasso ringer, ööhh hurrudu surfarn du e skyldig oss 1400 spänn... ööhh jaså men jag har ett hus som e värt 14 miljarder.. så då behöver jag väl inte betala eller.. ööhh

Hur lugnt som helst. Så här är tricket. Man köper dyrare och dyrare boende. På så sätt amorteras skulden av. 17-18% ökning är ju ändå mer på 8 miljoner än vad det är på 2 miljoner, så ju dyrare boende du har desto mer tjänar du.

Sen kan du betala kolapapper eller inkasso genom att belåna huset. Eller belåna för att spekulera på börsen. Vad som känns bäst. För att citera Kurt-Sune: " Märkligt att det finns personer som inte förstår detta. Man blir ju mörkrädd.... "
2015-07-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Hur lugnt som helst. Så här är tricket. Man köper dyrare och dyrare boende. På så sätt amorteras skulden av. 17-18% ökning är ju ändå mer på 8 miljoner än vad det är på 2 miljoner, så ju dyrare boende du har desto mer tjänar du.

Sen kan du betala kolapapper eller inkasso genom att belåna huset. Eller belåna för att spekulera på börsen. Vad som känns bäst. För att citera Kurt-Sune: " Märkligt att det finns personer som inte förstår detta. Man blir ju mörkrädd.... "

2015-07-05, 23:32
Avslutad
Citat:
Du har ju ökat din kostnad?
Är det så man skall göra öka sin kostnad var gång man byter bostad?

Coolt att du hade 400k kontant när du köpte första bostaden, det är det nog inte så många som har.

Personligen köper jag hellre ett hus för 1 500 000:- betalar 500 000.- kontant, amorterar 15k i månaden och är skuldfri om 6 år.. men det är jag det
Ett ruckel för 1,5 mkt vill jag inte bo i.
2015-07-05, 23:34
Avslutad
Citat:
Du verkar ha problem med att skilja på skulden och värdet på din bostad. Att ditt lån i förhållandet till nuvarande värde har minskat förstår jag. Men påstår du att din skuld har minskat pga värdeökningen?

Det som oroar mig mest är att du antagligen inte är ensam att resonera på det här sättet. Ett sånt resonemang i kombination med tro och hopp på fortsatt extrema uppgångar (17-18%/år verkar du tro) blir en farlig cocktail som kommer sluta i en Molotov-explosion.
Ja, relativt värdet på min tillgång har min skuld minskat. Bara genom att äga.
2015-07-05, 23:38
Avslutad
Citat:

Om jag har ett hus värt 14 Mkr o en skuld på 4 Mkr så har jag alltså 10 Mkr. Det tackar inte jag nej till. Men det gör alltså du, för du är rädd för ha en skuld på 4 Mkr. Du säger alltså nej till 10 Mkr om du måste ha ett lån på 4 Mkr. Det låter ju smart.
2015-07-06, 00:10
Medlem
Citat:
Matlåda och uthyrning av Attefallshus fixar biffen.

Att det blir minskad konsumtion gör kanske ingenting? Det är ju ändå bara drygt två tredjedelar av Sveriges totala BNP-tillväxt som kommer från hushållskonsumtionen. I nuläget består den av 47 procent av BNP. Om hushållen får ett stort bortfall av sin disponibla inkomst och slutar konsumera kommer inte det spela någon som helst roll så länge de har matlåda, busskort och Attefallshus.
Det ter sig som att du har någon föreställning om att inbetalad ränta upphör att existera. Iaf kan verkar du inte kunna föreställa dig att den kan användas till något.

Var tar den vägen då? Uppenbarligen försvinner alla inbetald ränta. Har du kanske läst på någon websida att Illuminati tar den?
2015-07-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Meh. Vilket är nyhetsvärdet i att svenskarna spekulerar i prisuppgångar på bostäder Jag vill se samma dårar ta lika stora lån när de har börjat att spekulera i prisnedgångar .

JMs påstående om omfattande spekulativt tänkande hos bokunder snappade jag upp jag också. Men orka läsa mer än så.
Flera verkar veta att det sker prishöjande spekulation. Men ingen verkar kunna visa det.

Är det hemligt kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in