Citat:
För det första anser jag att inflation av idag är svårt att mäta och man har medvetet länge fuskat med mätningarna. Precis som Trilske säger så finns det sen saker som hänt under 15 år som kan motivera prisökningar, ett exempel kan ju vara att man tar bort fastighetskatten, det kan motivera ett högre pris. Det finns fler förklaringar, bostadsbrist där flolk söker bostad pga först ett felbyggande fram till 1990, efter det så har man byggt för lite, under 90-talet speciellt, sen har du massor av felbyggen, enstegstätade fasader t.ex, andra "nytänk" som ännu inte slagit igenom. Vi har också "tillverkat" en massa pengar och de går bara att få att försvinna om aktier och fastigheter börjar falla.Du skriver att vi har haft en bubbla i minst 15 år men ändå tror du inte att priserna någonsin ska falla ned till den nivån som gällde då. Hur får du det att gå ihop, varför ska inte priserna ned dit om redan de priserna var alldeles för höga? Var det trots allt inte en bubbla då?
Vi kan jämföra med slutet av 80-talet, med villkoren som gällde, ingen bubbla som du ser på saken, antar jag, visp, så förändrades villkoren, arbetslösheten ökade enormt, östblocket föll vilket skapade ett "kapitalsug", ränteavdragen gick från 70 till 30%, inflationen sjönk, räntan låg högt vs inflation för den vanlige Svensson. 1995 fanns det ingen bubbla att tala om, den började komma 1999 när IT nissarna kunde börja spendera, men det var på så små områden av marknaden. Men sen började bubblan växa till sig igen, när vi fick räntesänkningar pga IT krisen, vi började också "straffas" för invandringen från forna Jugoslavien ett tiotal år tidigare, man fortsatte med invandringsindustrin så storstäderna aldrig fick tomma lägenheter, vilket de haft på 90-talet, det var aldrig svårt att få en kanske inte attraktiv men helt OK lgh för rimligt pris under 70-90-tal. Maxtaxa på dagis ger ökade möjligheter att betala mer för bostaden. Vad jag ser nu är ju problem med inkomsterna, "krisen" är evig, annars går vi under...
Så en bubbla kan alltså finnas en dag, nästa är den borta pga en förändring. Vem vet, kanske 3-d skrivaren och andra innovationer och nya sätt att tänka på kan sänka priset för att bygga hus. Peak Oil är en annan sak, fördel staden, likaså att folk gärna vill bo i städer eller lantligt, men nej, man bygger småhusområden ganska mitt ute i skogen. De saknar landet fördelar, en viss enskildhet, att kunna använda ladan till att reparera bilar eller fila på en uppfinning, odla en del mat själv osv. De gamla bruksorterna saknar charm, service, hopp och det mesta. Ingen läkare vill bo där när de med sin relativt bra inkomst och smartness kan uppleva ett kulturutbud, restauranger, valfrihet vad gäller shopping med mera. De fattiga och sjuka kan inte heller bo där, usla möjligheter till arbete och en gammal "naturlig" karriär, sjukhuset ligger långt borta så du är garanterat borta om något händer.
Nu är det väldigt låga räntor, vi har heller inget amorteringskrav, ränteavdragen står fast och många i sthlm menar att de får fundera på sitt boende om de försvinner. Det byggs inte heller många unika trevliga områden där man drar nytta av naturen.
. Amortering plus värdeökning gör att jag kan köpa nästa, större lägenhet med procentuellt större kontantinsats än den första.
Jag vill se samma dårar ta lika stora lån när de har börjat att spekulera i prisnedgångar
.