2015-07-05, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Den artikeln är 14 år gammal. Han du någon aning om hur det ser ut idag?
Hade önskat att jag kunde det, men klart är väl att man föredrar att jobba i Sverige som gästarbetare. Det är ju mycket vanligt på gårdar i Sverige.
Nej jag vet inte hur situationen ser ut idag.
2015-07-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Den artikeln är 14 år gammal. Han du någon aning om hur det ser ut idag?

Tittar man på Litauens BNP så har den ungefär fyrdubblats sedan 2001. Utan att sticka ut hakan så kan man nog säga att läget är bättre idag.
Senast redigerad av mandelkaka 2015-07-05 kl. 23:42.
2015-07-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det som är konstigt här är att när det gäller personkännedom så finns det ju ingen.
Alla pratar om MGM var det ingen som kände dom? ingenting har ju sagts om personerna ifråga förutom bra arbetande killar och trevliga i största allmännhet.
Har dom 0 kontakt med omvärlden, man åker väl inte enbart mellan bostaden och ladan och däremellan sitter på verandan och dricker öl, caffe. Var det ingen som kände dom?

Eller är det ett slutet sällskap?

Du har poänger i det du skriver. Efter vad Arne J uttalat sig i så gick den äldre brodern fritt i området. Han var tydligen duktig på att konstruera olika saker så man kan tänka sig att han fick rycka in både här och där. Kanske har man blivit van att se honom på olika platser utan att tänka närmare på det och sen helt plötsligt ska folk vittna. Jamen det var väl inte så konstigt att han var där? Men nu när man tänker efter: Det var kanske lite konstigt att han var just där och just då? Det är nog inte lätt för polisen.
2015-07-05, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Tittar man på Litauens BNP så har den ungefär fyrdubblats sedan 2001.
Utan att tränga ned allt för långt i brotts statistiken i Litauen så vill jag mena att allt hänger på
odrägliga förhållanden, dåliga inkomster, hög arbetslöshet, korruption och då skapar man tyvärr individer som inte ser någon framtid. Det är ingen ursäkt till vad som har hänt men det är tyvärr en "reality" som man inte kommer undan. En uselt samhälle skapar trasiga människor.
2015-07-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
japp
men mkt tyst om det

Ja, mycket tyst om detaljer ö h t!
Det är mer än tillräckligt tragiskt och hemskt utan spekulationer i bästa skräckfilmsanda, tvivlar starkt på alla "nedtystade" scenarier om styckmord, nedmalningar och syraupplösning!
Nättidningar från bl a GB och USA nämner nästan utan undantag "styckmord" och "våldtäkt" och källhänvisar till svensk "mainstreammedia" som inte nämnt några detaljer från BO:s rättsobduktion!
Tro mig, slaskpressen hade sålt extranummer i stora upplagor om de vetat något utöver uppgifterna som polisen nämnt, de fick nöja sig med att trakassera BO:s familj i hemmet!
Jag vet vem hennes far är och tycker det var vänligt att han ringde polisen istället för att jaga bort dem själv, hoppas verkligen att de skyldiga får fängelse eller ett straff de förtjänar!
2015-07-05, 23:49
Medlem
Grandiosos avatar
Om det nu råkar sig på det viset att man kan konfrontera NB eller redan
kanske har gjort med uppgiften att man påträffat DNA från herren ifråga inne i slidan på LH
eller utanpå kroppen (spermier alltså) så hur kan man tänka sig att han kommer att
bemöta den saken? Falla till föga omedelbart och erkänna alltihop, våldtäkten och mordet,
eller kommer han att försöka dribbla sig ur det hela med att säga att: "Jo, vi träffades
och hade sex, hon ville ha det själv, och när vi var klara gav jag mig iväg och hon blev
kvar (i ladan säger vi) och vad som sedan hände har jag inte en aning om. Men jag dödade
henne inte i alla fall. Någon annan måste ha dykt upp en stund efter att jag gått."

Och herr utredare som får detta förklarat för sig kunde ha suckat trött i denna stund,
men istället skickar han iväg ett brett, självsäkert leende till herr balt med tolk vid sin sida
och kostar kanske på sig den här kommentaren: "Det är inte på flashback vi befinner oss
nu, min mordmisstänkte herre, och jag är inte professor Persson som sväljer det mesta utan här sitter vi i ett kalt förhörsrum mitt ute i verkligheten, och där köper vi ogärna sånt jävla skitsnack som du nu försöker sälja på mig. Så vet hut drummel."

Och balten glor bara helt oförstående när väl tolken gått i land med att översätta det sagda.
"Flashback? Persson?"

Allvarligt talat nu till slut: Vad skulle den häktades förklaring här ovan vara värd
egentligen? Om det kommer en sån och det ligger till så med teknisk bevisning att man
har DNA från honom i eller på offret eller båda delarna?

Ps: Glömt hur NB ser ut? http://www.exponerat.net/wp-content/uploads/2015/06/Nerijus-Bilevicius.png
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-06 kl. 00:32.
2015-07-05, 23:52
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att skriva om pappaspår är oförskämt och elakt och visar bara på hur olika familjer är, och särskilt i Sverige. En del 17 åringar gör som de vill, växer upp vind för våg utan framtidstro eller ambitioner. Andra 17 åringar som Lisa lever i familj, i ordets rätta betydelse.
Nu tar du väl i så du spricker?
Att spekulera är knappast oförskämt eller elakt mot pappan. Det är ju inte fråga om personangrepp om någon random fb:are misstänker folk i Lisas närhet. Det är ju oftast där mördare återfinns.
Det var inte min mening att vara elak eller oförskämd, utan pecis som du skriver, måste alla möjligheter som inte kan uteslutas utredas. Att det är naturligt för en förälder att oroa sig håller jag med om, men det väl överdrivet snabbt att börja leta efter en 17-åring redan efter en halvtimme. Det är också naturligt att leta efter sin katt när det pågår aktiviteter som kan ha skrämt den stackars katten.

Fakta i denna diskussion är att vi egentligen inte vet ett djävla skit utöver de tidiga tidsangivelserna och en upphittad handske . Min kritik mot yppandeförbudet och hemlighållandet av all fakta har jag redogjort för i detta inlägg. Jag har personlig erfarenhet av hur en obetydlig iakttagelse kan leda till ett snabbt svar på ett mysterium . Genom att lägga lock på alla upplysningar befarar jag att utredarna kan ha gått miste om värdefulla vittnesmål av den förbipasserande allmänheten.
2015-07-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är det du som ska precisera då det är ditt eget påstående.
Nå, hur många är de massor av unga tjejer han har sett jobba på det lilla kafét? Är det 3?
Hur många är massor?
Poängen var att han sett tjejer som jobbat på Cafet tidigare och det finns inte en enda uppgift på varken flirt eller försök till uppraggning, han har inte ens gått in på Cafet, handlar det om våldtäkt så brukar det handla om våldet och makten och du duger vem som helst som han kan få övertag över
2015-07-05, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Du har poänger i det du skriver. Efter vad Arne J uttalat sig i så gick den äldre brodern fritt i området. Han var tydligen duktig på att konstruera olika saker så man kan tänka sig att han fick rycka in både här och där. Kanske har man blivit van att se honom på olika platser utan att tänka närmare på det och sen helt plötsligt ska folk vittna. Jamen det var väl inte så konstigt att han var där? Men nu när man tänker efter: Det var kanske lite konstigt att han var just där och just då? Det är nog inte lätt för polisen.
Ja det är problematiskt ingen känner dom? Men å andra sidan kanske dom heller inte velat lära känna någon heller. Då blir personerna i stället lite skumma. Men då är ju språksvårigheten en ursäkt. Litauisk skola (dålig engelska?).
Man kan ju ha varit rädda om jobben då säger man ingenting som kan ge annan info så att det slutar med att vederbörande kanske snor jobbet. Bäst att vara tyst och jobba på.
2015-07-06, 00:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att det är naturligt för en förälder att oroa sig håller jag med om, men det väl överdrivet snabbt att börja leta efter en 17-åring redan efter en halvtimme. Det är också naturligt att leta efter sin katt när det pågår aktiviteter som kan ha skrämt den stackars katten.

Att leta efter katten, som många har på landet, är mer naturligt än att fadern oroar sig över Lisa?

2015-07-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är väl sant.

Och Hamilkar ville följaktligen inte tipsa om hur man avlägsnar DNA.
Men vem vet, kanske den häktade har googlat det ämnet?

Jag googlade, "get rid of DNA" och hittade en hel del matnyttigt. Det har kommit en spray, som ska skydda folks integritet mot myndigheter som håller på med att upprätta register, med risk att brottslingar också handlar.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2622293/Privacy-spray-promises-remove-traces-DNA-surfaces-used-commit-crimes-without-getting-caught.html

Undrar om det är spraylösningar och andra kemiska preparat Hamilkar känner till, men inte vill dela information om?

Det betyder att traditionella brottsutredningar är nog det mest rättssäkra. Det verkar ha blivit en utveckling där det inte går att fälla mördare utan teknisk bevisning, och det tål att tänkas på när man har med intelligenta brottslingar att göra.
2015-07-06, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis vad jag sagt sedan åklagaren släppte info om "teknisk bevisning" som stärker misstanken mot den äldre brodern.

Allt i det här sorgliga målet hittills, pekar mot att den tekniska bevisningen inte kopplar MGM till kroppen eller rubricering mord (till slut)
Snarare mot Lisa´s tillhörigheter, vilka befunnit sig i direkt anslutning till/i MGM´s bostad eller bil.

Jag kan ha fel i ovanstående, och jag hoppas verkligen jag har det.

För hela ärendets skull, och för dom som verkligen är berörda av det (familjen) så hoppas jag att även DNA går att matcha mellan NB och kroppen.

Leif GW har sagt att detta rör sig om ett brott med sexuella motiv och då finns ju naturligtvis teknisk bevisning som stödjer detta. Lisa har naturligtvis gjort motstånd och massor av DNA och fingeravtryck sammanbinder GM/BO. Det borde naturligtvis GW fatta. Vet inte vad han håller på med. Märks att han är pensionerad och supit upp en del hjärnceller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in