Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Jag håller med GW, risken är uppenbar att fallet förblir olöst. Det finns allför många frågetecken som blir svåra att förklara ”utom rimlig tvivel”. Bevisen är spridda över ett stort område, omöjligt sy ihop till ett troligt händelseförlopp.
Den snäva tidsramen väcker också tankar. Hur normalt kan det vara att föräldrar blir allvarligt oroade då en nästan vuxen unge är lite försenad? Det är bara drygt 1,5 timmar mellan 180.30 och 20.00, eller den tid som resan borde ta på moppe om resan tar en timme med bil?
Det för tankarna till ett fall för många år sedan då en mamma gick ut i TV tidigt och vädjade till allmänheten om hjälp. Det visade sig så småningom att det var hon själv som hade ihjäl sin unge.
Svårt att helt avfärda ett eventuellt ”pappaspår”. Jag har en känsla av att pappan visste att något hemskt hade hänt eller skulle snart inträffa. Fria fantasier från min sida, precis som många andra kissnödiga teorier i den här tråden.
Jag tror faktiskt fallet är löst, det är bara medialt att tro något annat. Just för att de två andra fick åka hem betyder att nu har de gärningsmannen. Det är fånigt att spekulera i alternativa gärningsmän som pappor och gamla farbröder.
Att skriva om pappaspår är oförskämt och elakt och visar bara på hur olika familjer är, och särskilt i Sverige. En del 17 åringar gör som de vill, växer upp vind för våg utan framtidstro eller ambitioner. Andra 17 åringar som Lisa lever i familj, i ordets rätta betydelse.
I en familj som fungerar äter man på bestämda tider och man förväntas komma i tid, om inget annat är överenskommit. Oavsett ålder blir man orolig om någon är ute och åker moppe eller till och med bil och inte kommer hem som förväntat. Man håller kontakten och meddelar att man är försenad så att maten inte blir förstörd. Man vill planera mathållningen om inte annat och därför vill man veta när alla kommer hem. Det finns inga mammor som står vid spisen redo att servera mat på dygnets alla timmar när en tonåring behagar komma hem.
Jag tycker Lisas pappas var helt normal i sitt beteende när Lisa hade meddelat att hon var på väg hem, och inte dök upp. Egentligen har det inte med åldern att göra, jag skulle bli orolig över ett mycket äldre barn som smsar att hen är på väg, och sen inte dyker upp. Det jag tänker på är trafikolyckor, eftersom det inte är helt ofarligt att köra moppe eller till och med bil.