Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
En sak som inte diskuterats här vad jag vet i alla fall, är kommentaren en av kollegorna till Lisa säger i intervjuer.

Lisa har i samband med stängning sagt något i stil med: -Ni behöver inte min hjälp mer så då går jag.

Det skulle betyda att Lisa var tidigare ute till mopeden än kollegorna var till sin bil. I så fall än mer förbryllande med tiden för SMS-utskicket.

För övrigt tragiskt att inte kunna ha ett fastställt dödsdatum på sin dotters begravning.

http://i.imgur.com/tA3svtn.jpg

Kommentaren från Lisa var nog bara i all välmening?
2015-07-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad hetsar du upp dig för. Du har säkert stor erfarenhet av frakta lik, Du kanske inte upplever att det är något större problem att frakta iväg en "slemsäck" . Ber om ursäkt om jag stör dina tankebanor.

Nu tror jag inte att hon var död Säg att hon levde, hur långt skulle MG klara av att bära henne då? OM MGs motiv var att bara döda henne hade han ju kunnat lämna henne vid moppen. Jag tror han ville ha med sig LH levande...
Senast redigerad av ulvan 2015-07-09 kl. 00:19.
2015-07-09, 00:13
Medlem
Vilka blir topsade egentligen? Alla som blir förhörda? Ev. misstänkta även om de har alibi? Vad krävs för att få topsa någon som inte gör det frivilligt är det jag undrar?
2015-07-09, 00:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
No hard feelings ... Alla har ju rätt att tro och tycka som man vill eller hur

Självklart!

Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det blir inget åtal, ingen FUP kommer då att finnas, och biträdande chefsåklagaren får aldrig bliva chefsåklagare, någonsin.

Det är yppandeförbud i saken, varför ingen har meddelarskydd (märkligt att en administrativ åtgärd smäller högre än en grundlag).

(...)

Ja, det är lite märkligt.
Men du får väl glädja dig åt att när utredningen läggs ned, försvinner också yppandeförbudet. Då träder istället meddelarfriheten in och vi lär få höra desto mer!
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-09 kl. 00:20.
2015-07-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
MGM är en mycket kompetent byggarbetare, många eller alla litade på honom till 100%.
"de gav honom nycklar och bara sa till honom(dom) att ta hand om det, lös uppgiften, och det gjorde de" Ingen säger att något tydde på något skumt. Tror själv att om han hade haft psykostiska drag så hade det märkts tydligt i en liten ort som Blomberg där ALLA vet ALLT om ALLA. Kommer från landet själv och har erfarenheter av det
Det här var nog fan det dummaste jag hört:
- en kompetent byggnadsarbetare kan aldrig begå ett brott?
- en man som man lämnar nycklar till för att han ska lösa en uppgift kan aldrig begå ett brott?
- om man har "psykostiska" drag så märks det mer på en ort som Blomberg?

Vilket "land" du bor på vet jag inte men jag kan fan inte säga att jag vet allt ens om mina närmaste grannar trots att vi umgås... Bor på en liten ort och bara några hus bort från vårt satt småungar och frös mitt i vintern för päronen var för dragna för att tända i pannan mitt i vintern. Visste alla i byn det? Klart de inte gjorde, de var ju inte "psykostiska", bara fulla
2015-07-09, 00:17
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad hetsar du upp dig för. Du har säkert stor erfarenhet av frakta lik, Du kanske inte upplever att det är något större problem att frakta iväg en "slemsäck" . Ber om ursäkt om jag stör dina tankebanor.

Jag hetsar inte upp mig. Med cigarr och congac konstaterade jag bara att det tamejfan var det dummaste jag har hört, och det gör jag fortfarande.

Slemsäck?! Como? Vi pratar om en kropp som nyligt avlidit, inte en som legat i ett badkar eller i sjön i 2 veckor.

Återigen, att frakta en kropp på 50, död eller medvetslös är inga problem för en vuxen man, sånt händer bevisligen ganska ofta. I synnerhet inte för en förmodat adrenalinstinn man i sina bästa är. Det kan jag garantera dig.

Vi behöver inte diskutera småsaker som detta mer, fö du har uppenbarligen ingen aning.
2015-07-09, 00:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Brottsplats: Närmsta ladan.

Varför: Den har varit avspärrad allra längst och är delvis fortfarande det. Mord/dråp-platsen är alltid avspärrad längst tid.

Hur: Genom strypning eller kraftigt slag mot huvudet med t ex den försvunna hjälmen.

Motiv: Sexuellt. Litauern hade under dessa 3 veckor som Lisa jobbat spanat in henne och de tankar han bärt med sig i så många år började få utlopp.
Det gick dock aldrig så långt som till våldtäkt. Det hela spårade ur tidigt och Lisa tystnades omedelbart trots att avsikten inte alls var detta.

Litauern fick naturligtvis panik. Spred ut tillhörigheterna i närheten för att inte lämna några långtgående spår.

Litauern fraktade den döda kroppen till Margård som han hade tillträde till. Helt enkelt som en temporär plats för att fundera ut nått bättre. Att försvinna långt bort just nu hade varit ett dåligt alternativ då de anhöriga direkt märkt att nått var annorlunda.
Hon gömdes på Margård.
Det Litauern inte räknat med var det stora pådraget som kom tidigt. Redan på tidig kväll började folk springa i området och sedan var det folk där 24/7.
Det enda alternativet som återstod var att låta kroppen vara och själv sitta still i båten och låtsas som ingenting.

Kroppen är därför i väldigt gott skick och Lisa fick ett snabbt avslut.

Den tekniska bevisningen som är väldigt besvärande för Litauern är garanterat DNA på Lisa´s kropp eller på T ex hjälmen. Kanske har man även hittat detta i bilen som fraktade kroppen. Kanske på alla tre platserna.
Läser man mellan raderna ifrån advokaten så verkar det även som om den yngre brodern och/eller kvinnan pekat ut honom.

Lägg därtill att han redan INNAN allt detta var misstänkt på den högsta graden så förstår alla att säcken knytits ihop.

I det närmaste en blåkopia av hur jag föreställer mig att det gått till. Möjligen med den skillnaden att jag tror just bilen i flera avseenden varit avgörande för bevisläget.
2015-07-09, 00:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Kommentaren från Lisa var nog bara i all välmening?

Det var den säkert, men det är en märklig kommentar att fälla om nu alla gick samtidigt.

Den andra kollegan säger här att de åkte iväg ganska tidigt, HUR tidigt framgår dock inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab
2015-07-09, 00:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankom1
Vilka blir topsade egentligen? Alla som blir förhörda? Ev. misstänkta även om de har alibi? Vad krävs för att få topsa någon som inte gör det frivilligt är det jag undrar?
Som jag har förstått det så kan snuten topsa vem fan de vill. Om jag inte minns helt fel så ingick Ulf Ohlson i en masstopsning på ett par hundra personer när han åkte fast. Däremot så får inte snuten spara dna-profiler på oskyldiga personer. Man måste dömas för nånting för att man ska få äran att ligga kvar i dna-registret.
2015-07-09, 00:22
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankom1
Det krävs att du är skäligen misstänkt eller att åklagaren beslutar att det får ske med tvång.
Men vad som krävs för att det är av "synnerlig vikt för utredningen" som det kallas kan jag inte bedöma.
2015-07-09, 00:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Skall man verkligen hålla på med det här struntet om bonden, litauern och allt annat helt til den förundersökningen läggs ned?

Det blir inget åtal, ingen FUP kommer då att finnas, och biträdande chefsåklagaren får aldrig bliva chefsåklagare, någonsin.

Det är yppandeförbud i saken, varför ingen har meddelarskydd (märkligt att en administrativ åtgärd smäller högre än en grundlag).

Ännu märkligare är det att ingen svensk tidning har intervjuat yngre brodern "6 § Röjer någon utan giltigt skäl vad enligt rättens eller undersökningsledarens förordnande inte får uppenbaras, döms han till böter. Lag (1991:241).", alltså dagsböter är det han riskerar, betalar tidningen dessa, samt en bonussumma, så fär vi reda på åklagarens saga.

Jag får åka till Litauen själv, intervjua honom, sälja intervjun till GP, behålla 20% sjäalv, och skicka resten till yngre brodern.

Oavsett, det är inte så mycket mer att säga före den 28.juli.
Välkommen tillbaka in i värmen. Har väl inte hänt så mycket under tiden du var borta mer än att MGM åkte på en omhäktning på fyra veckor. Lillebrorsan tror jag inte vet så mycket om vad snuten sitter på för bevis. Han är nog bara jäkligt glad att han blev släppt för troligen vet han mycket väl om vad som hänt. Ingen från MGMs familj har visat minsta livstecken på över en vecka nu så lycka till att få ett ord ur någon av de.
2015-07-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nu tror jag inte att hon var död Säg att hon levde, hur långt skulle MG klara av att bära henne då? OM MGs motiv var att bara döda henne hade han ju kunnat lämna henne vid moppen. Jag tror han ville ha med sig LH levande...

Jag tror att GM befann sig bakom fiket. Kanske hade städat parkeringen och befann sig vi containern eller dess närhet. Personalen gick väl lite tidigare än brukligt och eftersom hon var ny på stället och de aldrig kanske hade sets tidigare, samt att hon inte hade haft moppen med tidigare kan han kanske från början missuppfattat det hela och betraktat henne som moppetjuv, eftersom det var tydligen en annan anställd som som också åkte moppe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in