Citat:
1. Hur har Lisa dött? Gissningsvis genom att berövats livets luft.
2. Var och när dödas hon? Gissningsvis Martorp Gård
3. Hur har hon rövats bort från platsen? Troligen i bil till Martorp gård
4. Är mordet planerat? Kan idiotisk handlingar planeras i så fall i vilken grad? Varför skulle en irrationell handling plötsligt vara rationell? Ja, givetvis är det planerat från en stund till annan i olika lång grad. Finns det ens en rationell anledning att tro att vi får facit?
5. Varför sprids sakerna/Lisas ägodelar ut längs vägen? Lisa lägger ut spår Hallå eller?
Varför skulle han dumpa saker?
Den enda som har rimlig anledning att lägga ut spår i först läget är nog Lisa själv för även om batteriet inte är laddat på hennes mobil så lämnar den ett ganska vibrerande tecken på Hallå!
Jag har skrivit ett ganska långt stycke som försöker besvara några av dessa frågorna så rakt som möjligt på denna krokiga stig, började för några dagar sedan här med ett svar som bara växte och växte, så det blev ett väldigt långt blogg inlägg i stället.
Lisa Holm tagen från Café på klostret till Ladan & Martorps gård (bild)
Steg för steg ett tänkbart scenario
Vilket naturligtvis kan varieras lite både hit och dit, men vad har det egentligen för betydelse i grunden?
1 Lisa har först känt en inre eller yttre signal om att kanske tex uträtta ett naturbehov
2 därefter har någon annan påkallat hennes uppmärksamhet på ett sätt som inte kunde sägas nej till av flera skäl, tex kan du vara så snäll att hjälpa mig med en liten söt kisse som sprungit bort.
3 Lisa säger att hon ska hem men visst kanske kan hjälpa till en liten kort stund
4 Efter detta så accelererar förloppet mycket snabbt, Lisa blir arg och visar mycket tydligt vad hon tycker. GM är en av det antagliga fåtal personer som tänder på just detta, eller har en praktisk förmåga att tycka det är sexigt bortom fantasierna. Hon görs snabbt medgörlig och binds i vänster bakdörr på ett fordon som GM förfogar över, antagligen en bil
5 Under den raka vägen till ett tänkt lusthus på de minst trafikerade vägarna så försöker lisa fatalt nog få igång telefonen och skalet åker av, GM reagerar på detta och tar telefonen och slår den i bitar varav några åker ut ur fordonet. han tänker där åkte din telefon din dumma jävel. Hon ser ytterligare ett spår bli till och tänker inte gå upp i rök. Hallå
6 Alla spår förefaller kunna överensstämma med att ha slängts ut från förarsidan av bilen eller en passagerare bunden med händer på något vis till vänster bakdörr. alltså så nära honom som möjligt utan att kunna gripa tag i ratten eller hindra färden, samtidigt som han kan ha god uppsikt över henne, något som är svårt på alla andra platser i bilen. Batteri må vara slut men Lisa säger ändå Hallå, så gott det går, vad annars är sannolikt hallå eller.
Den krokryggade åker raka vägen till stället för sitt lusthus med den enkla karta han har dvs att ta sig till Martorp gård utmed de minst trafikerade vägarna. Han väljer därmed den rakaste möjliga vägen för den krogryggade handlingen.
Lisa Holm från Café på Klostret - Lada - Martorp gård...
Att anknyta relevant till kända fakta
Ingen av oss har tillräckligt med data för att göra annat än att spekulera i övrigt, men den här beskrivningen går såvitt jag vet i varje fall ihop med redan kända fakta, såvitt jag vet. Det enda spår jag kan tänka mig som getts av någon annan än lisa är handsken i ladan. något som en GM måhända kan ha lagt dig själv när han väl kunde förstå hur målmedveten Lisa själv var med att lägga ut spår så måhända han försöker göra samma sak själv, men väldigt sent ute. Som sagt tidigare så skulle måste inte en mördare begått ett mord tidigare för att vara sannolika mördare för då funnes det inte några mördare, en snäll och blyg person kan ju dölja en konflikträdd som bara har begränsade verktyg att hantera sakerna med. Som stående vid sidan med lite data har alla vi egentligen sämre verktyg att veta vad som hände, så varför inte i varje fall försöka anknyta till kända fakta för att försöka förstå det verkliga scenariot?