2015-07-05, 19:26
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nå, det är jag som är noga med detaljerna här.
Att misstankarna stärkts pga teknisk bevisning visste jag.

GW säger dock "teknisk bevisning som stärkts"!

GW har nog uttryckt sig felaktigt. Det fanns ingen teknisk bevisning vid första häktningen. Det skrev han dessutom själv då.
2015-07-05, 19:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
I denna sorgliga tråd finns faktisk en sak som roar mig. Allas övertygelse om att pappan slängt sig i bilen för att köra och leta efter henne. Har alla missat det inlägg (hittar inte tillbaka till det) där någon sa att de åkt samma väg som Lisa skulle ha åkt och på vägen möter en motorcykel som kör minst 250 km/h(...)

Men om hon ligger skadad efter vägen, eller under nästan alla omständigheter, är det ju bättre att ha bilen med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Svårt att helt avfärda ett eventuellt ”pappaspår”. Jag har en känsla av att pappan visste att något hemskt hade hänt eller skulle snart inträffa. Fria fantasier från min sida, precis som många andra kissnödiga teorier i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror faktiskt fallet är löst, det är bara medialt att tro något annat. Just för att de två andra fick åka hem betyder att nu har de gärningsmannen. Det är fånigt att spekulera i alternativa gärningsmän som pappor och gamla farbröder.

Att skriva om pappaspår är oförskämt och elakt...
(...)

Nu tar du väl i så du spricker?
Att spekulera är knappast oförskämt eller elakt mot pappan. Det är ju inte fråga om personangrepp om någon random fb:are misstänker folk i Lisas närhet. Det är ju oftast där mördare återfinns.

Med så här lite information om fallet, måste spekulationerna på alternativa gärningsmän få flyga fritt utan att någon ska behöva känna sig utpekad. Bara mördaren kan väl ta åt sig?

Förresten tror jag inte Lisas anhöriga bryr sig om den här tråden. De vet garanterat mer än vi och att gå in här förbättrar nog inte sorgearbetet.
Möjligen, ja troligen, finns det emellertid vänner till familjen som är inne här och läser. De får väl sig då kanske ett skratt i värsta fall.
2015-07-05, 19:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
En slags "självhusrannsakan" kanske? Möjligt att man kanske planterar ut ett spår på ett annat ställe än mordplatsen/förövarplatsen för att lura polisen att BO varit i ladan? Kanske ansåg man det vara relativt riskfritt också, eftersom man kan säga att eventuella spår på handsken kom dit efter det att man lyft på handsken?

Alternativt att just det spåret ramlade ur fickan av misstag på fel plats.

Och väldigt långsökt teori skulle vara om MGM försökte plantera handsken på AJ alt få spår av AJ på handsken men att det istället slutade med fiasko i ladan.

Att polisen spärrat av denna lada i två omgångar, där dom senare vänt upp och ner på marken med grävmaskin, med krimtekniker som arbetat under lång period, får iaf mig att tro att det är en plats där något skett.
Så frågan återstår egentligen.
Varför medvetet dumpa en tillhörighet kopplat till dådet på sin arbetsplats, tillika trolig brottsplats?
När man annars varit så duktig med att strö runt tillhörigheter över bygden samt gömt undan kroppen på en, om än minimalt, befolkad gård?

Edit...
Senast redigerad av rotesau 2015-07-05 kl. 20:07.
2015-07-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då borde du kunna delge oss lite byskvaller.. Hur låter funderingarna runt brottet / gärningsmän bland folket på orten?

Tror man att det är rätt GM som är häktad?
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
Hur går snacket på orten? var dessa bröder kända på orten innan som tex konstiga, obehagliga eller liknande?

Det är klart att de som bor här tycker att det som har hänt är fruktansvärt och vi alla frågor oss hur något sånt här kunde hända på en sån här lugn och för oss "säker" plats. Känslan till den här platsen kommer för alltid att vara förändrad.

Alla jag har pratat med är övertygade om polisen har funnit rätt gärningsmän, de har väl i princip redan dömt personen/personerna på förhand. Mycket rykten florerar också som spär på misstankarna men om ens hälften är sant vet jag inte.

Eftersom att byn är såpass liten att alla känner alla så var dessa bröder väl kända i byn. Eller ja, man kanske inte kunde namnen på dem men man visste att det var ifrån Litauen och att de arbetade för AJ. De har bott och arbetat här ett par år och har såvitt jag vet aldrig utmärkt sig på något märkligt sätt.
2015-07-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tänkte på att caféet är tillräckligt stort med vinklar och vrår på utsidan, dessutom diverse material runtom att kunna gömma en nyckel under, istället för att bemöda sig över vägen, och ha den kring ladan.
Mer logiskt att ha den i närmre anslutning till var låset befinner sig, om det nu fanns en allmän-nyckel..

Varför är nyckeln så betydelsefull? Fastighetsägaren har väl en nyckel i nyckelskåpet brukar vara så i alla fall...
2015-07-05, 19:40
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korviugn
Jag tänker inte outa någon specifik person. Men jag bor tre minuter ifrån caféet och har bekanta som har varit med vid gripandet utav bröderna samt fynden utav BO.
Då får man utgå ifrån att dina bekanta är poliser eftersom det var poliser som både grep de MGM och fann den avlidna personen.
Man kan undra när kroppen styckades, polisen hade koll på bröderna redan från dag två.
2015-07-05, 19:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det är klart att de som bor här tycker att det som har hänt är fruktansvärt och vi alla frågor oss hur något sånt här kunde hända på en sån här lugn och för oss "säker" plats. Känslan till den här platsen kommer för alltid att vara förändrad.

Alla jag har pratat med är övertygade om polisen har funnit rätt gärningsmän, de har väl i princip redan dömt personen/personerna på förhand. Mycket rykten florerar också som spär på misstankarna men om ens hälften är sant vet jag inte.

Eftersom att byn är såpass liten att alla känner alla så var dessa bröder väl kända i byn. Eller ja, man kanske inte kunde namnen på dem men man visste att det var ifrån Litauen och att de arbetade för AJ. De har bott och arbetat här ett par år och har såvitt jag vet aldrig utmärkt sig på något märkligt sätt.

Om de aldrig utmärkt sig på något märkligt sätt, vad är det då för rykten som florerar?
Jag ger inte mycket för detta.
2015-07-05, 19:51
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att det kan ha gått till så här .

GM har väntat på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Väl i ladan så sliter han av en del av kläderna och våldför sig på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp .Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp stuvar han in LH i boden och tar med en del av kläderna och andra tillhöriheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m sen hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att dom befinner sig uppe vid Martorp när MP är där och letar . Han inser då att det finns något klädesplagg lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp i boden . Lite kortfattat och lite förenklat men i stora drag tror jag att det kan ha gått till så .

Låter vettigt men !!!
BO´s Mobil rörde sig ju söderut strax efter SMSet gått iväg , då finns ju ingen tid till något övergrepp i Ladan som jag ser det !
Och en Jornalist som är med när BO hittas , säger ju att BO hittas i den röda BYGGNADEN till höger , eller nått liknade .
Men å andra sidan skriver en Poliskvinna , utanför BODEN där BO påträffades ,
Det här blir jag inte riktigt klok på .
2015-07-05, 19:57
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Jag tänker inte outa någon specifik person. Men jag bor tre minuter ifrån caféet och har bekanta som har varit med vid gripandet utav bröderna samt fynden utav BO.

Iofs är jag lite osäker på om jag minns rätt nu av vad jag läst i olika artiklar men, vilken dörr har tjejerna sist gått ut ifrån, och låst?

Å ena sidan tycks de ha låst på framsidan och gått till en väntande bil åt vänster och sett Lisa gå till höger för att runda caféet, med hjälmen på armen.
Å andra sidan (som letsdoit var inne på nån sida bak) kan det vara dörren på norra gaveln som de lämnat och låst sist.

Varför jag frågar dig, är för att tidsfönstret blir olika beroende på scenario - lämnas gaveldörren sist, är det kortare avstånd för alla tre tjejerna samtidigt, till där moppen stod, än om de lämnat vid entrésidan och skiljts åt där.

Om du nu förstår min krångliga text.... :/
Senast redigerad av bokfodral 2015-07-05 kl. 20:06.
2015-07-05, 19:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men om hon ligger skadad efter vägen, eller under nästan alla omständigheter, är det ju bättre att ha bilen med sig.

Nu tar du väl i så du spricker?
Att spekulera är knappast oförskämt eller elakt mot pappan. Det är ju inte fråga om personangrepp om någon random fb:are misstänker folk i Lisas närhet. Det är ju oftast där mördare återfinns.

Med så här lite information om fallet, måste spekulationerna på alternativa gärningsmän få flyga fritt utan att någon ska behöva känna sig utpekad. Bara mördaren kan väl ta åt sig?

Förresten tror jag inte Lisas anhöriga bryr sig om den här tråden. De vet garanterat mer än vi och att gå in här förbättrar nog inte sorgearbetet.
Möjligen, ja troligen, finns det emellertid vänner till familjen som är inne här och läser. De får väl sig då kanske ett skratt i värsta fall.

Givet din logik borde vi kanske syna gamla mormor (om det finns någon) och faster Gertrud 78. De tilhör ju också kretsen "folk i Lisas närhet"

Men jag kan väl be även dig att dra fram alla fall ur den svenska kriminalhistorien där etniskt svenska föräldrar med någorlunda ordnade sociala förhållanden har mördat en tonårsdotter. Så kan vi kanske fundera utifrån dina fynd om det öht finns någon rimlighet i att ens tänka tanken i detta fall att pappan skulle kunna vara skyldig.
2015-07-05, 20:00
Bannlyst
Citat:

1. Hur har Lisa dött? Gissningsvis genom att berövats livets luft.
2. Var och när dödas hon? Gissningsvis Martorp Gård
3. Hur har hon rövats bort från platsen? Troligen i bil till Martorp gård
4. Är mordet planerat? Kan idiotisk handlingar planeras i så fall i vilken grad? Varför skulle en irrationell handling plötsligt vara rationell? Ja, givetvis är det planerat från en stund till annan i olika lång grad. Finns det ens en rationell anledning att tro att vi får facit?

5. Varför sprids sakerna/Lisas ägodelar ut längs vägen? Lisa lägger ut spår Hallå eller?
Varför skulle han dumpa saker?
Den enda som har rimlig anledning att lägga ut spår i först läget är nog Lisa själv för även om batteriet inte är laddat på hennes mobil så lämnar den ett ganska vibrerande tecken på Hallå!

Jag har skrivit ett ganska långt stycke som försöker besvara några av dessa frågorna så rakt som möjligt på denna krokiga stig, började för några dagar sedan här med ett svar som bara växte och växte, så det blev ett väldigt långt blogg inlägg i stället.
Lisa Holm tagen från Café på klostret till Ladan & Martorps gård (bild)

Steg för steg ett tänkbart scenario
Vilket naturligtvis kan varieras lite både hit och dit, men vad har det egentligen för betydelse i grunden?
1 Lisa har först känt en inre eller yttre signal om att kanske tex uträtta ett naturbehov
2 därefter har någon annan påkallat hennes uppmärksamhet på ett sätt som inte kunde sägas nej till av flera skäl, tex kan du vara så snäll att hjälpa mig med en liten söt kisse som sprungit bort.

3 Lisa säger att hon ska hem men visst kanske kan hjälpa till en liten kort stund
4 Efter detta så accelererar förloppet mycket snabbt, Lisa blir arg och visar mycket tydligt vad hon tycker. GM är en av det antagliga fåtal personer som tänder på just detta, eller har en praktisk förmåga att tycka det är sexigt bortom fantasierna. Hon görs snabbt medgörlig och binds i vänster bakdörr på ett fordon som GM förfogar över, antagligen en bil

5 Under den raka vägen till ett tänkt lusthus på de minst trafikerade vägarna så försöker lisa fatalt nog få igång telefonen och skalet åker av, GM reagerar på detta och tar telefonen och slår den i bitar varav några åker ut ur fordonet. han tänker där åkte din telefon din dumma jävel. Hon ser ytterligare ett spår bli till och tänker inte gå upp i rök. Hallå

6 Alla spår förefaller kunna överensstämma med att ha slängts ut från förarsidan av bilen eller en passagerare bunden med händer på något vis till vänster bakdörr. alltså så nära honom som möjligt utan att kunna gripa tag i ratten eller hindra färden, samtidigt som han kan ha god uppsikt över henne, något som är svårt på alla andra platser i bilen. Batteri må vara slut men Lisa säger ändå Hallå, så gott det går, vad annars är sannolikt hallå eller.

Den krokryggade åker raka vägen till stället för sitt lusthus med den enkla karta han har dvs att ta sig till Martorp gård utmed de minst trafikerade vägarna. Han väljer därmed den rakaste möjliga vägen för den krogryggade handlingen. Lisa Holm från Café på Klostret - Lada - Martorp gård...

Att anknyta relevant till kända fakta
Ingen av oss har tillräckligt med data för att göra annat än att spekulera i övrigt, men den här beskrivningen går såvitt jag vet i varje fall ihop med redan kända fakta, såvitt jag vet. Det enda spår jag kan tänka mig som getts av någon annan än lisa är handsken i ladan. något som en GM måhända kan ha lagt dig själv när han väl kunde förstå hur målmedveten Lisa själv var med att lägga ut spår så måhända han försöker göra samma sak själv, men väldigt sent ute. Som sagt tidigare så skulle måste inte en mördare begått ett mord tidigare för att vara sannolika mördare för då funnes det inte några mördare, en snäll och blyg person kan ju dölja en konflikträdd som bara har begränsade verktyg att hantera sakerna med. Som stående vid sidan med lite data har alla vi egentligen sämre verktyg att veta vad som hände, så varför inte i varje fall försöka anknyta till kända fakta för att försöka förstå det verkliga scenariot?
2015-07-05, 20:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men jag kan väl be även dig att dra fram alla fall ur den svenska kriminalhistorien där etniskt svenska föräldrar med någorlunda ordnade sociala förhållanden har mördat en tonårsdotter. Så kan vi kanske fundera utifrån dina fynd om det öht finns någon rimlighet i att ens tänka tanken i detta fall att pappan skulle kunna vara skyldig.
Här har vi harrisburgresonemanget igen. Kunde du dra fram något fall ur kärnkraftshistorien där Harrisburg hade havererat när det havererade, eller var det så osannolikt att det inte kunde hända?

Det betyder inte att jag misstänker pappan, tvärtom, jag sätter honom på samma misstankegrad som kungen, men bara för att något inte har hänt förut är inte hinder för att det händer. Om inget kan hända första gången kan inget hända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in