2015-07-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag inbillar mig att inte hundar kan spåra det som ligger sänkt i en sjö.
GM borde ju helst också åka längre bort.

Okej är med på hur du tänker! Spårhundar borde inte kunna känna doften om den försvinner ned i sjön. Och även om de kan lukta i vatten så är det nog svårt att veta varifrån lukten kommer eftersom vatten rör på sig osv. Däremot kanske hundar kan spåra till sjökanten/strand och skälla där varvid hundförrare misstänker att en GM åkt båt och sen ringa kollegor som genomsöker vatten? Vet att polisen och andra använder sig av dykare, värmekameror och drönare mm för att hitta folk/lik i vattnet.

Personligen känns det svårare att hitta ett lik om det är nedmalet eller kremerat. Ett lik i en sjö kan alltid flyta upp känns det som om, men det kanske är mindre troligt? Vad händer t ex om en hand lossnar och flyter i väg? Det kanske inte är så troligt men för mig känns det osäkert att gömma något på sjöns botten. Nu är jag ju ganska vattenvan och tycker om att simma under vatten så det kanske är därför jag inte tycker det är bra gömställe.

Apropå hundar läste jag i ett annat sammanhang att man kan "förvilla" hundar genom att använda pepparkorn (användes av en snubbe som rymde från fängelse i USA). Så om Lisas GM spridit pepparkorn kring sig kan det ha förvillat spårhundar. Nu tror jag iof inte h*n ens har tänkt så långt utan handlat ganska impulsivt plus om pepparkorn var inblandat borde det vara läckt.

Läste också att hundar kan ha problem med att spåra om en GM förflyttats sig över asfalt ett antal gånger, kanske var nåt som GM i LH-fallet gjorde omedvetet.

Försvinna i en bil lär också göra hundförraren besviken då hunden tappar spåret, så blev det bilfärd för GM till Mantorp kan det ha blivit problem med spårningen.

Edit Mantorp = Martorp (Har nog skrivit fel varenda gång jag nämnt stället men fick input i inboxen så nu vet jag
Senast redigerad av ulvan 2015-07-05 kl. 19:06.
2015-07-05, 18:47
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt, och fokus på detta ÄR att hedra Lisa - det är så jag menar med frågan vad det är för mening med förra ämnet.
Har du själv nån tanke kring händelseförlopp?

Jag tror att det kan ha gått till så här .

GM har väntat på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Väl i ladan så sliter han av en del av kläderna och våldför sig på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp .Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp stuvar han in LH i boden och tar med en del av kläderna och andra tillhöriheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m sen hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att dom befinner sig uppe vid Martorp när MP är där och letar . Han inser då att det finns något klädesplagg lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp i boden . Lite kortfattat och lite förenklat men i stora drag tror jag att det kan ha gått till så .
2015-07-05, 18:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att det finns teknisk bevisning som stärker misstankarna mot den äldre brodern, blev faktiskt klargjort i samband med att åklagaren uttalade sig sist.
Lätt att missa detaljer, men jag har nämnt detta i ett inlägg tidigare.

Edit
Meddelades 30/6.

Nå, det är jag som är noga med detaljerna här.
Att misstankarna stärkts pga teknisk bevisning visste jag.

GW säger dock "teknisk bevisning som stärkts"!
2015-07-05, 18:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Alltså, jag vill inte spekulera i denna frågan av olika orsak, men du bör väl ta med i tänket att det i så fall kan ha rört sig om ett "work in progress" dvs påbörjat, icke slutfört i sin kompletta uppgift.
Efter ytterligare några dagar kanske det skulle vara att betrakta som komplett, då avseende utspridning/bortforsling osv.

Ungefär detsamma gäller den eventuella graden av förruttnelse beträffande hur länge kroppen varit död. Det är ingen förutom GM och eventuellt utredningen som har svar på detta.

Med ovanstående är det också lite understruket att det faktiskt inte går att spekulera i kring kroppens skick, eller när hon blev mördad. Iaf inte på ett vettigt plan.
Ja något sånt här tänkte jag också. Så om ryktet om styckning stämmer så är det ju bara att hoppas på att det finns tillräckligt med bevis kvar för att nita GM ordentligt. Och sen så blir det längre straff också. Angående dödstid så är jag tämligen säker på att BO dödades strax efter försvinnandet. Om så inte skulle vara fallet så hamnar man i diverse konspirationsteorier som sällan har någon verklighetsförankring överhuvudtaget.
2015-07-05, 19:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att det kan ha gått till så här .

GM har väntat på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Väl i ladan så sliter han av en del av kläderna och våldför sig på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp .Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp stuvar han in LH i boden och tar med en del av kläderna och andra tillhöriheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m sen hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att dom befinner sig uppe vid Martorp när MP är där och letar . Han inser då att det finns något klädesplagg lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp i boden . Lite kortfattat och lite förenklat men i stora drag tror jag att det kan ha gått till så .

Liten fråga på detta bara.
Hur resonerar man om man med flit och vilje lägger ett spår efter sitt dåd - på sin arbetsplats?
Bara en tanke.
2015-07-05, 19:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korviugn
Jag tänker inte outa någon specifik person. Men jag bor tre minuter ifrån caféet och har bekanta som har varit med vid gripandet utav bröderna samt fynden utav BO.

Då borde du kunna delge oss lite byskvaller.. Hur låter funderingarna runt brottet / gärningsmän bland folket på orten?

Tror man att det är rätt GM som är häktad?
2015-07-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då borde du kunna delge oss lite byskvaller.. Hur låter funderingarna runt brottet / gärningsmän bland folket på orten?

Hur går snacket på orten? var dessa bröder kända på orten innan som tex konstiga, obehagliga eller liknande?
2015-07-05, 19:07
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Hur resonerar man om man med flit och vilje lägger ett spår efter sitt dåd - på sin arbetsplats?
Bara en tanke.

Det var ju det som var felet . Han tänkte väl inte riktigt klart efter att han nyss dödat en människa .
Lite stressad och panikslagen så gör väl man lätt ett sånt misstag . Handsken i ladan var ju inte så farligt eftersom han hade varit där förut när han jobbade . Det stora misstaget var väl klädesplagget uppe vid Martorp . Vilket vi ju ska vara glada för att han placerade där . Annars kanske han hade klarat sig .
2015-07-05, 19:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Vad har du för erfarenhet av döda kroppar egentligen ??
Jag har en del. Och visserligen vet jag att de för några år sedan gjorde tester i Texas som visade att kroppar kunde skeletteras på förvånansvärt kort tid sommartid där, men ett kropp som har legat i ett någorlunda skyddat läge i fem dygn en kall svensk juni är förhållandevis välbevarad, och ska vara rätt lättidentifierad.
2015-07-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Uppehåller mig också i närområdet och de jag pratat med både tror och hoppas att det är rätt GM som sitter häktad, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
2015-07-05, 19:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har en del. Och visserligen vet jag att de för några år sedan gjorde tester i Texas som visade att kroppar kunde skeletteras på förvånansvärt kort tid sommartid där, men ett kropp som har legat i ett någorlunda skyddat läge i fem dygn en kall svensk juni är förhållandevis välbevarad, och ska vara rätt lättidentifierad.

Eftersom jag har släppt den diskussionen nu så kommenterar jag inget mera .
Alla tänker och tycker vi olika . Det är väl också svårt att jämföra olika fall eftersom förhållandena har varit olika . Så det får vara hur det vill med den saken . Moderator eller inte så är det väl ingen som exakt kan bedöma till 100 % hur det är i alla typer av olika förhållanden utan att ha sett den aktuella kroppen på plats. Eller har jag fel så rätta mig gärna .
2015-07-05, 19:21
Medlem
Citat:
Bara en tanke.
En slags "självhusrannsakan" kanske? Möjligt att man kanske planterar ut ett spår på ett annat ställe än mordplatsen/förövarplatsen för att lura polisen att BO varit i ladan? Kanske ansåg man det vara relativt riskfritt också, eftersom man kan säga att eventuella spår på handsken kom dit efter det att man lyft på handsken?

Alternativt att just det spåret ramlade ur fickan av misstag på fel plats.

Och väldigt långsökt teori skulle vara om MGM försökte plantera handsken på AJ alt få spår av AJ på handsken men att det istället slutade med fiasko i ladan.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-05 kl. 19:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in