Citat:
Ursprungligen postat av
FritzDaCat
Jag inbillar mig att inte hundar kan spåra det som ligger sänkt i en sjö.
GM borde ju helst också åka längre bort.
Okej är med på hur du tänker!

Spårhundar borde inte kunna känna doften om den försvinner ned i sjön. Och även om de kan lukta i vatten så är det nog svårt att veta varifrån lukten kommer eftersom vatten rör på sig osv. Däremot kanske hundar kan spåra till sjökanten/strand och skälla där varvid hundförrare misstänker att en GM åkt båt och sen ringa kollegor som genomsöker vatten? Vet att polisen och andra använder sig av dykare, värmekameror och drönare mm för att hitta folk/lik i vattnet.
Personligen känns det svårare att hitta ett lik om det är nedmalet eller kremerat. Ett lik i en sjö kan alltid flyta upp känns det som om, men det kanske är mindre troligt? Vad händer t ex om en hand lossnar och flyter i väg? Det kanske inte är så troligt men för mig känns det osäkert att gömma något på sjöns botten. Nu är jag ju ganska vattenvan och tycker om att simma under vatten så det kanske är därför jag inte tycker det är bra gömställe.
Apropå hundar läste jag i ett annat sammanhang att man kan "förvilla" hundar genom att använda pepparkorn (användes av en snubbe som rymde från fängelse i USA). Så om Lisas GM spridit pepparkorn kring sig kan det ha förvillat spårhundar. Nu tror jag iof inte h*n ens har tänkt så långt utan handlat ganska impulsivt plus om pepparkorn var inblandat borde det vara läckt.
Läste också att hundar kan ha problem med att spåra om en GM förflyttats sig över asfalt ett antal gånger, kanske var nåt som GM i LH-fallet gjorde omedvetet.
Försvinna i en bil lär också göra hundförraren besviken då hunden tappar spåret, så blev det bilfärd för GM till Mantorp kan det ha blivit problem med spårningen.
Edit Mantorp = Martorp (Har nog skrivit fel varenda gång jag nämnt stället

men fick input i inboxen så nu vet jag