2015-07-04, 11:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det är inte riktigt samma handling att åka ner som gravid fru och bli inlåst med en bunke andra fruntimmer + ungar och att åka ned för att delta i strider och mördande. Det är väl ändå snäppet värre att aktivt döda, lemlästa, våldta och delta i förstörelse och härjningar. Att bli kär och gravid och följa med sin pojkvän är inte ens en förseelse. Att aktivt delta i terroristhandlingar är brottsligt om du inte är "svensk" muslim.
Att åka ner och föda nya islamister - vilket är kvinnornas roll - som sedan skall fostras till soldater i Kalifatet är väl knappast något oskyldigt.

Åker man ner och ansluter sig så skall man inte vara välkommen tillbaka oavsett vilken funktion man haft.
Citera
2015-07-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det är inte riktigt samma handling att åka ner som gravid fru och bli inlåst med en bunke andra fruntimmer + ungar och att åka ned för att delta i strider och mördande. Det är väl ändå snäppet värre att aktivt döda, lemlästa, våldta och delta i förstörelse och härjningar. Att bli kär och gravid och följa med sin pojkvän är inte ens en förseelse. Att aktivt delta i terroristhandlingar är brottsligt om du inte är "svensk" muslim.

Det är exakt samma sak. Man ansluter sig och stöjder på ett eller annat sätt.
Hon kanske är hemma och lagar mat åt dem som mördat och våldtagit. Förser dem med energi för framtida brott. Hon kanske är mer aktiv än så. Vi vet inte. Men hon har aktivt anslutit sig och ska dömas lika hårt som invandrarkillar som åker ner.

Du får såklart tycka att 15 är för ungt och att hon har blivit manipulerad men då ska du tycka samma sak om unga killar som åker ner. En ung 15 kille kan då också bli manipulerad, de vet egentligen inte vad de gör i den åldern, eller hur?
Senast redigerad av Macca2013 2015-07-04 kl. 13:09.
Citera
2015-07-04, 16:27
Medlem
En vinst för både Sverige och al-Qaida, kan tyckas. Undrar om ni som argumenterar att hon "bara är 15 år" fortfarande hade haklapp i den åldern.
Citera
2015-07-04, 17:18
Avslutad
En del säger att det är synd om henne, p.g.a. att hon har begått "ett misstag"...

Ja, det är ju ett jävla "misstag" att bli på tjocken med en terrorist, o sen själv åka ner till Syrien, klä sig i burqa o stödja honom...
Sen kan hon ångra sig hur mycket hon vill. Hoppas att en bomb snart träffar henne o hennes familj, så slipper UD o SÄPO lägga miljoner kronor på detta "misstag"!

När jag var 15 år var misstag att man var lite oense med föräldrarna, ang. typ cigg o öl.
Citera
2015-07-04, 17:29
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Borås tidning rapporterar att en gravid 15 åring ljugit för sina fosterföräldrar att hennes mamma get tillstpnd för henne att åka till tockholm med sin pojkvän, men istället reste de till Syrien. Killen är på terrorträning varje dag och 15-åringen får istället spendera dagarna med andra arabiska fruar. Hon har ångrat sig och vill tillbaka, men sitter fast ute i öknen. Vad vet vi om detta fall? Hela grejen verkar konstig från början. Låter som om 15-åringen kommer från en trasslig bakgrund med tanke på umgänget, graviditeten vid 15-års alder och det faktum att det finns fosterföräldrar.

http://www.expressen.se/gt/forsvunnen-flicka-hade-rest-till-syrien/

Hur fan kunde föräldrarna ge tjejen sitt pass. Jag fick då aldrig mitt pass imnan jag var 18 om det inte fanns en väldigt vettig anledning extremt få gånger.

Och ifall hon nu inte hade pass hur fan åkte hon till Syrien ?

För en femtonårig flivka kan inte hämta ut ett provosoriskt pass föräldrarna måste vara med.
Citera
2015-07-04, 18:35
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Hur fan kunde föräldrarna ge tjejen sitt pass. Jag fick då aldrig mitt pass imnan jag var 18 om det inte fanns en väldigt vettig anledning extremt få gånger.

För en femtonårig flivka kan inte hämta ut ett provosoriskt pass föräldrarna måste vara med.

Jag fick förvara mitt pass på ett säkert ställe när jag var 13. Har även kompisar som gjorde detsamma. Föräldrar idag ger sina barn en dos ansvar och sen kan det gå hursomhelst
Citera
2015-07-04, 23:31
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag fick förvara mitt pass på ett säkert ställe när jag var 13. Har även kompisar som gjorde detsamma. Föräldrar idag ger sina barn en dos ansvar och sen kan det gå hursomhelst

Jaha där ser man. Mina föräldrar hade alltid de inlåsta i vapenskåpet.

Det finns ju en anledning varför det är så krångligt att hämta ut pass till barn.

Båda vårdnadshavares underskrifter, plus 2 stycken som vittnar underskrifterna och sedan minst en vårdnadshavare som följer med till polisen har jag för mig.

Det är för att varken barnet själv eller att den ena vårdnadshavaren tar med sig barnet själv ut ur landet inte ska hända.
Citera
2015-07-05, 01:19
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Det gamla uttrycket "Som man bäddar får man ligga" passar ju rätt bra till denna situation. Tycker inte synd om idioten för fem ruttna ören.

Sen kan man ju undra vad fan det är för fosterföräldrar som låter detta ske, alla varningsklockor måste ju ringt för länge sedan gällande denna flicka.

Det ofödda barnet har ju inte gjort nåt.
Citera
2015-07-05, 01:54
Medlem
Klart som tusan folk inte önskar livet ur stackaren. Fast vissa i tråden måste ändå fatta att folk i tråden har en poäng när de skriver att man har ett visst ansvar när man är 15 år. Även småbarn har ju vett nog att tacka nej till främmande män som kommer och lockar dem med godis och då är det ju ändå småbarn som inte har förstånd nog att kunna göra beslut. Nu pratar vi dock om en 15-åring, som borde ha mer förstånd än så. Hon är ju redo för pojkvän så någon form av mental mognad har hon väl antagligen.

För normala människor är misstag kanske att man smyger iväg på en fest och blir full, fastän man inte får för föräldrarna. Eller i smyg tar sig till en plats inom nån mils radie från familjehemmet. Men hur tusan reser man på ren impuls bara iväg som 15-åring till Turkiet, för att sedan åka genom hela Turkiet för att sedan bege sig till Syrien? Särskilt när Syrien är omtalat en väldigt otrygg plats att befinna sig på då det är både krig, terrorism och massa våldsamma idioter överallt?

Så någon måtta får det vara för fan. Klart folk blir provocerade av hur idiotiska saker folk gör. Att åka till Syrien sådär kan väl knappast klassificeras som ett litet misstag "man bara gör". Det tar ju tid och planering att ta sig iväg på det viset. Det är inget en normal människa skulle göra utan att informera närstående. Så ni moraltanter kan ju använda hjärnan innan ni häver ur er tjaffs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det ofödda barnet har ju inte gjort nåt.

Nej eftersom ett barn inte kan bädda sin säng. Det är mamman som gör det och bäddar hon fel så drabbas barnet. Precis som nu.
Citera
2015-07-05, 03:10
Medlem
Citat:

Hur har du växt upp egentligen? Jag växte upp i ett tryggt hem med bra uppfostran passet har jag haft så länge jag kan minnas vilket borde betyda att jag fick det runt 5års ålder inget man tänkte speciellt på eftersom det var mer självklart att det tillhörde mig. Minns tydligare när jag fick min första morakniv och det var när jag fyllde 6.

Men nu reste dom väl inte rakaste vägen och det är inte speciellt svårt att ta sig fram utan pass. mycket lättare än många tror. Dessutom har paret säkert haft mycket hjälp på vägen tror jag.

Tragiskt.
Citera
2015-07-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Hur har du växt upp egentligen? Jag växte upp i ett tryggt hem med bra uppfostran passet har jag haft så länge jag kan minnas vilket borde betyda att jag fick det runt 5års ålder inget man tänkte speciellt på eftersom det var mer självklart att det tillhörde mig. Minns tydligare när jag fick min första morakniv och det var när jag fyllde 6.

Men nu reste dom väl inte rakaste vägen och det är inte speciellt svårt att ta sig fram utan pass. mycket lättare än många tror. Dessutom har paret säkert haft mycket hjälp på vägen tror jag.

Tragiskt.

Inte tragiskt för fem öre. ..
Man väljer själv att åka ner...Sen säger alla . .Hon är så ung så hon förstår inte bättre..
Jag tycker det mer passar in på att hon är gravid.. Är hon redo att bli mamma när man är så oförstående..
Nä där nere kan dom stanna...
Citera
2015-07-05, 12:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

60 000 svenska pass anmäls försvunna varje år. Med andra ord, det pågår en betydande handel med svenska pass och att den handeln även utnyttjas för terrorresor är inte osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in