2015-07-03, 22:33
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men vänd på det du säger: Ska inte längre dödsångest avspeglas i straffet, då..?

I mina ögon har det ingen betydelse hur lång dödsångesten har varit . Utsätter man någon för ett mord så har väl säkert personen innan dödsögonblicket både panik , ångest och vad du vill . Tiden på detta stadium ska inte påverka straffet . Tar det fem minuter inget livstidsstraff ... tar det tio minuter så ska det vara livstidsstraff . Helt horribelt tankesätt . Den som har haft dödsångest fem minuter mår väl inte bättre än den som har det i 10 minuter . Skitlagar återigen . Och att kalla ett land som tillämpar såna hårklyverier för civiliserat är bara ett stort skämt . Ett civiliserat land ser till att en mördare får ett ordentligt straff och månar om offret och dennes eller dennas familj .
2015-07-03, 22:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Skärp dig, detta är Sverige han kommer inte få mer än 3-5 år.

Jag försökte bara använda mig av ett exempel som visar hur man beräknar straffvärdet då man döms för flera brott
2015-07-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Finns det t.ex strypmärken på offrets hals blir det svårt att komma fram till dråp.
Är offret sönderslagen och grovt misshandlad likaså.
Är skallen krossad med en sten blir det också mord.
Dödsorsaken är fastställd men inte offentliggjord så vitt jag vet, och det rör sig om mord.
Litauern sitter på sannolika skäl för......taram mord.
skitsnack, har en kompis som blev dömd för dråp, när han tog en sten å slog en annan i huvudet så han dog.....
2015-07-03, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är skyddande av brottsling. Man brukar säga något förenklat att fram till att personen dör är en andra gärningsman medhjälpare alternativt medgärningsman medan efter dödstillfället rör det sig om skyddande av brottsling. Något förenklat som sagt men ändå

Tack, bra förklarat. Nu är följdfrågan förvisso snarare polisiärt/krim än juridik, men har du nån tanke kring detta?
2015-07-03, 22:38
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Desto mer försvårande omständigheter desto högre straffvärde. Sannolikheten för att Lisa led, desto mer, är högre om omständigheterna renderar i ett högt straffvärde, såsom livstid.

Jag förstod direkt hur du tänkte, men håller inte med, OM det är säkert att rätt GM är gripen så hoppas jag att det blir livstid. Fick jag bestämma så skulle hen kastas i en håla med vatten och bröd för alltid. DOCK bara om man kan vara 100% att det är hen, dvs 100% DNA träff eller erkännande.

Just i detta fall så kan vi inte påverka vad som hänt, men vi kan och bör skydda alla andra från denna typ av personer, samhället skall INTE chansa på att en person är så säker att hen kan släppas ut i samhället och detta oavsett vad som hänt... om det inte är en olycka förstås, vilket torde vara osannolikt givet utvecklingen just i detta fall...
2015-07-03, 22:52
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag förstod direkt hur du tänkte, men håller inte med, OM det är säkert att rätt GM är gripen så hoppas jag att det blir livstid. Fick jag bestämma så skulle hen kastas i en håla med vatten och bröd för alltid. DOCK bara om man kan vara 100% att det är hen, dvs 100% DNA träff eller erkännande.

Just i detta fall så kan vi inte påverka vad som hänt, men vi kan och bör skydda alla andra från denna typ av personer, samhället skall INTE chansa på att en person är så säker att hen kan släppas ut i samhället och detta oavsett vad som hänt... om det inte är en olycka förstås, vilket torde vara osannolikt givet utvecklingen just i detta fall...
har det komt fram hur hon dog?!
2015-07-03, 22:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Exakt, vet att det är osannolikt men hoppet är det sista som överger människan och blir det livstid kan vi glömma att det var en olycka. Det var egentligen min enda poäng. Jag kan personligen säga att jag skulle inte vara alltför kritisk till att om det är visat att man mördat, inte dråp, utan mördat, att livstid ska vara obligatoriskt eller åtminstone den huvudsakliga påföljden. Men det är en rättspolitisk fråga för en annan dag, och jag är dessutom lite trött nu
2015-07-03, 22:55
Medlem
Citat:
Det är skyddande av brottsling. Man brukar säga något förenklat att fram till att personen dör är en andra gärningsman medhjälpare alternativt medgärningsman medan efter dödstillfället rör det sig om skyddande av brottsling. Något förenklat som sagt men ändå

Om gärningsman 2 bedöms som medhjälpare eller skyddare bror på när denne anses inträda i handlingen.
2015-07-03, 23:00
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej då hade det funnits stark teknisk bevisning och det finns bara viss teknisk bevisning och varför skulle det inte kunna vara en olycka menar du, brottet är ju i så fall det som händer efter olyckan som är illa nog och helt groteskt eftersom det kanske hade gått att rädda henne

Tja nu verkar du citera advokaten som påstår det bara finns viss teknisk bevisning, och det är ju självklart att hon framställer det så i sin överklagan.
Däremot säger åklagaren citat "– Vi har en del teknisk bevisning mot den äldre brodern som har gjort skillnad, säger Lars-Göran Wennerholm, vice chefsåklagare.

Jo jag vill säga att det är uteslutet med en trafikolycka. Hade kroppen utsatts för en trafikolycka så hade vi sannolikt inte fått besked direkt att hon bragts om livet. Vidare vet vi att hon satt på moppen när hon sms'ade hem. Moppen är oskadd.
Sen förstår man ganska tydligt att den MGM är rätt GM. För inte tror vi att hans lillebror och fru angett honom om de trott/vetat om hans oskuld.
2015-07-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Brottsbestraffningen i Sverige verkar hela tiden mest gå ut på att ge förövaren minsta möjliga straff hela tiden . Massa paragrafer som skyddar brottslingen mot för högt straff . Förmildrande hit och förmildrande dit . Ska han få ett lägre straff för att det varit 10 istället för 15 minuter av dödsångest innan offret blivit dödad . Jävla konstigt land Sverige som mest verkar skydda brottslingen och inte offret . Oavsett hur LH dött så har han ju åsamkat hennes familj , vänner m.m stor sorg och stort lidande . Det borde väl då också räknas in i det hela . Förstöra en hel familj tillvaro genom att döda deras dotter är ett jävla allvarligt brott i mina ögon i alla fall oavsett hur det har gått till . Om lillebror varit behjälplig i bevisningen ska väl inte påverka hans straff för den del han har i brottet om så är fallet . Skitlagar säger jag bara .

Var har du fått denna villfarelse ifrån?
2015-07-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
De har ju tydligen haft tillgång till en slaktbod...
Men när?? Inte efter försvinnandet och knappast efteråt då Litauerna var under bevakning från dag 2 och det var ca 2000 per i området
2015-07-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
skitsnack, har en kompis som blev dömd för dråp, när han tog en sten å slog en annan i huvudet så han dog.....

Gränsen kan vara hårfin. Plockade han upp stenen på händelsens plats blir det dråp. Hade han haft med sig stenen hemifrån blir det mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in