2015-07-03, 22:01
Medlem
develis avatar
Tack för svar allihopa. Följdfråga:
Hur särskiljer man då te.x skyddande av brottsling från mord som rubricering om det då inte finns t.ex hudavskrap naglar eller sperma på BO? Inget vapen med DNA.
Funderar kring teknisk bevisning av olika slag på BP, mobil GM och om nån försökt röja undan kroppen.
Jag begriper inte skillnaden där gällande bevisningen.

Edit: solsting. Skyddande av brottsling skulle det stå.. justerat.
Senast redigerad av develi 2015-07-03 kl. 22:08.
2015-07-03, 22:07
Medlem
Om det visar sig att den MGM är skyldig vet man väl inte än om det blir fängelse?
Gör man då sinnesundersökningar som visar att han har någon diagnos blir det väl rättspsyk.
Om han nu är skyldig verkar han totalt kall och helt avsaknad av empati. Ett monster.
2015-07-03, 22:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Detta gäller alla civiliserade länder, inte bara Sverige.
Vi har en uppfattning om att man ska kunna sona sitt brott. Alla kan bli bättre människor med rätt stöd och hjälp. Det är en humanistisk inställning.
Tyvärr finns det ingenting vi kan göra för Lisa längre.
Det är skillnaden.
"Alla"? Är du säker på det?
Tror du att en gärningsman som exempelvis har utpräglade psykopatiska personlighetsdrag
kommer att bli en "bättre människa" om man bara tillhandahåller tillräckligt med stöd
och hjälp under anstaltsvistelsen?
Tror knappast nånting av det hjälper hur man än månar om personen och försöker
rehabilitera honom så att han så småningom kan gå ut i friheten som en människa
med bättre karaktär och befriad från viljan att göra andra mer ont och illa.
Men som en psykopat kommer han att snurra upp de som står till tjänst med den
där "hjälpen och det stödet" så att de inbillar sig att de lyckats i sina enträgna
ansträngningar med honom. Han kan lura dem att tro precis vad han vill att de ska tro på
om de inte aktar sig.

Därmed inte sagt att Lisas mördare nödvändigtvis kommer att klassas som just en svårt
empatistörd, duktigt manipulativ psykopattyp.
Men mot bakgrund av att hon förmodligen gick ett mycket grymt öde till mötes
och hanterats av en hänsynslös förövare så ligger det nära till hands att misstänka den saken.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-03 kl. 22:18.
2015-07-03, 22:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta resonemang utgår alltså ifrån att den skyldige är den 35-årige NB.

Ja, som många andra här är inne på.
Kan bevisen vara så flagranta redan från början, att den finare advokaten - Helena Svärd - hoppade av så snart hon blev insatt i målet (fingerade själv en jävsituation) och sedan dumpade allt på den mindre glamourösa Inger Rönnbäck?
Det är en tanke.

Men vi vet, i ärlighetens namn, ännu inte, om MGM verkligen är den skyldige.
2015-07-03, 22:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Inte vad jag såg. Det var väldigt mycket som var överstruket med svart tusch.

Det där ser mer ut som ett sammandrag av vad som stod mellan tuschstrecken. Hoptryckta utsagor, det blir mer komprometterande än det i själva verket är.

Kolla:

Stämmer, det är möjligt att du har rätt
2015-07-03, 22:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så funderar jag. Samt följdfrågan då om slagkraftiga argument som du kanske hört tidigare.
En fråga till. Om en person medverkar för att dölja brott i form av att undanröja den döde - är det skyddande av brottsling?

Det är skyddande av brottsling. Man brukar säga något förenklat att fram till att personen dör är en andra gärningsman medhjälpare alternativt medgärningsman medan efter dödstillfället rör det sig om skyddande av brottsling. Något förenklat som sagt men ändå
2015-07-03, 22:16
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Detta gäller alla civiliserade länder, inte bara Sverige.
Vi har en uppfattning om att man ska kunna sona sitt brott. Alla kan bli bättre människor med rätt stöd och hjälp. Det är en humanistisk inställning.
Tyvärr finns det ingenting vi kan göra för Lisa längre.
Det är skillnaden.

Ett sånt här jävla svin har ingen rätt att få varken stöd eller hjälp förutom att man kunde hjälpa honom att inte göra om det . Huggkubb och träklubba funkar väl finfint . Är man humanist så behöver man inte slösa energi på denna sortens människor . Då ska man tänka på offret och hennes nära och kära istället .
2015-07-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Detta är jävligt kul tråd i all sorg.
Men vill påminna vissa om att det var ingen trafikolycka för obduktionen är klar. Det var mord. Det är konstaterat.
Så även om det finns ytterligare analyser av obduktionen att invänta så innebär det inte att man ändrar dödsorsak. Det innebär att man kanske finner ytterligare dna på en tå......
Det enda som är sagt är att det inte är en naturlig död, inget annat
2015-07-03, 22:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , jag tycker det är för jävligt i alla fall . Jag vågar inte ens tänka tanken på vad jag skulle göra om det hade varit min dotter som blivit dödad på det här sättet . Börjar man sen diskutera om man ska ge kortare straff för att hon haft dödsångest kortare eller längre stund och dömt mildare för detta så hade det nog slått slint totalt hos mig i alla fall . Men som sagt jag är väl elakare än medelsvensson efter vad jag har förstått . Jag skiter i alla fall inte i att det är någon annan som blivit drabbad . Lagar är till för att skydda offren inte tvärtom .
Men vänd på det du säger: Ska inte längre dödsångest avspeglas i straffet, då..?
2015-07-03, 22:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men hur räknar man ut påföljd när en gärning innefattar flera grova brottsrubriceringar? Hypotetiskt sett, i det här fallet så har vi ju då kidnappning, våldtäkt, mord och griftesfrid.

Ah, nu berör du två intressanta påföljdsfrågor på samma gång.

Den ena frågan rör konsumtion av brott och den andra den s.k. mängdrabatten.

Konsumtion innebär att ett grövre brott konsumerar en lindrigare brott under förutsättning att det rör sig om samma handling. Dvs. mord konsumerar misshandel. Det är alltså samma handling. Skulle däremot en person inte mörda utan endast "misshandla" och sedan hota att döda om personen anmäler då begår man övergrepp i rättssak och det är inte samma "handling" (även om det är näraliggande) då har vi två brott.

Misshandel och övergrepp i rättssak. Säg att misshandeln är "värd" 1 år och övergrepp i rättssak 1 år, då döms man får 1 år för misshandeln och sedan rabatteras det andra brottet med hälften, dvs. man döms till 1,5 år.

I detta fall tror jag att man kan få alla fyra brotten utan konsumtion, att döda någon med ett slag är såklart även misshandel tekniskt men att våldta någon och sen döda skulle jag säga är två brott, så vi har mord och våldtäkt, sen även människorov och brott mot giftefriden som är separata handlingar.

Får man livstid för mord så händer det inte så mkt med övriga påföljdsmässigt även om man döms för dem. Men säg att man får 16 år för mord, sen 4 år för våldtäkt, 1 år människorov och 1 månad giftefrid.

Då har du 16 år mord, 3 år våldtäkt (egentligen rabatterar du 50 % men inte när det är så grova brott som våldtäkt, då bli det mindre rabatt), ett halvår kanske för människrovet och brottet mot giftefriden försvinner påföljdsmässigt. Sammanlagt 19,5 år kan det bli.

Räcker det som svar?

Ber vidare om ursäkt i förväg för stavfel m.m., skriver på mobilen nämligen
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-03 kl. 22:23.
2015-07-03, 22:28
Medlem
Skärp dig, detta är Sverige han kommer inte få mer än 3-5 år.
2015-07-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Vad menar du att du skall testa en teori på? På mänskorna här?
Jag har följt tråden sedan start. I dag är det samma inlägg som var två dagar efter LH död. Det är bara att samma spekulationer får luft om och om och om igen.
Detta beror enbart på yppandeförbudet. Det är liksom att slänga mat till överhungriga grisar.

Åter igen.....det lilla åklagaren MEDVETET valt att gå ut med såsom att hon bragts om livet innebär att det är fullkomligt absurt att sitta och spekulera om trafikolyckor. Lyssna!!!!!!!!
Om jag är upprörd......ja du har säkert rätt. Tycker bara det är så urlöjligt att sitta med samma jävla inlägg om och om igen med totalt idiotiska påståenden.

Det finns teknisk bevisning om att 35 åringen tagit livet av LH. Det innebär inte att han råkat fingra på hennes mobiltelefon eller att han tagit på handsken som de hittat. Det innebär att sannolikt finns hans hud under hennes naglar eller hans sperma på/i hennes kropp.

Att den Yngre brodern var häktad är enkelt att förstå. Sannolikt visste åklagaren redan då att han inte tagit livet av LH.

Nej då hade det funnits stark teknisk bevisning och det finns bara viss teknisk bevisning och varför skulle det inte kunna vara en olycka menar du, brottet är ju i så fall det som händer efter olyckan som är illa nog och helt groteskt eftersom det kanske hade gått att rädda henne

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in