Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-07-03, 14:06
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Verkligen!?

Du menar att ett förhör med JA kommer föra utredningen framåt så att åtal kan väckas. Innan förhör går det uppenbarligen inte. Om det är så sannolikt att ett åtal kan väckas efter förhör är det ju ännu märkligare att MN inte har hållit detta förhör för flera år sedan...
Eller menar du fortfarande att det inte varit möjligt för MN att förhöra JA?

Man vill hålla förhör i Sverige, efter verkställd EAW, för att också kunna åtala honom i Sverige. Nu ska man ju pga att det gått så lång tid ändå förhöra på ambassaden - om inte JA lyckas förhala detta via nya villkor - och då kanske det ändå kan gå till att åtal väcks. Dock finns det ju inte så mycket mening med att väcka åtal om han fortsätter att gömma sig undan rättvisan på ambassaden. Möjligen skulle väckt åtal ändå sända signal om att misstankarna är välgrundade.

Nu kom jag på en möjlig teori bakom JA:s utspel. Han visste att svaret skulle vara nej från Frankrike. Syftet var sannolikt att lura MN/Sverige att väcka åtal just för att han hävdar att han inte varit åtalad för brott i något land i världen. Dock tror jag inte att MN är oprofessionell nog att gå på en sådan fint. Väcks åtal och tiden går så måste fallet ändå till slut läggas ner och detta är precis vad JA vill och sannolikt syftet med detta utspel i förlängningen, plus att då innehållet i de där sekretessbelagda SMS:en på ett magiskt sätt hamnar på wikileaks eller på annat sätt kommer ut till allmänheten. Eller kan någon komma på en bättre förklaring till detta utspel?
Senast redigerad av Anonymare 2015-07-03 kl. 14:55.
Citera
2015-07-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Ja, det var ett extremt snabbt svar som tyder på att det var förberett innan. På begäran av vem ? De "glömde" skriva att faran uppstår så fort JA lämnar ambassaden och att den utfärdade EAW'n enligt nuvarande regler är felaktig.

Att det var viktigt med snabbt svar märks nu i media nu, där det som är grejen är att JA har fått nej till asyl. Med mer normal svarstid hade istället det öppna brevet varit en nyhet i sig ett tag, med möjlighet till visst fokus på vad det står där.
Citera
2015-07-03, 14:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Hur skulle han ens kunna ta sig till Frankrike eller möjligen till Frankrikes ambassad i London?
Du har ju inte direkt gjort dig känd för att ha alla hästar hemma... Men inbillar du dig på fullaste allvar att Storbritannien, skulle ha riskerat en diplomatisk kris med Frankrike, för Marianne Ny:s räkning, genom att bokstavligen förhindra transporten, om asyl hade beviljats?

Något annat motiv att kvarhålla honom har du ju kategoriskt förnekat att det skulle finnas, utom möjligen borgensbrott då, så det måste ju vara det du tror om du inbillar dig att det hade varit ett problem.
Citera
2015-07-03, 14:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Du har ju inte direkt gjort dig känd för att ha alla hästar hemma... Men inbillar du dig på fullaste allvar att Storbritannien, skulle ha riskerat en diplomatisk kris med Frankrike, för Marianne Ny:s räkning, genom att bokstavligen förhindra transporten, om asyl hade beviljats?

Något annat motiv att kvarhålla honom har du ju kategoriskt förnekat att det skulle finnas, utom möjligen borgensbrott då, så det måste ju vara det du tror om du inbillar dig att det hade varit ett problem.

Det vore inte någon diplomatisk kris att inte transportera JA till Frankrike om han mot förmodan hade beviljats asyl eftersom:

1. EAW:n gäller ett icke-politiskt brott och skall verkställas. Asylskäl gäller inte för icke-politiska brott.
2. JA har begått borgensbrott i Storbritannien och skall först ställas till ansvar för detta (om EAW:n faller av någon anledning)
Senast redigerad av Anonymare 2015-07-03 kl. 15:02.
Citera
2015-07-03, 15:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det vore inte någon diplomatisk kris att inte transportera JA till Frankrike om han mot förmodan hade beviljats asyl eftersom:

1. EAW:n gäller ett icke-politiskt brott och skall verkställas. Asylskäl gäller inte för icke-politiska brott.
2. JA har begått borgensbrott i Storbritannien och skall först ställas till ansvar för detta (om EAW:n faller av någon anledning)
Du svarade på något annat än det jag frågade. Jag tolkar det som att du inte är riktigt så korkad och bara är obekväm med min slutsats.

Å andra sidan har du ju flera gånger upprepat att förhör "ev. redan skett", ända sedan Ny påstod att hon skulle göra det, så jag kan gå med på att du ev. är så inbilsk och dum i huvudet som du låtsas vara om du nu trivs med det.
Citera
2015-07-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Jo, på http://bnonews.com/news/index.php/news/id469 finns det som ska vara uttalandet från presidentpalatset i original och i översättning till engelska:

Det verkar ha setts som bråttom att komma med en respons.
Naturligtvis är det bråttom att svara om man ska hänvisa till EAW:n, grunden för den faller ju om 6 veckor.

Med tanke på Frankrikes agerande i nertvingandet av Morales presidentplan så antar jag att asyl där inte är helt oproblematisk. Det faktum att hans barn är vara fransk medborgare kan dock komplicera saken för franska myndigheter.
Citera
2015-07-03, 16:27
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Naturligtvis är det bråttom att svara om man ska hänvisa till EAW:n, grunden för den faller ju om 6 veckor.

Varför?
Citera
2015-07-03, 19:14
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
JA vädjar till den franske presidenten François Hollande om att få politisk asyl i Frankrike eftersom ”hans liv är i fara”.

Det framgår av ett öppet brev från Assange som publiceras i tidningen Le Monde.

”Bara Frankrike kan erbjuda mig det skydd jag behöver mot de förföljelser som jag är utsatt för”, skriver Assange bland annat.

http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/07/03/julian-assange-monsieur-hollande-accueillez-moi-en-france_4668919_3232.html

Undrar vad som föranlett denna vädjan just nu? Har något hänt? Är Ecuadors presidents ställning hotad och därmed Assange?

Jag noterar att "this day in wikileaks" har varit tyst i tio dagar.
http://www.thisdayinwikileaks.org/
Citera
2015-07-03, 19:20
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
J... Det är dessutom inte korrekta asylskäl om man söker politisk asyl för ett icke-politiskt brott, vilket JA i viss mån gör....

Nej det gör han inte. Ecuador har utförligt redovisat sina överväganden och de asylskäl man grundar sitt beslut på. Sex-anklagelserna ingår inte i asylskälen. Asylskälen har att göra med Wikileaks aktiviteter.
Citera
2015-07-03, 19:36
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Undrar vad som föranlett denna vädjan just nu? Har något hänt? Är Ecuadors presidents ställning hotad och därmed Assange?

Jag noterar att "this day in wikileaks" har varit tyst i tio dagar.
http://www.thisdayinwikileaks.org/

Fånig sida.

Citat:
Julian Assange has been detained without charge for 1657 days.

Faktamässigt inkorrekt. Det han gör på ambassaden är helt på eget bevåg, "detained" är han absolut inte.
Citera
2015-07-03, 20:06
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
France has received the letter of Mr. ASSANGE. A closer examination, taking into account the legal elements and the material situation of Mr. ASSANGE, shows that France can not act on the request.

The situation of Mr. ASSANGE presents no immediate danger. He is also the subject of a European arrest warrant.
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det verkar ha setts som bråttom att komma med en respons.

Det kanske gick så snabbt eftersom JA inte ansökt om asyl i Frankrike och Frankrike därför inte behandlat en asylansökan utan en önskan från JA att Frankrikes president ska ta i beaktande det uttalande som hans justitieminister gjort och det öppna brev som mer än 40 prominenta fransoser skrivit till presidenten om att ge JA och Snowden asyl.
Citera
2015-07-03, 21:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Faktamässigt inkorrekt. Det han gör på ambassaden är helt på eget bevåg, "detained" är han absolut inte.
Du har tidigare definierat honom som "inlåst", "frihetsberövad" samt "något som liknar husarrest".

Blir det bra om vi lägger till att han absolut inte är detained i listan över dina ändlösa motsägelser och noterar att ditt tyckande nu även inkluderar att "Det han gör på ambassaden" är lika frivilligt som att vara inlåst, frihetsberövad och något som liknar husarrest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in