Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-07-02, 17:31
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
...Det ryktas om en statskupp i Ecuador.

Antagligen det enda effektiva sättet att tvinga Assange ut från ambassaden.
Citera
2015-07-02, 21:22
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx

Kanske kommer han på bättre tankar om det visar sig att USA mutat beslutsfattare i Ecuador att bevilja asyl så att JA kan hållas säkert "inlåst" i år efter år på ambassaden? Allt är väl möjligt enligt ämnet för tråden så varför nu inte detta? Sant eller inte, resultatet är detsamma.
Citera
2015-07-02, 21:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx

Och Marianne fortsätter att avvakta och håller väl tummarna för att en statskupp löser alla hennes problem.
Citera
2015-07-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
VARFÖR?

Varför beordrar kriminalinsp Mats Gehlin IK att skriva om orginalförhöret med SW och klistra in dom nödvändiga ändringarna 6dgr senare ,dagen efter att Eva Finne lagt ner misstanken om våldtäkt.

CB fick läsa igenom originalförhöret och ge synpunkter till ändringar trots att han varken blivit utnämnd till målsägarbiträde(vid tidpunkten) eller varit med på förhöret. Möjligtvis är det ett standardförfarande men för mig är det mycket märkligt.
Citera
2015-07-03, 03:08
Medlem
Nickelodions avatar
Risken för JAs Ecuadorianska asyl kanske kan bidra till att JA får asyl i Frankrike istället. Igår skrev en massa prominenta fransoser ett öppet brev till Hollande och uppmanade honom att ge JA och Snowden asyl.

I försöket till statskupp mot Correa i Ecuador 2010 dog 11 människor och 257 skadades. "Mjuk statskupp" som vi talar om nu betyder inte att den är mjuk - den betyder att USA inte skickar (hårda) vapen som understöd till statskuppen.

Kan det synas rimligt att två kvinnor i Sverige som inte anmält JA, men som efter samtal med sin/sina advokater ändå tycks ha gjort det, med Svensk åklagares och myndigheters benägna bistånd kan bli en bidragande orsak till att något liknande händer i Ecuador igen?

Som jag tidigare skrivit så får ett målsägandebiträde ungefär 450.000 kronor i ersättning för ett mål, heter man EMF får man 800.000 kronor eftersom hon måste ha en assistent till sin hjälp. Tror någon att dessa målsägandebiträdandena är objektiva i sina rekommendationer till sina klienter då? Vem säger nej till 450.000/800.000 kronor? Vad målsägandebiträdandena lockar sina klienter med är att de nog får 120.000 i skadestånd om de anmäler och det går till rättegång.

Locka någon med 120.000 kronor och man kommer bli förvånad vad den är villig gå med på. Det finns till och med de som ser möjligheterna och blir serie-våldtäktsanmälare som kammar hem dessa 120.000 flera gånger. Domstolen tittar då åt andra hållet och pekar till exempel istället på en avtagen klackring.
Senast redigerad av Nickelodion 2015-07-03 kl. 03:57.
Citera
2015-07-03, 11:34
Medlem
probe53s avatar
JA vädjar till den franske presidenten François Hollande om att få politisk asyl i Frankrike eftersom ”hans liv är i fara”.

Det framgår av ett öppet brev från Assange som publiceras i tidningen Le Monde.

”Bara Frankrike kan erbjuda mig det skydd jag behöver mot de förföljelser som jag är utsatt för”, skriver Assange bland annat.

http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/07/03/julian-assange-monsieur-hollande-accueillez-moi-en-france_4668919_3232.html
Citera
2015-07-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
JA vädjar till den franske presidenten François Hollande om att få politisk asyl i Frankrike eftersom ”hans liv är i fara”.

”Bara Frankrike kan erbjuda mig det skydd jag behöver mot de förföljelser som jag är utsatt för”, skriver Assange bland annat.

http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/07/03/julian-assange-monsieur-hollande-accueillez-moi-en-france_4668919_3232.html

Tidigare har han väl inte pratat om vilka barn han har, men här skriver han att hans yngsta barn och hans mor bor i Frankrike.
Citera
2015-07-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53

På twitter är det många nu som retweetar att Frankrike ska ha svarat nej på detta, bland annat att Reuters har påstått det, men jag hittar inget källa eller ens något faktiskt uttalande från Reuters.
Citera
2015-07-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
På twitter är det många nu som retweetar att Frankrike ska ha svarat nej på detta, bland annat att Reuters har påstått det, men jag hittar inget källa eller ens något faktiskt uttalande från Reuters.

Jo, på http://bnonews.com/news/index.php/news/id469 finns det som ska vara uttalandet från presidentpalatset i original och i översättning till engelska:
Citat:
France has received the letter of Mr. ASSANGE. A closer examination, taking into account the legal elements and the material situation of Mr. ASSANGE, shows that France can not act on the request.

The situation of Mr. ASSANGE presents no immediate danger. He is also the subject of a European arrest warrant.

Det verkar ha setts som bråttom att komma med en respons.
Citera
2015-07-03, 13:11
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Jo, på http://bnonews.com/news/index.php/news/id469 finns det som ska vara uttalandet från presidentpalatset i original och i översättning till engelska:

JA kan inte ha alla sina hästar hemma. Jag hade faktiskt väntat mig något slags utspel nu med tanke på att förhör är nära förestående eller ev. redan har hållits, men detta verkar ju vara helt ogenomtänkt. Han är noga med att hävda att han aldrig har åtalats för brott i något land. Samtidigt vet alla att han startade sin karriär som hacker och med största sannolikhet skulle ha varit åtalad för våldtäkt om han inte hade flytt rättvisan in på en ambassad. Så vem tror han att han lurar med det tillkännagivandet?

Undrar vad syftet var med detta öppna brev. Hur skulle han ens kunna ta sig till Frankrike eller möjligen till Frankrikes ambassad i London? Håller han på att bli utsparkad av Ecuador? Det vore iofs på tiden. Propagandasyftet från Ecuadors håll är väl redan uppnått och nu är han sannolikt mest en belastning för landet och för personalen på ambassaden. Det måste vara en mardröm att jobba på en ambassad under dessa förhållanden.

Frankrikes svar, bl.a.:

Citat:
The situation of Mr. Assange does not present any immediate danger. He is also the target of a European arrest mandate

Korrekt observerat. Det är dessutom inte korrekta asylskäl om man söker politisk asyl för ett icke-politiskt brott, vilket JA i viss mån gör eftersom valet att fly undan rättvisan in på ambassaden togs i samband med att han inte längre kunde överklaga EAW:n för sexualbrotten.

Länk
Senast redigerad av Anonymare 2015-07-03 kl. 13:44.
Citera
2015-07-03, 13:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Samtidigt vet alla [...] med största sannolikhet skulle ha varit åtalad för våldtäkt om han inte hade flytt rättvisan in på en ambassad

Verkligen!?

Du menar att ett förhör med JA kommer föra utredningen framåt så att åtal kan väckas. Innan förhör går det uppenbarligen inte. Om det är så sannolikt att ett åtal kan väckas efter förhör är det ju ännu märkligare att MN inte har hållit detta förhör för flera år sedan...
Eller menar du fortfarande att det inte varit möjligt för MN att förhöra JA?
Citera
2015-07-03, 14:05
Medlem
Citat:

Ja, det var ett extremt snabbt svar som tyder på att det var förberett innan. På begäran av vem ? De "glömde" skriva att faran uppstår så fort JA lämnar ambassaden och att den utfärdade EAW'n enligt nuvarande regler är felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in