2015-07-02, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ska du säga, som inte tillför något annat än trams.

Så kritiken av självmotsägelserna i gen 1 & 2 är trams?
Citera
2015-07-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ingen motsägelse, du förstår inte vad du läser.
Citera
2015-07-02, 17:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Det är ingen motsägelse, du förstår inte vad du läser.

Enligt grundläggande logik är det självmotsägelser. Att du sen cirkelargumenterar är en annan sak.
Citera
2015-07-02, 17:20
Medlem
Citat:
Enligt grundläggande logik är det självmotsägelser. Att du sen cirkelargumenterar är en annan sak.

du förstår inte vad du läser - sen svarar du med personangrepp - undra vad du kommer att svara
" irrelevant " Jag kan dina svar.
Citera
2015-07-02, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
du förstår inte vad du läser - sen svarar du med personangrepp - undra vad du kommer att svara
" irrelevant " Jag kan dina svar.

Så kritik av din anti-logik är personangrepp?
Citera
2015-07-02, 17:25
Medlem
Citat:
Så kritik av din anti-logik är personangrepp?

Du har inte skrivit din dvs syftar på mitthopp
Utan till en annan användare som jag reagerade på.

Citera
2015-07-02, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har inte skrivit din dvs syftar på mitthopp
Utan till en annan användare som jag reagerade på.

Goddag ... yxskaft.
Citera
2015-07-02, 19:20
Medlem
Citat:
Goddag ... yxskaft.

Vad har ditt svar med Är bibeln sann ?
Citera
2015-07-02, 23:45
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur ser man på detta inom judendomen?

Mycket av det bibeln skriver har ju faktiskt hänt. Det är judisk historia, judiska kungar, osv.

Vad menar du inte kan ha inträffat? Moses och sånt? Kan man som jude förneka Moses existens...? Är nyfiken.

Personligen kan jag tänka mig att någon judisk person vid namn Moses tågade ut från Egypten med några judar med sig. Kanske 20 personer. De bosatte sig i ett område där det redan levde andra judar och så beblandade man sig.
Inte så dramatiskt som Bibeln beskriver det.

Inom ortodox judendom så är allt som står i Torah och Talmud hundraprocentiga sanningar. Konservativ och framförallt reform judendom är lite mer öppna för tolkningar. Kvinnliga rabbiner tillåts tex inom reform judendom.

Och visst en hel del som står i Tanakh har bevisligen hänt tex de babyloniska och assyriska angreppen mot Juda och Israel. Här har vi både judiska och babyloniska/assyriska källor som talar om samma sak och vi har dessutom arkeologiska bevis för de här händelserna. Har du hört talas om hyksos? Det hade inte jag heller fören någon vecka sedan. De var semitiska invandrare till Egypten som hade sina egna faraoner som inte upphöjde sig till gudar som de egyptiska faraonerna gjorde. De hade sin egna tro och de blev mäktiga i Egypten och till slut besegrade och utslängda.

Kan israeliterna vara ättlingar till hyksos eller bildade de sin mytologi på minnen från det här folket. Svårt att säga, men det är mig veterligen det enda semitiska folket som lyckades få en särställning i antikens Egypten.
Citera
2015-07-03, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Inom ortodox judendom så är allt som står i Torah och Talmud hundraprocentiga sanningar. .

Ja, jag tycker att så länge de inte skadar någon annan så är deras sanningar helt OK.

Nu är jag en sån där " Jag Älskar Judar " som du vet... ( all kärlek till alla judar i hela världen )
Men mina känslor har inte med tråden att göra, men nu vet du och alla som läser detta
Citera
2015-07-03, 11:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Vissa profetior har inte materialiserats såsom de påstås ha uttalats i NT. Här är några exempel:

Enligt Matt 16:27-28 påstås Jesus ha uttalat följande löfte:

”Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar. Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.”

Ytterligare ett exempel på profetior i samma genre som Jesus påstås ha uttalat i Mark 13:24:30 (fetmarkerad av qbit):

”Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens gräns till himlens gräns. Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer.

Mig veterligen har inget av det här inträffat. Och de lärlungar som Jesus påstås ha talat till har redan dött för ca 2000 år sedan, så dessa profetior har passerat sitt ”bäst före datum”.

Citat:
Men det kommer att hända

Fast Jesus påstås ju ha sagt till sina lärjungar att "några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike", samt att "detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer". Så "bäst före datumet" på dessa profetior har redan gått ut för ca 2000 år sedan.
Citera
2015-07-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Inom ortodox judendom så är allt som står i Torah och Talmud hundraprocentiga sanningar. Konservativ och framförallt reform judendom är lite mer öppna för tolkningar. Kvinnliga rabbiner tillåts tex inom reform judendom.

Och visst en hel del som står i Tanakh har bevisligen hänt tex de babyloniska och assyriska angreppen mot Juda och Israel. Här har vi både judiska och babyloniska/assyriska källor som talar om samma sak och vi har dessutom arkeologiska bevis för de här händelserna. Har du hört talas om hyksos? Det hade inte jag heller fören någon vecka sedan. De var semitiska invandrare till Egypten som hade sina egna faraoner som inte upphöjde sig till gudar som de egyptiska faraonerna gjorde. De hade sin egna tro och de blev mäktiga i Egypten och till slut besegrade och utslängda.

Kan israeliterna vara ättlingar till hyksos eller bildade de sin mytologi på minnen från det här folket. Svårt att säga, men det är mig veterligen det enda semitiska folket som lyckades få en särställning i antikens Egypten.

Jaha det var intressant.
Hur många är ortodoxa judar tror du i Sverige som procent? 10-20?

Jag ser själv positivt på att tolka Bibeln både som sann och historisk. Att man ser berättelser som allegoriska även om de är heliga. T.ex. är det svårt att tro att historian om Job verkligen skulle ha inträffat exakt på det sättet, men man kan ju välja att se den som något sedelärande Gud vill informera oss människor om.

Berättelserna om Moses har kanske samma syfte. Vi vet ju ändå inte exakt vad som hände, men det är svårt att undgå att de verkar rejält överdrivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in