Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Hur ser man på detta inom judendomen?
Mycket av det bibeln skriver har ju faktiskt hänt. Det är judisk historia, judiska kungar, osv.
Vad menar du inte kan ha inträffat? Moses och sånt? Kan man som jude förneka Moses existens...?

Är nyfiken.
Personligen kan jag tänka mig att någon judisk person vid namn Moses tågade ut från Egypten med några judar med sig. Kanske 20 personer. De bosatte sig i ett område där det redan levde andra judar och så beblandade man sig.
Inte så dramatiskt som Bibeln beskriver det.
Inom ortodox judendom så är allt som står i Torah och Talmud hundraprocentiga sanningar. Konservativ och framförallt reform judendom är lite mer öppna för tolkningar. Kvinnliga rabbiner tillåts tex inom reform judendom.
Och visst en hel del som står i Tanakh har bevisligen hänt tex de babyloniska och assyriska angreppen mot Juda och Israel. Här har vi både judiska och babyloniska/assyriska källor som talar om samma sak och vi har dessutom arkeologiska bevis för de här händelserna. Har du hört talas om hyksos? Det hade inte jag heller fören någon vecka sedan. De var semitiska invandrare till Egypten som hade sina egna faraoner som inte upphöjde sig till gudar som de egyptiska faraonerna gjorde. De hade sin egna tro och de blev mäktiga i Egypten och till slut besegrade och utslängda.
Kan israeliterna vara ättlingar till hyksos eller bildade de sin mytologi på minnen från det här folket. Svårt att säga, men det är mig veterligen det enda semitiska folket som lyckades få en särställning i antikens Egypten.