2015-07-03, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har du fel igen, jag har aldrig påstått att jag vet bättre än marknaden utan utgår tvärtom från marknadens prissättningar av långa räntor när jag bedömer hur ränteläget kommer se ut. Det är en rad andra här som tror att de bedömningarna är felaktiga.
Hur såg huvuddelen av dem samlade expertisen på bostadsmarknaden i USA år 2005/2006/2007?
Det fanns enstaka opponenter med en bedövande enighet att dåvarande situation skulle rulla på eftersom de inte hade koll på att en allt större del av de dåliga krediterna låg utanför det egentliga banksystemet men ändå skulle påverka rätt in om proppen gick.

Som sagt, svarta svanar.
2015-07-03, 11:13
Medlem
Citat:
Det här inlägget visar verkligen att du inte har någon koll på ekonomi.

1. Du vet att marknaden har fel men du vet inte hur man utnyttjar en sådan sak!

2. Du tror att man kan hämta hem gratis pengar om man tror att marknaden redan har gjort en korrekt prissättning.

Båda dessa punkter visar att du är helt ute och cyklar.

Jag agerar ändå efter min tro som jag redan skrivit och jag har blivit tillräckligt rik för att vara miljonär i valfri valuta och mer därtill. Jag har agerat efter min tro och lyckats. Du däremot verkar inte våga eller ha kunskapen om hur du hämtar hem dina gratis pengar som beror på felprissättningen du ser.

Hört talas om tajming? "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent"

Jag har iofs aldrig uteslutit att marknaden har rätt men bland en hel massa möjliga utfall så ja marknaden kommer förr eller senare visa sig ha fel.
Du som vet kan du berätta för mig och visa oss din kapacitet som många a oss faktiskt tvivlar på så svara på dina egna två frågor nu.

1.) Hur tjänar man pengar på att man vet att marknaden kommer att förändras men man vet inte när detta kommer att ske?
2.) Jag gav dig tipset på hur du kan göra, så motbevisa mig varför det inte funkar att ställa ut strutar på optionsmarknaden?

Du har kommit med dessa påståenden så bevisbördan ligger på dig nu.
2015-07-03, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast du har ett betydligt långsammare skeende och det är främst fastighetsägaren som får ta smällen.

Eh nej så är det inte. Fastighetsägare är inte jultomten....

Det här är vad som väntar: http://www.dn.se/sthlm/aldre-kan-tvingas-flytta-nar-hyran-hojs-1/
2015-07-03, 11:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hört talas om tajming? "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent"

Jag har iofs aldrig uteslutit att marknaden har rätt men bland en hel massa möjliga utfall så ja marknaden kommer förr eller senare visa sig ha fel.
Du som vet kan du berätta för mig och visa oss din kapacitet som många a oss faktiskt tvivlar på så svara på dina egna två frågor nu.

1.) Hur tjänar man pengar på att man vet att marknaden kommer att förändras men man vet inte när detta kommer att ske?
2.) Jag gav dig tipset på hur du kan göra, så motbevisa mig varför det inte funkar att ställa ut strutar på optionsmarknaden?

Du har kommit med dessa påståenden så bevisbördan ligger på dig nu.

Läste du inte mitt inlägg eller förstod du inte. Det finns bara gratis pengar att hämta när man vet att marknaden har fel. I övriga fall måste man ta risk för att tjäna pengar.

Men bubbelbabblarna här anser ju att marknaden haft fel i 20 är eller ännu mer. Du borde väl vara dags nu eller?
2015-07-03, 11:45
Medlem
Citat:
Läste du inte mitt inlägg eller förstod du inte. Det finns bara gratis pengar att hämta när man vet att marknaden har fel. I övriga fall måste man ta risk för att tjäna pengar.

Och du påstår att andra inte kan nåt om ekonomi.

Vet man hur marknaden ska gå så kan man alltid tjäna pengar och riskfritt kan det bara bli om man kan ställa upp en reverserande portfölj som skapar ett arbitrage och arbitrage är alltid så små relativt insatsen att det tar evigheter innan du blir rik.

Kanske dags att du slutar kalla andra för okunniga i områden där du själv är en dilettant.
2015-07-03, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och du påstår att andra inte kan nåt om ekonomi.

Vet man hur marknaden ska gå så kan man alltid tjäna pengar och riskfritt kan det bara bli om man kan ställa upp en reverserande portfölj som skapar ett arbitrage och arbitrage är alltid så små relativt insatsen att det tar evigheter innan du blir rik.

Kanske dags att du slutar kalla andra för okunniga i områden där du själv är en dilettant.

Jag måste än en gång upprepa att jag anser att den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån är marknadens bedömning. Detta är inget man kan tjäna gratis pengar på.

Du klarar tydligen inte av att förhålla dig till verkligheten utan måste förändra den för att klara debatten. Har inte mer tid för stollar som dig längre nu och batteriet är på väg att ta slut.
2015-07-03, 11:56
Medlem
baso80s avatar
Citat:

Men bubbelbabblarna här anser ju att marknaden haft fel i 20 är eller ännu mer. Du borde väl vara dags nu eller?

Vet inte var du får att folk i tråden säger att marknaden har fel, visa gärna inläggen.

Man kan läsa att folk tycker att marknaden inte kan med den säkerhet som man vill tro förutsäga ekonomiska lägen om 10 år. Det betyder inte att marknaden har fel utan att sannolikheten för marknaden inte korrekt förutsäger en bit in i framtiden är större än gemene man vill tro.

Vad gäller bubblan handlar det inte om att förutsäga när den spricker utan att den kommer att spricka pga orealistisk hastighet i prisökningen jämfört med många variabler som diskuterats.

Med spricka menas naturligtvis att när den går ner så går ner den en bra bit under antingen kort tid (1-3 år) eller längre tid.

Sen låter jag det vara osagt vad alla anser är "gå ner mycket" kontra "det är bara en prisjustering".
2015-07-03, 12:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Vet inte var du får att folk i tråden säger att marknaden har fel, visa gärna inläggen.

Man kan läsa att folk tycker att marknaden inte kan med den säkerhet som man vill tro förutsäga ekonomiska lägen om 10 år. Det betyder inte att marknaden har fel utan att sannolikheten för marknaden inte korrekt förutsäger en bit in i framtiden är större än gemene man vill tro.

Vad gäller bubblan handlar det inte om att förutsäga när den spricker utan att den kommer att spricka pga orealistisk hastighet i prisökningen jämfört med många variabler som diskuterats.

Med spricka menas naturligtvis att när den går ner så går ner den en bra bit under antingen kort tid (1-3 år) eller längre tid.

Sen låter jag det vara osagt vad alla anser är "gå ner mycket" kontra "det är bara en prisjustering".

Det finns gott om exempel på bubbelbabblare som är övertygade om att vi kommer få långt högre räntor än den prissättning som marknaden gör. Det kan du hitta själv.

Men visst en massa saker kan hända och marknaden tar med allt detta i sin bedömning när priset sätts.
2015-07-03, 12:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ur kommentar i DI av Henrik Mitelman :

"Dessvärre är det få som oroar sig. Hushållen njuter av minimala bolånekostnader,
stigande huspriser och upptrissade värderingar på alla andra tillgångar som har
räntan som bas. Och regeringen vill inte vara den som stoppar festen. Där har vi
receptet för ett urspårat kalas som det kommer att ta år att städa upp efter."

Men i en stor bubbla ryms förstås åtskilliga uppblåsta typer ...

Ja fast vad vinner man på att inte delta på kalaset?! Det finns inga tecken på att det kommer att ta slut den närmaste framtiden. Inte på långa vägar...

och då har jag ändå gjort mig skuldfri ändå.

Jag vet inte hur många det tongångarna har sett ut på det där sättet och den som fastnat i det tänket blir det den största förloraren i långa loppet.

Jag sparar i dagsläget ca 8000 kr/ månad på att äga min bostad mot om jag skulle hyra densamma med förstahandskontrakt. I jämförelse med andra hand skulle jag spara ännu mer.

Det blir 96 k per år som jag kan amortera för. vad sparar man på att hyra?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-03 kl. 12:32.
2015-07-03, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Hur ska stora skuldberg motverkas hade du tänkt?

Med alltid löfte om framtida avkastning?

Och i så fall vad tycker du är en rimlig ökning av skulderna i ett land per år?

Säg siffran så ska vi jämföra med dagens siffror.

Värdeökningen har gjort hästjobbet när det kommer till amorteringar. Så varför ska man tvinga folk som varit inne i marknaden länge att amortera, när man redan kommit upp i en bra insatsnivå?
2015-07-03, 12:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast vad vinner man på att inte delta på kalaset?! Det finns inga tecken på att det kommer att ta slut den närmaste framtiden. Inte på långa vägar...

och då har jag ändå gjort mig skuldfri ändå.

Jag vet inte hur många det tongångarna har sett ut på det där sättet och den som fastnat i det tänket blir det den största förloraren i långa loppet.

Jag sparar i dagsläget ca 8000 kr/ månad på att äga min bostad mot om jag skulle hyra densamma med förstahandskontrakt. I jämförelse med andra hand skulle jag spara ännu mer.

Det blir 96 k per år som jag kan amortera för. vad sparar man på att hyra?

Så är det. Det som kortsiktigt innebär hög risk innebär ofta låg risk på lång sikt. Detta samtidigt som låg risk på kort sikt ofta innebär hög risk på lång sikt.

Jag förväntar mig inte att bubbelbabblarna ska förstå detta men du gör det säkert.
2015-07-03, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast du har ett betydligt långsammare skeende och det är främst fastighetsägaren som får ta smällen.
Fastighetsägare med belånade fastigheter gör just nu en bra förtjänst på de låga räntorna. För inte har de väl sänkt era hyror mht lägre räntekostnader? Nej, skulle inte tro det.

Den som äger sitt eget boende dra själv nytta av de låga räntorna - och får naturligtvis också ökade kostnader om räntorna stiger. Den som har en mellanhand mellan sig själv och risken får alltid betala en premie för det. Därför blir det dyrare att hyra än att äga. Smällen får hyresgästen ta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in