2015-07-03, 10:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Haha, ta det på svenska tack. Nej men när man tänker närmare på det så måste man ju kunna dömas för medhjälp även om medgärningsmannen går fri. Men sen kan det ju finnas kryphål i lagen ibland också.

Hehe. Jo det var min spontana uppfattning och lagtexten utgör inget hinder men av SOU:n att döma så var det i vart fall före 1944 inte möjligt, men som sagt nu verkar man kunna dömas för medhjälp även om gärningsmannen går fri.
2015-07-03, 10:20
Medlem
Usch vad hemskt det hela är
Hoppas mannen får den behandling han behöver så detta inte sker igen!
Nu har ju han iaf erkänt istället för att ha haft "amnesi".
2015-07-03, 10:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenRaketForskare
Usch vad hemskt det hela är
Hoppas mannen får den behandling han behöver så detta inte sker igen!
Nu har ju han iaf erkänt istället för att ha haft "amnesi".
Har han erkänt? Det har jag missat. Hur vet du det?
2015-07-03, 10:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja det hoppas jag verkligen inte att han har gjort. Han ska få lida ordentligt med sina "hypotetiska" bortförklaringar.
2015-07-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Tror hen drömmer ! Se hens tidigare inlägg 😉
2015-07-03, 10:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Sant, vi har alla enbart förslag att komma med!

Och visst ar du helt rätt i att det är ett misstag att låsa sig vid att den äldre brodern är överbevisad i skuldfrågan. Han är ju trots allt enbart på sannolika skäl misstänkt och den yngre brodern är ju fortfarande misstänkt (även om en lägra grad och utsläppt).
Och inte att förglömma så kanske en Mr. X dyker upp under utredningens gång?

Men baserat på den information som nu advokaten har "läckt" i och med hennes överklagan så ser det ut som om det finns både vittnen och teknisk bevisning som på något sätt pekar mot hennes klient.

Mystiken tätnar.....

Hehe, jag hör dig..
Den yngre brodern var också häktad på sannolika skäl misstänkt för mord -- frisläppt med kvarstående lägre misstankegrad. Jag sätter inget direkt samband eller värde i det, i en jämförelse med den äldre brodern, men ändå värt att påpekas = något svajigt ärende.

Teknisk bevisning, vittnesmål och ej samstämmiga uppgifter, samt det faktum att Göta HR inte verkade behöva åklagarens förklaring vid första omgången överklagande KANSKE talar sitt tydliga språk om storebror.
Att hugga ut något i sten är alltför tidigt, men man kanske kan hugga ut ärendet i plast?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-03 kl. 10:59.
2015-07-03, 10:40
Avslutad
Om brodern är gärningsmannen (vilket jag inte tror) i denna komplott så måste det röras om ett beställningsjobb. Litauerna är då garanterat agenter eller yrkesmördare. Eller betalda "målvakter" som tar skulden för någonting större och ondskefullare - med anknytning till Lisas Pappa. Vi pratar konspirationer och plantering av bevis, smutsiga poliser eller kräk inom missing people. Om folk bara visste vad maktens män konspirerar i deras slutna cirklar, folk skulle bli mörkrädda. Det minst sannolika är att en seriemördare har varit i farten. Nu låter jag nog som värsta foliehatten, men den smällen kan jag ta.

Så länge ärendet tystas ner och vi medborgare inte får reda på sanningen så kommer konspirationerna att öka.
Senast redigerad av dirtydave82 2015-07-03 kl. 10:44.
2015-07-03, 11:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om man utgår från att han är skyldig kan turbulensen i början av fallet kanske få sin förklaring.
Jag tänker på att NB:s första advokat Helena Svärd blev anklagad för jäv pga sin koppling till MPS. Hon friades från detta men hoppade av ändå.

Vem anmälde henne för jäv?
Kan det ha varit ett huvudvittne eller någon närstående till ett sådant huvudvittne?

HS talade om förtroendet för rättssystemet och den stora massmediala bevakningen som skäl till att hoppa av trots att hon inte ansågs jävig.

I själva verket kanske hon var övertygad om sin klients skuld...
2015-07-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
haha nej, tack gode gud för det

Bra
Jag tror att du kan släppa dina konspirationsteorier om agenter, målvakter, yrkesmördare
Här har en ung vacker kvinna mördats en sommarkväll och det har hänt förr utan någon inblandning av agenter
2015-07-03, 11:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om man utgår från att han är skyldig kan turbulensen i början av fallet kanske få sin förklaring.
Jag tänker på att NB:s första advokat Helena Svärd blev anklagad för jäv pga sin koppling till MPS. Hon friades från detta men hoppade av ändå.

Vem anmälde henne för jäv?
Kan det ha varit ett huvudvittne eller någon närstående till ett sådant huvudvittne?

HS talade om förtroendet för rättssystemet och den stora massmediala bevakningen som skäl till att hoppa av trots att hon inte ansågs jävig.

I själva verket kanske hon var övertygad om sin klients skuld...

Det låter onekligen som en anmärkningsvärd företeelse att hon på så kort tid kunnat bilda sig den uppfattningen. Hon begärde om sin entledigande förhållandevis omgående om jag minns rätt. Skulle hon vidare haft några som helst misstankar redan innan hon blev förordnad, vilket jag inte kan se hur hon skulle kunna haft, skulle hon inte tackat ja till uppdraget.

Säger inte att den för den skulle inte var så, jag säger bara att jag anser det som osannolikt
2015-07-03, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Bra
Jag tror att du kan släppa dina konspirationsteorier om agenter, målvakter, yrkesmördare
Här har en ung vacker kvinna mördats en sommarkväll och det har hänt förr utan någon inblandning av agenter

Har dock aldrig hänt där brottsoffret pappa är högt uppsatt inom försvarsmakten. Och sedan hur ärendet har skötts, det har snart gått en månad och vi medborgare vet fortfarande inte hur människan dog. Tror du jag plockar mina spekulationer från tomma intet? Nej. Ett avvikande fall = avvikande motiv.
Senast redigerad av dirtydave82 2015-07-03 kl. 11:31.
2015-07-03, 11:33
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Jag är helt med dej på sådana teorier.

Varför går litauens regering via sin ambassadör här i sverige ut och beklagar mordet och undersyryker att de vill behålla sina goda diplomatiska kontakter med sverige??
Är det random bonde och litauerna råkar bli misstänkta för mord är inte gängse gång för litauen att offentligt gå ut och beklaga innan litauerna ens är dömda!
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Har dock aldrig hänt där brottsoffret pappa är högt uppsatt inom försvarsmakten. Och sedan hur ärendet har skötts, det har snart gått en månad och vi medborgare vet fortfarande inte hur människan dog. Tror du jag plockar mina spekulationer från tomma intet? Nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in