Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Ja i det sk Sommarmordet så blev det väl dråp i TR och vållande i HR för två knivhugg i bröstet om jag inte minns helt fel. Men jag klämmer in en annan fråga här, kan man dömas för medhjälp om det inte finns någon bevisad medgärningsman? Tex om du är ensam åtalad i det fallet som den här tråden handlar om. Jag kan inte hitta någon straffskala för medhjälp till mord men normalt sett så ger det ju lägre straff än mord.
1. Tanken är att medhjälp, försök m.m. ska ge samma straffvärde som om man är gärningsman själv eller om brottet fullbordas. Huruvida det upprätthålls i praktiken är en annan fråga eftersom det ofta tas med i straffvärdebedömningen som "förmildrande" omständighet.
2. Bra fråga, var faktiskt tvungen att leta fram en SOU från 1944 för att ge dig ett korrekt svar.
I denna går det att utläsa (SOU 1944:69).
"Enligt förslaget förutsättes för ansvar för anstiftan eller medhjälp, i motsats till vad fallet är enligt gällande rätt, icke att ansvar kan ådömas en gärningsman. Den som anstiftat annan till gärning vilken objektivt sett är mened eller övat medhjälp därvid, blir därför enligt förslaget att döma för anstiftan eller medhjälp utan hinder av att gärningsmannen går fri från straff"