Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ytterligare en fundering om telefonen (det jag utelämnar har jag inga vidare teorier om som hur det började och varför t ex):

Lisa kan ha uppfattat ett hot och försökt fly, med sin telefon fortfarande i handen. Hon kan då ha sprungit söderut och gm efter. När han hinner ifatt tar han telefonen och krossar den för att förhindra att Lisa ska någon som helst möjlighet att kommunicera med omvärlden.

Det skulle kunna förklara varför mopeden står med nyckeln och påsen kvar bredvid.

Äntligen en intelligent spekulation, som förklarar varför mopeden står kvar och Lisas saker är utspridda.
2015-07-05, 11:11
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Äntligen en intelligent spekulation, som förklarar varför mopeden står kvar och Lisas saker är utspridda.

En spekulation från en person som uppenbarligen inte känner till omgivningen.
2015-07-05, 11:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ytterligare en fundering om telefonen (det jag utelämnar har jag inga vidare teorier om som hur det började och varför t ex):

Lisa kan ha uppfattat ett hot och försökt fly, med sin telefon fortfarande i handen. Hon kan då ha sprungit söderut och gm efter. När han hinner ifatt tar han telefonen och krossar den för att förhindra att Lisa ska någon som helst möjlighet att kommunicera med omvärlden.

Det skulle kunna förklara varför mopeden står med nyckeln och påsen kvar bredvid.
Jaha, så Lisa skulle ha sprungit 1,3 km med mördaren hack i häl, tappat fodralet och fortsatt 400 meter innan GM kom ikapp. Är det så du menar? Hur hamnade handsken i ladan?
2015-07-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle inte ett dåd utan planering hinnas med inom denna tidsram?

Impuls, lokal kännedom och tillgång till bil ger väl ett hastigt förlopp.

Visst kan ett impulsivt dåd (ej avsiktligt vållande) mycket väl hinnas med inom denna tidsperiod. Men den (vad vi vet) magra, till icke existerande förekomsten av teknisk bevisning, DNA spår, identifierad plats för gärningen etc, tycker jag talar för planering från start. Av någon.
2015-07-05, 11:18
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle inte ett dåd utan planering hinnas med inom denna tidsram?

Impuls, lokal kännedom och tillgång till bil ger väl ett hastigt förlopp.
Sant. Men det finns ytterligare en dimension i det hela:
Om ett dåd är planerat så har GM avsatt tid efter själva gärningen.
Om det däremot är ett impulsdåd så har visserligen GM exakt lika mycket tid till förfogande innan någon börjar leta (pappan kommer till platsen) osv men GM har ju inte tid att förslösa för då kan han ju inte förklara för sina närstående var han hållt hus någonstans och blir därigenom misstänkt av sina egna.

Detta betyder att: Om det är den häktade äldre brodern som är GM så har med största sannolikhet den yngre brodern samt kvinnan varit helt ovetande om att han utförde dådet.
Varför? Naturligtvis på grund av det fetade ovan, tillhörigheterna - "fynden", har slängts i panik troligtvis för att han inte ska vara borta för länge så att brodern och kvinnan får anledning att ställa frågor som han inte kan besvara samt som en logisk följd av detta bli misstänkt av sina egna.

Så tid kan vara relativt beroende på gärningens natur.
Senast redigerad av kakburk 2015-07-05 kl. 11:21.
2015-07-05, 11:19
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

Det bör isf. vara mer påtagligt än att hon uppfattat ett hot då hon förmodligen var startklar och kanske tom satt på mopeden.
Då bör hon rimligtvis kört iväg i det fall hon bara uppfattat ett hot.
Jag tror hotet eller attacken var mer direkt handgriplig och påtaglig.
Kanske GM attackerade henne direkt, kanske GM hindrade henne handgripligen att komma iväg på mopeden och att hon då i panik istället sprang från platsen för att bli upphunnen.
Visst är det en tänkbar förklaring med nyckeln i låset och påsen bredvid, men som sagt hotet bör ha varit påtagligt i det fall hon sprang från platsen.

Edit: En väldig risk för en GM att ta att bli upptäkt av någon jagandes en tonårsflicka i full fart.
Senast redigerad av krackelerar 2015-07-05 kl. 11:23.
2015-07-05, 11:21
Medlem
Citat:

Eller så kommer det en halvt hysterisk person springande rundar gaveln
där han vet att Lisa är.
Han skriker skynda kom min bror skadad kom fort snälla ta med mobil vi kan larma kom kom spring
skynda. Han har tur Lisa otur, det kommer ingen bil när dom korsar vägen.
2015-07-05, 11:23
Medlem
Jag har läst mig till i Litauisk media (med hjälp av google translate) att:
- man har hittat flickans tillhörigheter (saker?) hemma hos MGM).
- teknisk bevisning består av MGMs DNA på flickans kropp och microfibrer (?) som binder MGM till flickan.
- i en av de första artiklarna står det:
Enligt vittnen (MP?), försökte litauerna att förstöra bevis för brottet.
- i en av artiklarna står det att nycklarna till caféet brukade gömmas på en plats i ladan mittemot.

http://www.lrytas.lt/zyme/lisa-holm
2015-07-05, 11:26
Medlem
Detta kan också förklara varför de lämnade brodern i Sverige- de kanske t om tror att han är skyldig nu och vill lämna fanskapet.
2015-07-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolden
Jag har läst mig till i Litauisk media (med hjälp av google translate) att:
- man har hittat flickans tillhörigheter (saker?) hemma hos MGM).
- teknisk bevisning består av MGMs DNA på flickans kropp och microfibrer (?) som binder MGM till flickan.
- i en av de första artiklarna står det:
Enligt vittnen (MP?), försökte litauerna att förstöra bevis för brottet.
- i en av artiklarna står det att nycklarna till caféet brukade gömmas på en plats i ladan mittemot.

http://www.lrytas.lt/zyme/lisa-holm

Det här med nyckeln i ladan, någon som vet var i från den uppgiften
kommer från början?
2015-07-05, 11:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför skulle det kunna krävas fler transporter om kroppen var styckad?
Jag berörde en omständighet i ett annat inlägg........ OM kroppen är styckad och OM brottsplatsundersökningen p.g.a. omständigheterna är sådana, så kan delar transporteras vartefter det möjliggjorts.
Då kroppen är förklarad död, något polisen kan göra om "säkra dödstecken" föreligger, så kan kroppen bli kvar fōr att kunna säkra spår, etc.
Ett bra exempel i det avseendet är m.e.m. avrättningarna av två män och en kvinna (var det i Trollhättan?) där kropparna låg kvar på p-platsen/vägen/i bilen medans teknikerna jobbade.
VIKTIGT. Jag argumenterar inte för att en styckning har skett. Jag försöker att hitta argument för att kunna utesluta det.
OT. Skriver från mobilen. Krångligt. Ledsen för att "Trollhättan" kanske är felaktig referens?
2015-07-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
En spekulation från en person som uppenbarligen inte känner till omgivningen.

Men det är en möjlighet att Lisa sprang och blev jagad. Jag känner inte heller till omgivningarna, men om någon med onda avsikter ger sig på en flicka så är det möjligt att hon springer. Sen hur långt hon kommer är väl en annan sak. Att moppen står kvar orörd med nyckeln i låset, är underligt. Det visar att Lisa var klar för att åka. Men avbröt det hon höll på med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in