Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 03:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Så här års så är det väl inte råttorna som knaprar mest på en död kropp . När det är så här pass varmt så är det spyflugornas larver som knaprar på saker och ting . Och det går väldigt fort , tro mig . En kropp kan i princip vara nästan helt uppäten på fem dagar . Det kanske bara är skelettet och håret som är kvar och lite senor . Finns det sår på kroppen så går ju spyflugelarvernas arbete ännu fortare . Har den legat i ett slutet utrymme utan möjlighet för spyflugor att ta sig in däremot så är det väl förruttnelsen som är det stora problemet med liklukt och ett makabert utseende . . Ligger den i naturen kan man väl även tänka sig att något djur har tagit sig en smakbit . Makabra ord kanske men så går det till i verkligheten.

Nästan helt uppäten av larver på fem dar.
Jahapp.
2015-07-05, 03:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Kanske i denna?
http://www.ledarna.se/globalassets/foreningar/branschbevakning/sakerhetbevakning/raddningsbil.jpg

Och varför identifierade polisen först kroppen åt familjen?

Det är som du säger, det går inte att utesluta.

Varför citerar du ledningsbil i sammanhanget?
2015-07-05, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det vill jag inte gå ed på.

I ett knepigt ärende så kan det ske "bitvis" eftersom tekniker har gjort sitt så gäller ju en skyndsam transport för att avbryta förstörelsen av en del.....samtidigt som kanske andra delar fortfarande friläggs, etc.?
Du tror väl inte att tekniker lägger delarna "på hög" så att allt kan transporteras samtidigt?

Jag påstod inte det samlades "på hög" utan att transporten skedde på samma vis oavsett kondition.
2015-07-05, 03:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De kan ha flyttat kroppen när alla journalister var samlade mitt i natten för liveinfo från polisen. Alla var då så fokuserade på stt få en privat intervju med presstaleskvinnan att ingen hade total koll på vad polisen gjorde just då.

Något som jag har svårt att tänka mig då tekniker och rättsläkare antagligen behövde en hel del tid för undersökningar innan kroppen kunde flyttas?
2015-07-05, 03:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag påstod inte det samlades "på hög" utan att transporten skedde på samma vis oavsett kondition.

Om kroppen är "färsk" eller under stark förruttnelse så år jag enig med dig.

Men OM den är styckad så kan det krävas flera transporter.

Men det är i sig inte vad jag är ute efter......jag vill bara få fram att ingen har hittills bevittnat att kroppen har transporterats iväg av politivagn, begravningsbil, släpkärra eller vad som har nämnts i tråden.
2015-07-05, 03:33
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nästan helt uppäten av larver på fem dar.
Jahapp.

Saxat från nätet

Det kan röra sig om minuter innan flugorna landar och börjar lägga sina ägg. En död kropp är full av liv – på ett sätt mer liv än när personen levde. Trots det är det få som lockas att undersöka den sprudlande faunan.

Några hundra olika insektsarter kan dra nytta av en kropps förruttnelseprocess och hjälpa till med nedbrytningen. Insekterna kan delas in i flera grupper. Det skiljer sig hur fort de olika arterna kommer till kroppen efter att den dött, en del livnär sig direkt på kroppen, andra är mer intresserade av andra insekter. Vilka insekter som kommer åt kroppen om den ligger ute eller inomhus skiljer sig också åt. Det berättar Anders Lindström som är Sveriges enda rättsentomolog.

Det betyder att han bland annat undersöker insektsfaunan på lik för att till exempel fastställa hur länge personen varit död och om kroppen har flyttats. Anders Lindström är konsult åt Rättsmedicinalverket som ibland kan behöva hjälp med att bestämma omständigheterna runt någons död med hjälp av insekter.

Så dessa små gynnare kan alltså hjälpa till att lösa när LH dog och om hon har flyttats därefter ...
2015-07-05, 03:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Men det är i sig inte vad jag är ute efter......jag vill bara få fram att ingen har hittills bevittnat att kroppen har transporterats iväg av politivagn, begravningsbil, släpkärra eller vad som har nämnts i tråden.

Via den sista twitterkommentaren AB sägs att tekniker byter från vita kläder till blå. Tiderna har ett tekniskt fel vid rapporteringen men det går att räkna ut ungefär via tiden för gripandet dess innan.
Det verkar var vid 01-tiden.
Står ingen mer kommentar mer än att denne då ska kolla vad det innebär på morgonen.
Han står på framsidan av entré kan man avgöra via bilden.
Kan det helt enkelt handla om att media slog av och trodde de var klara?
Tror man kanske kan kolla på nån mer live - finns det ingen mer rapportering så har de likaväl missat avtransporten som AB iaf verkar ha gjort.
2015-07-05, 03:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Saxat från nätet

Det kan röra sig om minuter innan flugorna landar och börjar lägga sina ägg. En död kropp är full av liv – på ett sätt mer liv än när personen levde. Trots det är det få som lockas att undersöka den sprudlande faunan.

Några hundra olika insektsarter kan dra nytta av en kropps förruttnelseprocess och hjälpa till med nedbrytningen. Insekterna kan delas in i flera grupper. Det skiljer sig hur fort de olika arterna kommer till kroppen efter att den dött, en del livnär sig direkt på kroppen, andra är mer intresserade av andra insekter. Vilka insekter som kommer åt kroppen om den ligger ute eller inomhus skiljer sig också åt. Det berättar Anders Lindström som är Sveriges enda rättsentomolog.

Det betyder att han bland annat undersöker insektsfaunan på lik för att till exempel fastställa hur länge personen varit död och om kroppen har flyttats. Anders Lindström är konsult åt Rättsmedicinalverket som ibland kan behöva hjälp med att bestämma omständigheterna runt någons död med hjälp av insekter.

Så dessa små gynnare kan alltså hjälpa till att lösa när LH dog och om hon har flyttats därefter ...

1. Temperatur?
2. Vart befann sig kroppen?

Ingen kropp bryts ner till skelett på fem dagar vilket du antydde. Ibland undrar jag om folk ens sett road kill...
Ingenting i det du nu skriver ger belägg för den nedbrytningsprocess du skrev. Du citerar hur fort en flugjävel landar samt hur de sen tidsbestämmer utifrån stadier.
2015-07-05, 03:47
Medlem
Citat:
Om kroppen är "färsk" eller under stark förruttnelse så år jag enig med dig.

Men OM den är styckad så kan det krävas flera transporter.

Varför skulle det kunna krävas fler transporter om kroppen var styckad?
2015-07-05, 03:58
Medlem
Citat:
Via den sista twitterkommentaren AB sägs att tekniker byter från vita kläder till blå. Tiderna har ett tekniskt fel vid rapporteringen men det går att räkna ut ungefär via tiden för gripandet dess innan.
Det verkar var vid 01-tiden.
Står ingen mer kommentar mer än att denne då ska kolla vad det innebär på morgonen.
Han står på framsidan av entré kan man avgöra via bilden.
Kan det helt enkelt handla om att media slog av och trodde de var klara?
Tror man kanske kan kolla på nån mer live - finns det ingen mer rapportering så har de likaväl missat avtransporten som AB iaf verkar ha gjort.

Var det någon speciell anledning till att de bytte de kläder? Betydde blå kläder att det var kläder för hemfärd, eller blå för någon annan anledning?

Fick järnsläpp nu, men brukar ens liksäckar fotas när de bortforslas?
2015-07-05, 04:00
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
1. Temperatur?
2. Vart befann sig kroppen?

Ingen kropp bryts ner till skelett på fem dagar vilket du antydde. Ibland undrar jag om folk ens sett road kill...
Ingenting i det du nu skriver ger belägg för den nedbrytningsprocess du skrev. Du citerar hur fort en flugjävel landar samt hur de sen tidsbestämmer utifrån stadier.

Vad har du för erfarenhet av döda kroppar egentligen ??
Är det att du HAR sett Road Kill som du refererar till ??
Jag bortser helt från kommentarer från folk som inte vet vad de talar om .
Och skrev jag nånstans i mitt inlägg att det gällde vid alla temperaturer .
Eller att det gällde oavsett var kroppen varit nånstans .
istället för att leka Besserwisser så lär dig att läsa innan du kommenterar.
2015-07-05, 04:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att man utfört någon sådan transport med hjälp av räddningstjänstens ledningsbil.

Polisen identifierar alltid i ett fall som detta.
Dom har då flera olika möjligheter, att ta hjälp av nära anhöriga är bara en av dom.

Du kan skriva: Jag vet. För det är korrekt.
Man transporterar inte likdelar/lik i en ledningsbil. Skriver det tydligt och klart så denna fundering kan vara fullständigt over and out.

Räddningstjänstens ledningsbil for i väg från platsen.
Vad som kan ske - även för en ambulans på plats - är att de kan omdirigeras till ett annat larm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in