2015-07-02, 02:00
Bannlyst
Nu kommer jag med en spelare som ni aldrig hört om. Bara sök hans namn så kommer det inte komma upp mycket. Nämligen Damien Johnson från Nordirland. Spelade bland annat i Birmingham. Riktig slitvarg och central mittfältare som inte fått den cred han förtjänade. Undrar vad han gör nu. Vet ju att han typ är scout och snart ska jobba som Nordirlands u-21 assisterande coach men hur är det med familj? Har han barn och fru?

Hur som haver, om jag vore coach hade jag alltid spelat med Damien. Synd bara att han var så skadebenägen annars hade han alltid spelat och visat sitt register.
Citera
2015-07-02, 12:32
Bannlyst
Överskattade:

John Guidetti han har vunnit skytteligan i Eredvise (en liga i ungefär samma klass som Allsvenskan) där han gjorde nästan hälften av sina mål på straffar. Ungefär där tar hans vettiga meriter slut. Platsade inte i city, platsade inte i Stoke, platsade inte i Celtic. Har, trots att han inte har några speciella egenskaper som gör att han sticker ut, lyckats snacka och gapa till sig en hype i Sverige. Och den har blivit värre. Trots att han inte under en enda match i hela U21-mästerskapet är speciellt bra så har han lyckats printa in i svenska skallar att han gjorde något slags kanonmästerskap. Kom inte med i UEFAs all star-lag trots svag konkurrens från anfallare. Vill ändå återkomma till hans egenskaper; han är långsam, han har dålig touch, han är inte särskilt bra i huvudspelet trots att han har bra längd, han har inget speciellt skott, han har ingen speciell spelförståelse. Det enda han är bra på är att skjuta straffar. Och att prata. Det verkar man komma långt på. Jag sa redan för sex år sedan när jag såg honom spela i citys U18-lag att killen verkligen inte är något speciellt, osynlig och anonym i varje match jag såg honom. Ändå var han pigg på att skrika om hur bra han själv var.

Alla som spelar i ett lag med en organiserad backlinje, så kallat John Terry-syndom vi kan väl ta just John Terry, som alltid nämns i termer som "lejon-hjärta", "härförare" och andra macho-termer. Kanske för att han är en av fotbollsvärldens största svin och alfahanar. Spelar under Mourinho, står med fyra defensiva mittfältare framför sig och ytterbackar som inte får vara offensiva och nickar bort bollar. Terry springer uppskattningsvis 5km per match. Rör sig knappt. Terry har varit en riktigt bra mittback, inget snack om saken. Men när han spelat i lag som inte haft någon vidare organisation, som det engelska landslaget eller under AVB i Chelsea så har han blivit så avslöjad att det är löjligt. Gary Cahill hade inte stuckit ut i Bolton, men blir ändå hyllad som en stjärna. Däremot orkar jag inte ta hans case här, då jag tror många Flashbackare inte håller honom så högt. Däremot hade Kalle Karlsson med Gary Cahill i årets PL-lag. Vilken expert. (på tal om överskattad).

Då kommer vi in på nästa överskattade spelare, nämligen en målvakt vid namn Petr Cech. Det är sen gammalt att spelare automatiskt blir bättre när de sitter på bänken, det händer varenda spelare i varenda lag. Spelare som "inte får chansen", har en enorm status bland fans och det märks inte minst i svenska landslaget där det alltid skriks högt om spelare som ska in, Nordfeldt är väl kanske ett bra exempel på en spelare som förmodligen är grovt överskattad i Sverige. Nåja, nu ska det handla om Cech som fått samma status. Han sitter på bänken. Dessutom gynnas han också av organisationen, han har sju defensiva spelare framför sig och alla vet precis hur dom ska agera. Att Petr Cech gjort fler tavlor, blivit fegare i dueller och blivit bänkad är inget som nämns när han går till Arsenal, där han ses som en frälsare. Nu ska det bli roligt att se Cech i en backlinje som inte har den bästa organisationen och se hur han löser det. Återigen, Cech är bra, men hans storhet har blivit grovt överdriven. Han är inte bland de fem bästa målvakterna i världen.

En annan målvakt som är överskattad är Manuel Neuer. Tveklöst en av världens bästa. Men tongångarna är så bisarra kring denna man att det inte är sant, ett jävla gapande om ballon d'or efter VM trots att han egentligen hade ett väldigt lugnt VM. Tyskland vann inte med 7-1 i VM-semi tack vare honom. snillet_1 här på Flashback har dragit den mest klockrena kommentaren någonsin angående Neuer. Så klockren att jag måste citera: Neuerismen har tagit över. Se auktoritär ut, gör några spektakulära nickar och ett par tv-räddningar och så är du en "favorit" bland folk. De ifrågasätter inte. Ser bara att nissen i målet syns och får för sig att här har vi en kanonmålvakt.

Precis så är det. Det majoriteten av alla överskattade spelare har gemensamt är att de syns, ofta både på och utanför planen. En slags karisma som gör att folk noterar dom. Att Neuer gör bisarra tavlor emellanåt glöms lätt bort, nej bara han går ut och gör en glidtackling så har han ju "revolutionerat" fotbollen...

Wayne Rooney tydligen räcker det med att vara bra var fjärde match för att pöbeln ska få ståfräs. För det är precis vad Wayne Rooney är. Han gör två mål mot Arsenal för att sedan misslyckas med precis allt i de tre nästkommande matcherna. Rooney är en bra spelare, men så långt ifrån världstoppen man kan komma för tillfället. Ändå tycks han stå jättehögt i kurs bland Erik Niva-typer och pöbeln rent allmänt. Hur kan han komma undan med sina svaga insatser, är det "han syns"-syndromet som spökar igen? För Wayne Rooney jobbar trots allt jättehårt, det borde betyda att han tillhör världstoppen... Jämför honom med Aguero, Suarez. Ja, ni ser själva. Skrattretande.

Sergio Ramos är den nya Carles Puyol. Hans syns mest och kommer gärna med en glidtackling i sista sekunden för att rädda upp ett misstag han förmodligen gjort själv. Det har jag märkt en hel del på lägre nivåer, i mitt lokala lag som spelar i division 5 så gjorde en mittback en bakåtpassning som blev för lös, då sprang han ikapp motståndaren och glidtacklade bort bollen till hörna. Publiken blev som i extas och efteråt var hyllningarna inte nådiga. Det ingen tänkte på var att det han egentligen åstadkom var att gå från att ha bollen under kontroll till att ge bort en hörna med en glidtackling. Det var helt fantastiskt gjort enligt publiken. Exakt samma fenomen gäller för Ramos. Det faktum att han är opolerad (flest gula och röda i La Ligas historia), ständigt står fel och är för aggressiv tycks inte störa många. Han syns ju.

Underskattade

David De Gea tveklöst världens bästa målvakt. Trots att han hållit en enorm nivå sedan 2011 så är folk ändå lite mer skeptiska till honom än andra målvakter. Det är sjukt märkligt. Jag diskuterade De Gea med en kompis som hävdade att Courtios är bättre. Jag undrade vad han menade, och han menade på att De Gea visat för lite och att Courtios visat mer. Sinnessjukt faktiskt. De Gea gör aldrig några tavlor, han är säker i luften, han är bra med fötterna och framför allt är han den bästa målvakten i världen på att rädda skott. Vilket är hans största styrka. Men det som ändå är mest imponerande är att han ständigt spelar i ett virrigt försvar, utan organisation och utan kontinuitet. Han spelar i ett lag som aldrig spelar med samma backlinje två matcher i rad.

Chris Smalling är Englands bästa mittback. Har utvecklats enormt under förra säsongen och kommer bevisa den kommande säsongen vilken hög nivå han håller. Det har han iofs gjort under hela våren, men han kommer knappast få någon uppmärksamhet för det. Han syns ju för lite. Enormt snabb och stark, grym i luften och läser spelet bra. Med dessa egenskaper har Smalling allt. Hans fötter är fortfarande sisådär, men har förbättrats. Det är ändock en relativt oviktig egenskap för en mittback, trots att folk gärna ser en mittback som kan passa men inte kan försvara nuförtiden.

Sedan finns det flera spelare jag tycker är lite underskattade, som Matic i Chelsea, som Busquets i Barcelona. Listan kan göras längre, men jag har kladdat tillräckligt. Och ni behöver inte påpeka stavfel.
Citera
2015-07-02, 12:52
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Underskattade: Andreas Isaksson, Johan Elmander, Anders Svensson.

Tre av landslagset basta spelare under 2000-talet, och anda har "fans" forsokt tjata bort dem från landslaget under flera ar.

Overskattade: Olof Mellberg. Han var battre an samtliga backar vi har nu och hade alltid en beundransvärd inställning, men han var lange en sakerhetsrisk i landslaget och ett traben. Langt ifrån att halla samma klass som tidigare landslagsmittbackar som Patrik Andersson, Johan Mjallby, och Joachim Björklund.

Edit: Mellberg var bra, men inte fullt sa bra som manga vill gora gallande.

Vet inte om du är seriös med dina underskattade spelare, men Elmander och Svensson har ju gjort ungefär en bra sak vart 5:e år?
Citera
2015-07-02, 13:01
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
John Guidetti han har vunnit skytteligan i Eredvise (en liga i ungefär samma klass som Allsvenskan) där han gjorde nästan hälften av sina mål på straffar. Ungefär där tar hans vettiga meriter slut. Platsade inte i city, platsade inte i Stoke, platsade inte i Celtic. Har, trots att han inte har några speciella egenskaper som gör att han sticker ut, lyckats snacka och gapa till sig en hype i Sverige. Och den har blivit värre. Trots att han inte under en enda match i hela U21-mästerskapet är speciellt bra så har han lyckats printa in i svenska skallar att han gjorde något slags kanonmästerskap. Kom inte med i UEFAs all star-lag trots svag konkurrens från anfallare. Vill ändå återkomma till hans egenskaper; han är långsam, han har dålig touch, han är inte särskilt bra i huvudspelet trots att han har bra längd, han har inget speciellt skott, han har ingen speciell spelförståelse. Det enda han är bra på är att skjuta straffar. Och att prata. Det verkar man komma långt på. Jag sa redan för sex år sedan när jag såg honom spela i citys U18-lag att killen verkligen inte är något speciellt, osynlig och anonym i varje match jag såg honom. Ändå var han pigg på att skrika om hur bra han själv var.

Håller med i allt. Tycker det är frustrerande att han på något vis hyllas som U21-lagets stora hjälte. Högst medioker turneringen igenom. Bättre då att lyfta fram vår centrallinje som i stora delar av briljant turneringen igenom. Men nej, John får alla cred. Han har väldigt, väldigt mycket att bevisa.

Citat:
Wayne Rooney tydligen räcker det med att vara bra var fjärde match för att pöbeln ska få ståfräs. För det är precis vad Wayne Rooney är. Han gör två mål mot Arsenal för att sedan misslyckas med precis allt i de tre nästkommande matcherna. Rooney är en bra spelare, men så långt ifrån världstoppen man kan komma för tillfället. Ändå tycks han stå jättehögt i kurs bland Erik Niva-typer och pöbeln rent allmänt. Hur kan han komma undan med sina svaga insatser, är det "han syns"-syndromet som spökar igen? För Wayne Rooney jobbar trots allt jättehårt, det borde betyda att han tillhör världstoppen... Jämför honom med Aguero, Suarez. Ja, ni ser själva. Skrattretande.

Jag har inga sympatier för Premier League-fotboll i allmänhet eller United i synnerhet - men jag tycker Rooney är fullständigt briljant när han är som bäst. Precis som du säger så är han alldeles för ojämn. Jag har vurmat i fotbollsforat under flera år för att han helt enkelt har för dåliga medspelare. Nu har han visserligen gått ned sig en aning, men hade man satt honom i Real Madrid eller Bayern München för 3-4 år sedan så hade hans storhet på ett tydligare sätt noterats.

Bortser vi ifrån hans notoriska kämpaglöd och känsliga fötter så är det förstås spelförståelsen som sticker ut. Magnifik och alldeles för smart för sin omgivning. Jag vill hävda att om han hade lämnat United tidigare för Real Madrid, Bayern München eller för all del Barcelona (även om jag har svårt att se honom gå in naturligt i lagets spelsätt) så hade han garanterat haft möjlighet att plocka en boll och tituleras världens bästa fotbollsspelare för något enskilt år.

Han är inte i nivå med Messi och Ronaldo över tid, men när han är som bäst så ligger han precis där under.
Citera
2015-07-02, 13:03
Medlem
jimichs avatar
Överskattade:

Paul Pogba visst han spelar inte dåligt, men så mycket uppmärksamhet han får till skillnad från andra på mittfältet i juventus är fel, t.ex. när Vidal storspelar.

Steven Gerrard Tycker han mest är loj och slö ( och snubblar)

Mario Balotelli Säger väl sig själv, skön spelare men att det har spenderats 59 m £ på honom kan man fundera hur det blev så, märkt av honom mer på sidan av planen än på..

Underskattade:

Gareth Bale Tycker Bale får enormt mycket skit nu i Real, snabb explosiv spelare med enormt bra frisparkar som hamnar i skuggan av Ronaldo.

Gervinho Fick mycket kritik efter hans dåliga karriär i Arsenal men spelar väldigt bra nu.

Nuri Sahin Spelade dåligt i Real, och liverpool men han snittat 7.24 matchrating i Dortmund trots deras dåliga säsong, borträknat från CL.
Citera
2015-07-02, 14:13
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
Paul Pogba visst han spelar inte dåligt, men så mycket uppmärksamhet han får till skillnad från andra på mittfältet i juventus är fel, t.ex. när Vidal storspelar.
Trams. Pogba är en best på plan.
Citera
2015-07-02, 14:15
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Trams. Pogba är en best på plan.

Från och till, en spelare som vidal tycker jag är bättre.
Citera
2015-07-02, 19:09
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Överskattade:

.
Skitsnack.

Platsade inte i Celtic? Han öste in mål tills han blev bänkad pga att han inte ville förlänga/flörtade med Feyenoord.

Kan inte skjuta? Vi säger så.
https://www.youtube.com/watch?v=KAjoXbpcaJ0
https://www.youtube.com/watch?v=izc9Of16bM0
https://www.youtube.com/watch?v=UOJbK4vIcog
https://www.youtube.com/watch?v=2unCzC2gMNI
https://www.youtube.com/watch?v=BeWUBlx4Z8Q

Just hans tillslag är hans absolut främsta egenskap.

Hans spelförståelse? Tja, den duger tydligen för att göra 20 mål i Eredevise som 19-åring.

Såg du hans volley som strök strax över ribban i slutat av Portugal-matchen? Den kroppskontrollen och den tekniken hade visade där var imponerande.

Slänger in denna också, bara för att...https://www.youtube.com/watch?v=LqWMgtXcih4

Guidetti är inte överskattad. Väldigt få håller honom som bättre än vad han verkligen är. Att folk gillar honom är en annan sak.
Senast redigerad av chran508 2015-07-02 kl. 19:13.
Citera
2015-07-02, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Skitsnack.

Platsade inte i Celtic? Han öste in mål tills han blev bänkad pga att han inte ville förlänga/flörtade med Feyenoord.

Kan inte skjuta? Vi säger så.
https://www.youtube.com/watch?v=KAjoXbpcaJ0
https://www.youtube.com/watch?v=izc9Of16bM0
https://www.youtube.com/watch?v=UOJbK4vIcog
https://www.youtube.com/watch?v=2unCzC2gMNI
https://www.youtube.com/watch?v=BeWUBlx4Z8Q

Just hans tillslag är hans absolut främsta egenskap.

Hans spelförståelse? Tja, den duger tydligen för att göra 20 mål i Eredevise som 19-åring.

Såg du hans volley som strök strax över ribban i slutat av Portugal-matchen? Den kroppskontrollen och den tekniken hade visade där var imponerande.

Slänger in denna också, bara för att...https://www.youtube.com/watch?v=LqWMgtXcih4

Guidetti är inte överskattad. Väldigt få håller honom som bättre än vad han verkligen är. Att folk gillar honom är en annan sak.

Med youtube-klipp kan man bevisa vad som helst. Skämtar herrn, när du hävdar att "väldigt få håller honom som bättre än vad han är"? Frågan nu bland pöbeln är ju vilket CL-lag han ska gå till. Som jag hävdat i en annan tråd så är han den mest överskattade spelaren nånsin i Sverige. Kan inte minnas att någon varit lika hypad utan riktig grund.
Citera
2015-07-02, 20:14
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Med youtube-klipp kan man bevisa vad som helst. Skämtar herrn, när du hävdar att "väldigt få håller honom som bättre än vad han är"? Frågan nu bland pöbeln är ju vilket CL-lag han ska gå till. Som jag hävdat i en annan tråd så är han den mest överskattade spelaren nånsin i Sverige. Kan inte minnas att någon varit lika hypad utan riktig grund.
Med youtube-klipp kan man motbevisa någon som påstår att en viss spelare inte kan skjuta. Vad annars kan man göra, förutom att faktiskt visa det svart på vitt? Jag har inte påstått att han besitter världens mäktigaste skott. Det var du som påstod att han inte kunde skjuta. Det kan han bevisligen.

Att folk diskuterar vilket CL-lag han ska gå till kan ju bero på att det är en del CL-lag som ska ha visat intresse för honom. Hade han varit iskall hade snacket gått annorlunda. Folk gillar Guidetti. Han är en "skön" kille. Hypad som person mer än som fotbollsspelare.
Citera
2015-07-02, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Med youtube-klipp kan man motbevisa någon som påstår att en viss spelare inte kan skjuta. Vad annars kan man göra, förutom att faktiskt visa det svart på vitt? Jag har inte påstått att han besitter världens mäktigaste skott. Det var du som påstod att han inte kunde skjuta. Det kan han bevisligen.

Att folk diskuterar vilket CL-lag han ska gå till kan ju bero på att det är en del CL-lag som ska ha visat intresse för honom. Hade han varit iskall hade snacket gått annorlunda. Folk gillar Guidetti. Han är en "skön" kille. Hypad som person mer än som fotbollsspelare.

ALla i hela världen kan få på drömskott, det betyder inte att man har ett bra skott. Hans distansskott är, relativt sett, inte särskilt bra. Men tror du på allvar att han går till ett CL-lag i någon av de stora ligorna? Inte en chans att ens klubbar som Liverpool eller Tottenham skulle nappa.
Citera
2015-07-02, 20:26
Medlem
chran508s avatar
Citat:
ALla i hela världen kan få på drömskott, det betyder inte att man har ett bra skott. Hans distansskott är, relativt sett, inte särskilt bra. Men tror du på allvar att han går till ett CL-lag i någon av de stora ligorna? Inte en chans att ens klubbar som Liverpool eller Tottenham skulle nappa.
Men alla kan inte göra det flera gånger. Kolla bollträffen mot Grekland. Varför tror du ens han är förste frisparksskytt? Förmodligen hänger han en del baljor även på träning. Vad krävs egentligen för att du ska tycka att någon kan skjuta? Vad ska man behöva göra? Du inser att de målen jag länkade inte är alla hans mål va? Det var de första jag kunde hitta på den dryga halvminut jag lade ner på att leta.

Vilket lag han går till? Ingen aning. Jag har inte spekulerat i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in