Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 16:00
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo fast några saker gör mig tveksam till det tvärsäkra påståendet, t ex:

1. Dödsorsaken är inte fastställd, och det har sagts att det kan dröja lång tid
2. MGM blånekar till all inblandning
3. Om det handlade om påkörning där Lisa ej avled direkt - hur avled hon då?

Ursäkta om jag är trött nu, det är lite varmt idag.
De har kommunicerats att detta rör sig om mord, de har dock inte offentliggjort dödsorsaken.
Litauern sitter anhållen på sannolika skäl misstänkt för MORD, alltså inte för vållande eller någon smitning.
Det handlar om mord.
Att GM nekar är inte på något sätt unikt eller tecken på oskuld, de finns de som nekar in i döden trots överväldigande bevisning.
De finns de som nekar trots överväldigande bevisning i form av DNA.
Lite lustigt med stolpskotten i tråden som tror att någon som nekar, att detta skulle vara ett tecken på oskuld. Hehe.
2015-07-02, 16:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fetade ovan är jag benägen hålla med om, men det skadar inte att pröva inbrottshypotesen och en i så fall panikslagen gm. Men som sagt: något långsökt är det.

Det mest närliggande är en gm som väntat ut LH, under knivhot fört henne till ladan och sin väntande bil, LH:s ena handske har tappats på vägen, gm har våldfört sig på LH och dödat henne i någon av byggnaderna kring ladan, alt. fört henne direkt till annan plats (som torde ha legat mellan kaféet och fp), på vägen slängt ifrån sig LH:s sönderslagna mobil (hjälmen kan han ha behållit)...

Att denne gm skulle vara någon av bröderna förefaller minst lika långsökt som att en panikslagen inbrottstjuv skulle ha dödat LH, men ingenting kan uteslutas när vi sitter inne med så knapphändig info. - Jag ser mer NB som en panikslagen gm, än en utstuderad gm som med kallt blod planerat ett överfall bakom ryggen på sin hustru.

Men jag vet inte om merparten av de i tråden som är mer benägna att tro att polisen har rätt GM tror att det var ett planerat dåd. Jag tror inte på det i varje fall. Ett närmande som slog helt fel. Ilska, hotelser om att pappa minsann skulle kontakta deras chef och då skulle... En situation som eskalerar till att en person som har en impulskontroll som klickar i vissa lägen plötsligt gör något väldigt överilat. Och sen står där med en död kropp.

Men fortfarande känns det rätt meningslöst så länge vi inte vet vad det faktiskt föreligger för indicier och vad det tekniska beviset/bevisen består i. Att utgå från att det är kassaskåpssäkra grejer är dumt. Att som vissa alternativteoretiker i tråden utgå från att det nog är DNA på handsken + att utredarna tycker att litauerna uppträdde "misstänkt" när de rörde sig runt på Martorp är ännu dummare. Personligen gissar jag att det som finns inte är så bra som utredarna skulle önska, men ändå ger så pass många pusselbitar att man får ta till mycket långsökta förklaringar för att skriva ut litauerna ur historian. Vilket ju då inte är samma sak som att någon av dem ska fällas för brottet i en rättsstat.
2015-07-02, 16:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De har kommunicerats att detta rör sig om mord, de har dock inte offentliggjort dödsorsaken.
Litauern sitter anhållen på sannolika skäl misstänkt för MORD, alltså inte för vållande eller någon smitning.
Det handlar om mord.
Att GM nekar är inte på något sätt unikt eller tecken på oskuld, de finns de som nekar in i döden trots överväldigande bevisning.
Lite lustigt med stolpskotten i tråden som tror att någon som nekar, att detta skulle vara ett tecken på oskuld. Hehe.

Kort fråga;
En död kropp (möjligen styckad) hittas i en byggnad. Dödsorsaken går ej att fastställa säkert. DNA från en man hittas på kroppen. MGM lämnar ingen information och säger sig inte alls vara inblandad. Vilken rubricering skall då användas?
2015-07-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lissa74
Och varför ska man inte kunna leta efter sin kattunge ? Trots att LH är borta ??

Precis springer det runt tusentals människor och en massa skällande hundar så är man förmodligen extra mån om att kattungen ska hem och vara i en trygg miljö...
2015-07-02, 16:08
Bannlyst
Poliser pluggar väl ca 2 år & väktare går väl en kurs på 2 veckor. Missing peoples utbildning är jag lite mer osäker på men säkert ca 2 timmar. Det är alltså denna samlade hjärntrust som gått runt lador, vaktat lador & grävt i lador. Märkligt att fallet inte lösts ännu, eller?
2015-07-02, 16:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo fast några saker gör mig tveksam till det tvärsäkra påståendet, t ex:

1. Dödsorsaken är inte fastställd, och det har sagts att det kan dröja lång tid
2. MGM blånekar till all inblandning
3. Om det handlade om påkörning där Lisa ej avled direkt - hur avled hon då?

Ursäkta om jag är trött nu, det är lite varmt idag.

Vill bara säga först att jag ursprungligen svarade på en användares påstående att Lisa blivit oavsiktligt påkörd och att mitt resonemang utgår därifrån. Jag diskuterade inte vem som var GM utan istället om det faktum att åklagaren ville ha omhäktning för mord. Sen kan det vara en helt annan person som nördat än den som är anhållen. Men varför begära omhäktning för mord om Lisa blivit påkörd?

1. Vad har du för källa på att dödsorsaken inte var fastställd vid omhäktningen? Att obduktionen inte är klar är ju en helt annan sak. Det innebär bara att de fortfarande inväntar ett svar på om hon t ex var drogad vid dödsögonblicket.

2. Jag diskuterar inte vem som är GM eller inte. Jag diskuterar bara att en obducent inom rättsmedicin kan se skillnaden mellan en påkörning eller avsiktligt våld. Och att åklagaren ville ha en omhäktning för just mord.

3. Om hon blev påkörd och GM sen lät henne ligga och dö eller slog ihjäl henne är ju en helt annan sak. Då är det inte den oavsiktliga påkörningen som lett till hennes död.
2015-07-02, 16:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men jag vet inte om merparten av de i tråden som är mer benägna att tro att polisen har rätt GM tror att det var ett planerat dåd. Jag tror inte på det i varje fall. Ett närmande som slog helt fel. Ilska, hotelser om att pappa minsann skulle kontakta deras chef och då skulle... En situation som eskalerar till att en person som har en impulskontroll som klickar i vissa lägen plötsligt gör något väldigt överilat. Och sen står där med en död kropp.

Men fortfarande känns det rätt meningslöst så länge vi inte vet vad det faktiskt föreligger för indicier och vad det tekniska beviset/bevisen består i. Att utgå från att det är kassaskåpssäkra grejer är dumt. Att som vissa alternativteoretiker i tråden utgå från att det nog är DNA på handsken + att utredarna tycker att litauerna uppträdde "misstänkt" när de rörde sig runt på Martorp är ännu dummare. Personligen gissar jag att det som finns inte är så bra som utredarna skulle önska, men ändå ger så pass många pusselbitar att man får ta till mycket långsökta förklaringar för att skriva ut litauerna ur historian. Vilket ju då inte är samma sak som att någon av dem ska fällas för brottet i en rättsstat.
Ja, det ju så: Vi vet alldeles för lite för att vara kapabla att prestera något annat än mycket löst hållna hypoteser. Det material som nu är på analys borde (tillsammans med dödsorsaken och de närmare omständigheterna kring fyndplatsen) kunna ge en klarare bild av såväl händelseförlopp som gm.
2015-07-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Nej, det är inga högre krav vid omhäktning.
Värdelöst att överklaga igen, i så fall? Men det är väl för att hålla ångan oppe på nåt sätt..
2015-07-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Poliser pluggar väl ca 2 år & väktare går väl en kurs på 2 veckor. Missing peoples utbildning är jag lite mer osäker på men säkert ca 2 timmar. Det är alltså denna samlade hjärntrust som gått runt lador, vaktat lador & grävt i lador. Märkligt att fallet inte lösts ännu, eller?

Åklageriet väntar på analyssvar från både den tekniska undersökningen och rättsmedicinverket.
Är det så svårt att fatta?
Det är inte MSP och de poliser som var på plats i Blomberg som har svaret på alla frågor, utan det är på det sammanlagda materialet som samlas in, som det görs en sammanställning om åt vilket håll det pekar.
2015-07-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det enda viktiga med katten är att den är tillbaka och antagligen fått ett nytt bra hem .
Inga djur ska lida för att ägarna beter sig tokigt ....
Haha är det katten fortfarande, ja hoppas nån tar hand om den. Han försökte använda katten som alibi, som jag fattat det
2015-07-02, 16:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Åklageriet väntar på analyssvar från både den tekniska undersökningen och rättsmedicinverket.
Är det så svårt att fatta?
Det är inte MSP och de poliser som var på plats i Blomberg som har svaret på alla frågor, utan det är på det sammanlagda materialet som samlas in, som det görs en sammanställning om åt vilket håll det pekar.

Jag tror att åklagarens "kött på benen" fortfarande är magert men tillräckligt för tillfället ...
Vad han hoppas på med förlängd häktning är att få in kompletterande bevis så att han är säker på att kunna få en fällande dom . Är så inte fallet så skulle jag bli förvånad . Och i så fall skulle ju hela ärendet få en slagsida som antagligen blir ytterst svår att räta upp .
2015-07-02, 16:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det handlar om mord.
Ja, ett bra exempel på just den saken är ju Ulf Olsson nere i Skåne.
Han kunde aldrig erkänna sina brutala mord. Trots att man funnit hans DNA i eller på lilla flickan
Helén och även kunde binda honom till mordet på en vuxen kvinna, Jannica, så vidhöll han
sin oskuld.
Det är väl förenat med så mycket skam att erkänna sånt här. I synnerhet ett sexualmord
på en 10-årig flicka.

Och att ha mördat och kanske också våldfört sig på en tonårsflicka och erkänna det till slut -
det lär inte vara lättare.
Balten lär tiga till döddagar om sin skuld ifall han nu verkligen är skyldig till mordet på Lisa.
Hur det än kan hopa sig med stark teknisk bevisning och annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in