Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, vi är överens om att vi är oense. Jag hävdar fortfarande att man kan lämna en moppe med nyckel i tändningslåset på en mobbe gömd bakom ett hus där ingen ser den några minuter. Däremot behöver inte ladan ha sett tom ut.

Vi är också överens om att jag kommenterade stolligheter, inte stollar.

Javisst kan man det. Jag påstår inte att det är en extrem omöjlighet, bara att det är förhållandevis orimligt.
Eftersom hon inte var från trakten och skulle i riktning hemåt, känns det lite extra orimligt, för mig.

Det är även smått orimligt att hon inlett någon sorts bekantskap med bröderna, dels överlag men kanske främst för att (om det stämmer) hon vid tidigare arbetstillfällen blivit skjutsad till och från arbetet och därmed inte dröjt sig kvar.
På arbetstid känns också tämligen osannolikt eftersom båda parter hade arbete att utföra. Men omöjligt är det ju inte.

Men frågan du inte svarade på, med tyngdvikt på den aktuella söndagen, hade det ju varit extra osannolik om bröderna var lediga. Har det inte framkommit i tråden att de arbetade måndag till lördag eller är det hittepå?

Sen om de ändå uppehöll sig vid lada eller spritfabrik ändå, kan man förstås inte utesluta. Men jag kan intyga att dessa områden är en smula folktomma under kvällar under normala förhållanden.
Såväl innan som efter LH:s öde. Och visst skrev jag sannolikt visuellt folktomt. Givetvis behöver det inte av en eller annan anledning varit så. Jag bara utgår från det ordinära förhållandet.
2015-07-02, 14:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den häktade brodern verkar inte riktigt med på noterna; han överklagar och överklagar... Försvaret tycks också ha fått en mycket grumlig bild av bevisläget. Risken finns att man på nuvarande stadium inte har ett enda användbart spår efter den verklige gm. "5-6 sidor vittnesförhör" låter mer eller mindre desperat, och "ett visst tekniskt bevis" tyder på en långsökt koppling som i sin tur måste kopplas till material som ännu inte är färdiganalyserat. - Man köper sig "arbetsro" i en otymplig organisation där den ena handen knappt vet vad den andra gör och där utredandet är allt annat än "skyndsamt".

Skulle NB, 35 år gammal och gift, ha stått och lurpassat på LH, för att därefter överfalla och våldföra sig på henne? Ett arbetsmöte väntade honom på måndagmorgonen, hustrun väntade med mat hemma, och det finns ingenting som tyder på att han haft kontakt med LH varken under söndagen eller tidigare. - Det verkar som att bröderna letat efter en bortsprungen kattunge och då råkat komma i vägen för MPS som tyckt de uppträtt misstänkt (det tycker de om allt som de inte förstår sig på) varefter polisen tillkallats. Det fynd som gjordes i samma veva kunde kopplas till LH och eftersom bröderna uppehållit sig kring ett verktygsskjul (kanske där LH hittades) togs de till förhör och häktades så småningom som "skäligen misstänkta". Två av tre har nu släppts, men åklagaren har fortfarande FU öppen på de frisläppta eftersom han inte tycks ha någon klar bild av vad som hänt. - Ber också att få påminna om att skillnaden mellan "skälig" och "sannolik" misstanke ibland är hårfin.

Bra analys/ sammanfattning, 100% enig
2015-07-02, 14:51
Bannlyst
Det mest intressanta är att när det är Svenskar typ Dawit Isaak & andra "Journalister" mfl som sitter fängslade utomlands då är vi så jävla måna om att de ska bli släppta eftersom de ju måste vara oskyldiga (Samma gäller ju doping, Svenskar dopar ju sig aldrig).

Förstår den stackars mamman & anhöriga i Litauen som måste hata detta skitlandet & dess rättssystem.

Fria snickaren nu. Väntar på att Expressen lägger upp den texten varje dag så länge bevisen är så här fattiga.
2015-07-02, 14:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Javisst kan man det. Jag påstår inte att det är en extrem omöjlighet, bara att det är förhållandevis orimligt.
Eftersom hon inte var från trakten och skulle i riktning hemåt, känns det lite extra orimligt, för mig.

Det är även smått orimligt att hon inlett någon sorts bekantskap med bröderna, dels överlag men kanske främst för att (om det stämmer) hon vid tidigare arbetstillfällen blivit skjutsad till och från arbetet och därmed inte dröjt sig kvar.
På arbetstid känns också tämligen osannolikt eftersom båda parter hade arbete att utföra. Men omöjligt är det ju inte.

Men frågan du inte svarade på, med tyngdvikt på den aktuella söndagen, hade det ju varit extra osannolik om bröderna var lediga. Har det inte framkommit i tråden att de arbetade måndag till lördag eller är det hittepå?

Sen om de ändå uppehöll sig vid lada eller spritfabrik ändå, kan man förstås inte utesluta. Men jag kan intyga att dessa områden är en smula folktomma under kvällar under normala förhållanden.
Såväl innan som efter LH:s öde. Och visst skrev jag sannolikt visuellt folktomt. Givetvis behöver det inte av en eller annan anledning varit så. Jag bara utgår från det ordinära förhållandet.
Jag förstår inte vad du vill ha svar på. Om hon gick till ladan/spritfabriken så var det inte folktomt. Hon blev ju mördad.
2015-07-02, 14:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Skulle NB, 35 år gammal och gift, ha stått och lurpassat på LH, för att därefter överfalla och våldföra sig på henne? Ett arbetsmöte väntade honom på måndagmorgonen, hustrun väntade med mat hemma, och det finns ingenting som tyder på att han haft kontakt med LH varken under söndagen eller tidigare.

Du vet väl vad dom brukar säga ...
När ståndet står högt så försvinner förståndet ...
Allt tjafs om lånande av mobil , inbrottsförsök m.m tror jag inte ett skit på ....
Dom har spanat in LH ett tag och tänkt som Stora stygga vargen att "lammkött är gott" ..
Några andra scenarion har jag svårt att tänka mig ...
Sen kan det ju förstås vara så att dom inte har tänkt döda henne från början ....
Så tänker jag ... Rätt eller fel .... Vem vet ???
2015-07-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
HUR vet vi att det FAKTISKT är LISA som smsar det där sista smset som lämnar hennes simkort(möjligtvis hennes mobil också) ?
Det har du faktiskt rätt i. Förlåt, my bad.
2015-07-02, 14:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Chansen att MGM ger sig ut vid Martorp och letar efter sin bortsprungna katt mitt i ett MP-sök låter inte troligt . Dom skulle väl ha varit i verkstaden på gården utan att kunna ge en fullgod anledning till vad dom gjorde där . Så har jag förstått saken i alla fall . Har man då hittat något som tillhört LH alldeles i närheten av Martorp så var det väl då som talgdanken damp ner för poliserna på plats .
Javisst, så kan det ju vara, men några närmare detaljer kring detta har vi inte fått. Härtill kommer det stora frågetecknet för att bröderna - om skyldiga - skulle bete sig på detta "misstänkta" sätt.
2015-07-02, 15:00
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Javisst, så kan det ju vara, men några närmare detaljer kring detta har vi inte fått. Härtill kommer det stora frågetecknet för att bröderna - om skyldiga - skulle bete sig på detta "misstänkta" sätt.

Skälet till att dom var i verkstaden var säkert att ha koll på MP om dom kom för nära inpå Martorp .
Anledningen var väl att ha koll på läget ....
Ovanligt dumt gjort , men bra om det är det som fällde dom så dom blev haffade .....
2015-07-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synaxis
Ny info! Lisa hittades i 5 delar, styckad.
Gammal info
2015-07-02, 15:03
Medlem
Citat:
Den häktade brodern verkar inte riktigt med på noterna; han överklagar och överklagar... Försvaret tycks också ha fått en mycket grumlig bild av bevisläget. Risken finns att man på nuvarande stadium inte har ett enda användbart spår efter den verklige gm. "5-6 sidor vittnesförhör" låter mer eller mindre desperat, och "ett visst tekniskt bevis" tyder på en långsökt koppling som i sin tur måste kopplas till material som ännu inte är färdiganalyserat. - Man köper sig "arbetsro" i en otymplig organisation där den ena handen knappt vet vad den andra gör och där utredandet är allt annat än "skyndsamt".

Skulle NB, 35 år gammal och gift, ha stått och lurpassat på LH, för att därefter överfalla och våldföra sig på henne? Ett arbetsmöte väntade honom på måndagmorgonen, hustrun väntade med mat hemma, och det finns ingenting som tyder på att han haft kontakt med LH varken under söndagen eller tidigare. - Det verkar som att bröderna letat efter en bortsprungen kattunge och då råkat komma i vägen för MPS som tyckt de uppträtt misstänkt (det tycker de om allt som de inte förstår sig på) varefter polisen tillkallats. Det fynd som gjordes i samma veva kunde kopplas till LH och eftersom bröderna uppehållit sig kring ett verktygsskjul (kanske där LH hittades) togs de till förhör och häktades så småningom som "skäligen misstänkta". Två av tre har nu släppts, men åklagaren har fortfarande FU öppen på de frisläppta eftersom han inte tycks ha någon klar bild av vad som hänt. - Ber också att få påminna om att skillnaden mellan "skälig" och "sannolik" misstanke ibland är hårfin.

"5-6 sidor vittnesförhör" var bara som ett komplement till det som tidigare redovisats av åklagaren.
2015-07-02, 15:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-07-02 kl. 15:12.
2015-07-02, 15:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du vet väl vad dom brukar säga ...
När ståndet står högt så försvinner förståndet ...
Allt tjafs om lånande av mobil , inbrottsförsök m.m tror jag inte ett skit på ....
Dom har spanat in LH ett tag och tänkt som Stora stygga vargen att "lammkött är gott" ..
Några andra scenarion har jag svårt att tänka mig ...
Sen kan det ju förstås vara så att dom inte har tänkt döda henne från början ....
Så tänker jag ... Rätt eller fel .... Vem vet ???
Det fetade ovan är jag benägen hålla med om, men det skadar inte att pröva inbrottshypotesen och en i så fall panikslagen gm. Men som sagt: något långsökt är det.

Det mest närliggande är en gm som väntat ut LH, under knivhot fört henne till ladan och sin väntande bil, LH:s ena handske har tappats på vägen, gm har våldfört sig på LH och dödat henne i någon av byggnaderna kring ladan, alt. fört henne direkt till annan plats (som torde ha legat mellan kaféet och fp), på vägen slängt ifrån sig LH:s sönderslagna mobil (hjälmen kan han ha behållit)...

Att denne gm skulle vara någon av bröderna förefaller minst lika långsökt som att en panikslagen inbrottstjuv skulle ha dödat LH, men ingenting kan uteslutas när vi sitter inne med så knapphändig info. - Jag ser mer NB som en panikslagen gm, än en utstuderad gm som med kallt blod planerat ett överfall bakom ryggen på sin hustru.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in