2015-07-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/ingves-chocksanker-rantan/

Ingen räntehöjning i sikte...

Om du ser det som positivt att vår styrränta är -0.35 % blir jag riktigt orolig.
2015-07-02, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/
Tittar man nu på Fastighetsprisindex från SCB så ser man att t ex Fritidshus haft fallande priser 2010-2012. Och Fritidshus har haft en snarlik utveckling som villor (och hyreshus).
Dvs vi borde ha sett en krasch för Fritidshus 2011-2013 osv, om det är som du säger. I stället så återhämtade sig priserna.
I om med att priserna föll i två år så fanns uppenbarligen ingen tro på stigande priser. Men tvärtemot ditt resonemang så vände det upp och steg.

Något är fundamentalt fel i din tro.
Fast nu fortsatte lånekostnaderna sjunka under den tiden, så marknaden räddades, precis som världens " bästa" finansminister lyckades blåsa liv i prisstegringarna genom att ta bort fastighetsskatten utan att fördyra belåning eller tvinga låntagarna till amorteringar.

Men visst reallöneökningar och stigande bostadspriser har givetvis inget samband det kan bara gå uppåt.
2015-07-02, 10:32
Medlem
mjohan84s avatar
Ingves är ett riktigt troll, han sänker räntan gång på gång för att hålla färjan flytande men detta räcker inte då färjan redan fått slagsida.

Det hjälper inte Sverige att sänka räntan gång på gång, vi förvärrar bara grundproblemet .
Han borde sluta elda på nu.

Vi realister ser oron och bromsar våra inköp , vi ser att ränteläget är onormalt , det är nu man bör buffra upp med marginaler på sparkontot , detta kan inte fortsätta i all evighet.

Vad som händer med huspriserna tillfälligt nu IOM denna sänkning är en sak men vad händer med Sveriges framtid ? Kan vi skratta åt grekerna länge till eller kommer vi snart att hamna i samma båt som dem?

Sedan har frågar jag mig hur de som
Köper hus idag tänker , räntan är rekordlåg , känns det vettigt att köpa i det läget? Vettigare borde vara att invänta normalränteläge
2015-07-02, 10:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/ingves-chocksanker-rantan/

Ingen räntehöjning i sikte...

Den dagen vi är tillbaks på nollräntor kommer bubbelbabblarna skrika "Oj vilka räntehöjningar vi har fått, nu kommer bopriserna falla som en sten och bolånetorskarna darrar!".
2015-07-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du ser det som positivt att vår styrränta är -0.35 % blir jag riktigt orolig.

Tjohhooo! tack för den räntesänkningen Ingves, jag blev just 1.800.000:- rikare, eftersom mina lägenheter i Sthlm innerstad steg i värde i dag.
2015-07-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den dagen vi är tillbaks på nollräntor kommer bubbelbabblarna skrika "Oj vilka räntehöjningar vi har fått, nu kommer bopriserna falla som en sten och bolånetorskarna darrar!".

Nej, du har totalt missuppfattat vår agenda.

Du tror att vi är avundsjuka och väntar på ett klipp, du kunde nog inte ha mer fel.

Däremot väntar vi på sämre tider, och för var dag som denna cirkus får fortsätta kommer de dåliga tiderna bli sämre och sämre.
2015-07-02, 11:08
Medlem
Citat:

Du tror att vi är avundsjuka och väntar på ett klipp, du kunde nog inte ha mer fel.

Däremot väntar vi på sämre tider, och för var dag som denna cirkus får fortsätta kommer de dåliga tiderna bli sämre och sämre.
Svenne-i-Banan har helt rätt. Du har fel och du ljuger.
2015-07-02, 11:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och denna cirkus har som ni påstått i mer än 15 år, oj vad dåligt det kommer och bli när det väl blir dåligt då. Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel?
2015-07-02, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och denna cirkus har som ni påstått i mer än 15 år, oj vad dåligt det kommer och bli när det väl blir dåligt då. Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel?
Så då fortsätter det i 15 år till menar du sen planar priserna ut i sämsta fall? Är det så vi ska tolka dig?

Edit! Sen har den väl pågått i 20 år snarare, några år efter 90 tals krisen började priserna stiga och räntorna sjunka.
2015-07-02, 12:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så då fortsätter det i 15 år till menar du sen planar priserna ut i sämsta fall? Är det så vi ska tolka dig?

Edit! Sen har den väl pågått i 20 år snarare, några år efter 90 tals krisen började priserna stiga och räntorna sjunka.

Du har en osviklig förmåga att uppfatta en fråga som ett påstående och tidsperioden minst 15 år tog jag från bubbelbabblare nyligen i denna tråd. 20 år ryms för övrigt inom begreppet "minst 15 år".

Alltså jag upprepar frågan: Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel? Kommer det ske innan eller efter jorden förintas av en gammastråle?
2015-07-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Svenne-i-Banan har helt rätt. Du har fel och du ljuger.

På vilket sätt skulle jag ljuga? Jag är inte avundsjuk det minsta på dig.

Prova att se lite bredare din narcissist.
2015-07-02, 12:01
Medlem
Citat:
Du har en osviklig förmåga att uppfatta en fråga som ett påstående och tidsperioden minst 15 år tog jag från bubbelbabblare nyligen i denna tråd.

Alltså jag upprepar frågan: Låt mig gissa, hela det ekonomiska systemet kommer kollapsa och vi går tillbaks till byteshandel? Kommer det ske innan eller efter jorden förintas av en gammastråle?

OK, du ser det alltså ungefär lika troligt att vi har en bubbla på bostadsmarknaden som att jorden ska förintas av en gammastråle?

Är du möjligtvis 4 år gammal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in