2015-06-30, 03:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som vet om man kan använda durumvete för att reda såser? Det är det enda mjöl jag har hemma och är på landet långt från alla affärer.
Inte testat det, och är nog osäker på att det blir bra. Men bröd skulle ju fungera om du inte har mjöl hemma. Nån halvtorkad skiva franska som du river ner har du väl liggandes.
Citera
2015-07-01, 23:12
Medlem
laktosintollerants avatar
Håller på att laga bolognese och tycker om att ha lite kalvbuljong i den, men nu har jag tyvärr bara buljongtärningar av kalvsorten och ser på datumet att den gick ut 2015 04 06, är det fortfarande okej att använda tror ni? Den luktar som den ska göra, ser lite förhårdnad ut bara. Vad tror ni?
Citera
2015-07-01, 23:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosintollerant
Håller på att laga bolognese och tycker om att ha lite kalvbuljong i den, men nu har jag tyvärr bara buljongtärningar av kalvsorten och ser på datumet att den gick ut 2015 04 06, är det fortfarande okej att använda tror ni? Den luktar som den ska göra, ser lite förhårdnad ut bara. Vad tror ni?

Det är ju nästan bara salt i dom så dom håller hur länge som helst nästan (dom kan härskna men det har jag aldrig varit med om).
Citera
2015-07-02, 07:44
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosintollerant

Ja de går bra men de kanske ger lite mindre smak. Ta en eller två först vilket som du tänkt. Smaka av sen och tillsätt eventuellt en halv till
Citera
2015-07-02, 16:46
Medlem
Fråga om ugnsstekning:

Skickade in 265g entrecote, ugnstemp 100 grader.
Drog sedan ut på en promenad ca 1h 15m.

När jag kom hem visade stektermometern 58c - perfekt timing.

Nu till frågan: jag var tvungen att fixa tillbehör till min köttbit därav stängde jag av ugnen och nu har köttet stått ca 45 minuter i avstängd ugn. Stektermometern visar köttet ca 50-55 grader.

Är detta negativt? Har (typ) låtit köttet vila i ugnen på lite svalare temperatur. Optimalt är det nog inte; vore väl mer optimalt att köra ugnen på lägre temp redan vid början av tillagningen och låtit det ta 2 timmar istället.
Citera
2015-07-02, 20:04
Medlem
Baachs avatar
Stämmer det att potatisen Asterix tar upp mindre gifter än andra potatissorter?
Citera
2015-07-02, 20:30
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Stämmer det att potatisen Asterix tar upp mindre gifter än andra potatissorter?
Du förväxlar det inte med att King-Edward är den i särklass mest sprutade sorten? För då stämmer det säkert eftersom den får en mindre dos gift.
Citera
2015-07-02, 20:53
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du förväxlar det inte med att King-Edward är den i särklass mest sprutade sorten? För då stämmer det säkert eftersom den får en mindre dos gift.
Nä. Minns att jag läst någonstans att Asterix tog upp minst gifta ämnen ut jorden. King Edward nämndes inte ens
Citera
2015-07-03, 11:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Fråga om ugnsstekning:

Skickade in 265g entrecote, ugnstemp 100 grader.
Drog sedan ut på en promenad ca 1h 15m.

När jag kom hem visade stektermometern 58c - perfekt timing.

Nu till frågan: jag var tvungen att fixa tillbehör till min köttbit därav stängde jag av ugnen och nu har köttet stått ca 45 minuter i avstängd ugn. Stektermometern visar köttet ca 50-55 grader.

Är detta negativt? Har (typ) låtit köttet vila i ugnen på lite svalare temperatur. Optimalt är det nog inte; vore väl mer optimalt att köra ugnen på lägre temp redan vid början av tillagningen och låtit det ta 2 timmar istället.

Borde ha fungerat, att låta köttet vila nästan lika länge som man tillagar det är väl rekommenderat - men i ugnen har jag inte sett att man gjort det tidigare.

Skulle vara kul att höra om det blev bra med den metoden
Citera
2015-07-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Borde ha fungerat, att låta köttet vila nästan lika länge som man tillagar det är väl rekommenderat - men i ugnen har jag inte sett att man gjort det tidigare.

Skulle vara kul att höra om det blev bra med den metoden
Kan ju inte säga att jag är direkt kräsen när det kommer till mat; samt entrecote är mitt favoritkött. Visste redan att köttbiten jag köpt var av bra kvalité och riktigt god. Köpte 1200g entrecote och delade i 4 bitar, detta var bit 2/4 jag tillagade igår.

Smakade iallafall riktigt bra.

Processen blev såhär:
100c ugnstemp, 1tim 15min för nå 58c innertemp> stängde av ugn och köttet var kvar i ugnen nästan 1 timme, innertemp sänktes sakta från 58c> 50-53c.

Tror som sagt dock, att det blivit bättre om jag kört ugnen på ca 75c och låtit tillagningen ta lite längre tid.

En tanke om, att ju fetare köttet är, ju längre kan köttet vila eller mindre känsligt för bli torrt, om jag gör som jag gjorde igår. En bit oxfilé hade kanske blivit lite torr? Vetifan, en teori bara.
Citera
2015-07-07, 19:45
Medlem
Brmcs avatar
Jag har tänkt lite på en grej. Hur blir det om man ångar någonting i en alkoholhaltig dryck?? Gör man det?

Nu vet jag inte var och hur alkoholen försvinner, men jag antar att man måste bränna av drycken först för att det inte ska smaka sprit. Någon som testat?

Ånga fisk i förslagsvis vitt vin vore ju asgött tänker jag.
Citera
2015-07-10, 11:49
Medlem
Isnatts avatar
Hallå!

Ofta när jag köper grädde så behöver jag bara ett par matskedar. Och den minsta förpackningen som går att köpa är 3 dl. Visst, det är inga stora pengar men ibland kan det vara surt att behöva ta mig till affären enkom för gräddens skull. Vill inte ha i frysen heller.

Finns det nån smidig lösning? Gräddpulver, nåt att ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in