2015-07-01, 19:54
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NudityMiles
Nej, snarare använder dom sig av smart formulering, tvivlar inte på att det köttet som är i burgaren är 100% svenskt nötkött. Men att burgaren i sig är 100% KÖTT det tvivlar jag STARKT på. Detta som sagt med tanke på formen och konsistensen. Testa köpa dig en bit kött som du maler ner och knådar ihop en burgare av och se hur burgarens form och konsistens förhåller sig under och efter stekning i jämförelse med donkens eller BKs burgare.

Vad jag menade var alltså att kött fungerar inte som så att det håller perfekt form och en fast konsistens när det mals ner, pressas och steks. Tar du köttfärs och ENDAST köttfärs och gör en burgare av så kommer du inte kunna lyfta upp denna i en kant efteråt och fladdra med. Formen kommer inte heller vara helt rund.

Fast nu står det inte 120 mattanter med knubbiga händer och knådar ihop köttfärs från ICA.
Köttet pressas ihop och fryses i fabrik med säkert jättedyra maskiner.
Hur vet jag inte men tvivlar ej på att det är som dom säger.

Dom tom tillsätter salt och peppar i efterhand under tillagning enbart för att kunna backa upp påståendet med 100% nötkött.
Citera
2015-07-01, 19:59
Medlem
Dr.Katis avatar
100% nötkött, alltså inge gris, fisk, kyckling, lamm, kamel osv i köttet.
Av det kött som burgaren innehåller så är 100% nöt, hur mycket av burgaren som sedan är kött är av underordnad betydelse.
Citera
2015-07-01, 20:27
Medlem
Men ni fattar väl för i hilvede själva vilken jävla ramaskriskandal det skulle bli om McD hade en jävla massa tillsatser och gojs i köttet utan att säga någonting om det? Hur skulle de hålla det hemligt?
Citera
2015-07-01, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonmyn
Men ni fattar väl för i hilvede själva vilken jävla ramaskriskandal det skulle bli om McD hade en jävla massa tillsatser och gojs i köttet utan att säga någonting om det? Hur skulle de hålla det hemligt?

Den där gummikonsistens går i alla fall inte av för hackor.

Men det kanske mer beror på att man inte håller sig till den där 10 minuters-praxisen (eller vad nu donken har) utan serverar burgare som legat lite för länge.
Citera
2015-07-01, 21:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Finns en jävla massa inlägg i början av tråden(orkade läsa ungefär 4-5 sidor) där det prisas högt om hur McDonals burgare är så goda och välsmakande och innehåller 100% nötkött.
Sibyllas mat är också halvfabrikerat skit så jag säger inget om det, absolut inte, det är svårt att få tag på riktiga hamburgare då det tyvärr inte är lönsamt att köpa in rediga burgare med redigt kött i snabbmatsbranschen, vill man ha RIKTIG burgare så ska man helt enkelt gå till en restaurang.

Visst, säger du det så. Själv läste jag precis igenom många av inläggen, och jag hittar då inget inlägg som hyllar McDonalds, och påstår att de har välsmakande hamburgare etc. Det enda som folk skrev tidigt i tråden, det handlar om att McDonalds har 100 % nötkött, vilket Sibylla inte har. Samt att man vet vad man får om man går till McDonalds, medan det varierar betydligt mer mellan olika Sibylla-ställen. Men även att McDonalds hanterar köer bättre än Sibylla (att det kan ta 10 min för en stor grupp att få maten på McDonalds, medan det tar en timma på Sibylla).

Det är dock ingen som har påstått att McDonalds har 100 % nötkött, och att nötköttet består av de finaste delarna av kon. Eller att McDonalds har fantastiskt välsmakande hamburgare, att de är så himla goda etc.

Att gå på restaurang är dock ingen garanti för att man ska hitta bra burgare. Jag har testat olika, och det finns en del bra ställen. Men det finns även dåliga ställen. Tråden handlar dock om Sibylla, och varför Sibylla inte har lyckats bättre.
Citera
2015-07-01, 21:15
Medlem
franges avatar
Citat:
Till att börja med kan man kolla hur en burgare från donken ser ut. Alltid samma form med ett stycke burgare som du kan ta tag i och börja vifta på utan att den går sönder. Att det skulle vara 100% kött funkar inte iom att burgarna då skulle falla isär när dom steks och dessutom ändra form. Detta vet vilken kock som helst, eller t o m vanlig hemmakock.

Vilket du uppenbarligen inte är. Har du testat att göra en burgare på riktig högrevsfärs någon gång? Nej, jag misstänkte det.

Pressar du dessutom ihop vanlig färs riktigt hårt så håller den ändå ihop. Dessutom använder Donken - vad jag vill minnas från den sommaren på 90-talet när jag jobbade där - pressar (eller vad fan det heter), som man viker ner över burgarna så de pressas mot stekyta från båda hållen. Som en sandwichgrill, alltså.

Citat:

Det är därför man använder olika råvaror för att binda ihop köttet när man tillagar burgare från grunden, nu vet jag inte vad donken använder för att få sina burgare att binda och hålla exakt form men det är sannerligen inte vanliga ekologiska råvaror inte.

Om Mcdonalds använde en massa hemliga skadliga e-ämnen och annat i burgarna när de alltid säger 100% kött - det vill säga ljuga - hur lång tid tror du att det skulle ta innan Uppdrag Granskning eller någon annan journalist skulle skriva chockrubriker om det?
Citera
2015-07-01, 21:32
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Om Mcdonalds använde en massa hemliga skadliga e-ämnen och annat i burgarna när de alltid säger 100% kött - det vill säga ljuga - hur lång tid tror du att det skulle ta innan Uppdrag Granskning eller någon annan journalist skulle skriva chockrubriker om det?
Köttet är 100 % nöt, men resten då?
Har man inge bindmedel, salt, peppar osv i burgaren?
Har man ens någon form av tidigare nämnda så är det ju inte 100% nötkött.
Jo det är sant, av köttet som används så är 100% nöt, men hur mycket kött används i en burgare?!
Citera
2015-07-01, 21:41
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Jo det är sant, av köttet som används så är 100% nöt, men hur mycket kött används i en burgare?!

Alltså, burgaren består till 100% av kött och köttet är från nötkreatur. Inga bindmedel och burgaren kryddas när den steks.
Citera
2015-07-01, 21:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati

Inget bindemedel. Salt och peppar tillsätts burgaren innan den lyfts av stekbordet. Du vet, som när man saltar och pepprar saker och ting.

Hur mycket kött i gram som används beror väl för fan på vilken burgare det är? Vad har det med diskussionen att göra?

Småkötten i vanliga hamburgare och cheese (dubbla i big mac) är runt 45g om jag inte minns fel, i McFeast och QP är det 1/4 pound (därav namnet på QP) - det vill säga 113g. Och i Tasty och de större vete fan, 125g?
Googla själv istället.
Citera
2015-07-01, 22:24
Medlem
Kommer inte sätta min fot på mcdonalds då jag har varit i deras kök! Fyfan va vidrigt o äckligt det är överallt. Helt sinnessjukt! Det ända dom gör på kvällen är att hälla ut hinkar med vatten på golvena!

Förstår inte hur dom kan få hålla öppet!

Sibylla åker jag helst till då jag tycker det smakar bäst! Mcdonalds är bara en jävla röra man får, har många gånger blivit riktigt dålig i magen efter mcd. Max tycker jag håller rätt bra standard, dock sjukt långsamma för att vara en snabbmatskedja
Citera
2015-07-01, 22:29
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygTjockis
Sibylla och Sibylla betyder inte samma sak. Av de 3 Sibylla som finns i den här stan så är en superkvalitet. allting där är gott och perfekt, en är ok och en, som drivs av en blatte som knappt kan svenska, är total katastrof. (Han grillar typ korven i smörgåsgrillen så att skinnet blir stenhårt osv)

Huvvet på spiken. En Big Mac ska smaka som en Big Mac vare sig man är i Peking eller Sundsvall. Sibylla kan smaka hur fan som helst, det beror helt och hållet på vem som jobbar. Enda kravet man har på franchisetagare verkar vara cash och att man inte ollar burgarna.

Själv käkar jag uteslutande på Korv-Ingvars.
Citera
2015-07-02, 04:04
Medlem
Spritnotas avatar
Lanserar en kompletterande teori jag inte sett än i tråden:

Sibylla var om jag minns rätt, väldigt platta och hade stor diameter. Det passade perfekt på den tiden tillbehören var få. Ett tunt lager dressing, lite isbergssallad och eventuellt en rå skiva lök.

Modellen passar inte när det ska byggas på med ost, tomatskivor, inlagd gurka, senap, ketchup och nu när vi lever i framtiden - bacon, jalapeno, vitlöksdressing och gud vet allt. Kvar blir en kladdig gegga så byta ut köttet till högre grad nötkött skulle inte hjälpa.

Dagens topping kräver att man bygger på höjden och då kan inte varje tugga vara så få procentandelar kött som det blir när burgaren har en bred diameter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in